Járt-e Jézus a Bajor-Alpokban?

Sokféleképpen válaszolhatunk erre mindenki a saját világnézetének megfelelően, de aki már ismeri Oberammergau vidékét, az tudhatja, hogy rendszeresen visszatér Jézus minden tizedik évben, nem csak karácsonyi ajándékok formájában, hanem felnőtt férfi testi valóságában.

A nagy pestisjárvány idején a falu népe fogadalmat tett, hogy ha élve maradnak, tízévenként eljátsszák a passiót. Ezt igyekszenek mind a mai napig megtartani. Igaz, a nagy háborúk idején megszegték a fogadalmat, de ez megbocsátást nyert minden bizonnyal, mert a huszadik század második felében már világhíressé vált a játék, és több millió látogatót vonzott. Fellendítette az idegenforgalmat.

Felkészülés

A gyermekek már beleszületnek ebbe a történetbe. Kicsi koruktól ismerik a kiválasztott szereplőket, s figyelik a felkészülés folyamatát. Kezdetben szabad téren játszották, a háttérben a Bajor-Alpokkal. Aztán a nézők feje fölé emeltek tetőt, majd a színpad fölé is üvegtető került úgy, hogy a csodás háttér is megmaradjon. Mindenki részt vehet az előadáson, aki a faluban született, vagy ott él. Legfontosabb a jó erőnlét, hiszen a hosszú előkészület alatt történő egészségügyi változások miatt gond lehetne az előadással. Másrészt az előadás hat hónapon át reggel kilenctől este fél hatig tart, ehhez komoly kitartás, testi és lelki erő kell. 



A játék

Jézus bevonulásával kezdődik, amint szamárháton, hallelujázó tömeg kíséretében bemegy tanítványaival Jeruzsálembe. Mint saját korában minden rendes zsidó polgár, évenként megtette az utat, most azonban csodáinak híre már eljutott mindenfelé, ezért ujjongott a nép, azt gondolták, ő lesz az új király, aki kiüldözi a rómaiakat Izraelből. Tévedtek. Nem lett hadvezér, nem lett király, mert a nagy ujjongás megijesztette a főpapokat, mondván:

HarmoNet tipp: Terhesen játszotta el Szűz Máriát  >>

Több, mint két évezrede megismétlik ezt a különös színjátékot. Mintha a szenvedés látványa megtisztítaná az emberek lelkét. Egyforma örömmel játsszák az ártatlant, az árulót, a hitszegőt, a gyilkos katonát, s mint akik jól végezték dolgukat, mennek esténként pihenni. A Jézus szerepét játszó fiatalembernek 28 percig kell függenie a kereszten, mégis erre a szerepre vállalkoznának legtöbben.

A szöveg
Igen, a szöveg ott van készen a Bibliában. Ámde úgy ahogy van, nem elég érzelmes és drámai. Ezért az évszázadok során többször átírták már, sőt a szereplő egyénekre igazították a mondatokat.

Vannak korszakok, amikor a nép szerepét emelik ki, mert szükség van bűnbakokra. Máskor a római gyarmatosítás válik fontossá egy kis néppel szemben. A bibliakutatók szerint soha nem fordult elő, hogy a zsidó nép kiszolgáltatta volna egy tagját ellenfeleinek, ezt csak a történet után háromszáz évvel fogalmazták meg ilyenformán. A templomokban rendszeresen énekelnek Passiót világszerte a húsvéti időszakban, másutt iskolás gyermekek szerepelnek. Az oberammergaui szöveget az ausburgi kolostorban írták le először, aztán minden alkalommal javítottak rajta. Az mindenesetre igaz, hogy a falu népét jól összeforrasztja a közös játék.

HarmoNet tipp: Mel GIbson: A passió >>

A szereplők

Vannak, akikre a következő alkalommal is lehet számítani, de sajnos, ha már férjhez ment, vagy gyereket szült egy hölgy, akkor kiesik, más kötelességei vannak, amik fontosabbnak látszanak. Általában jelmezben játszanak ragasztott szakállal, de olyan is van, aki évekig növesztette a szakállát, hogy megfelelő fizimiskája legyen. Mária Magdolnának a legszebbnek nevezett hosszú hajú lányt választják, mert ő az egyetlen, akit éppen a kibontott haja szimbolizál.

Az előadás évéhez közeledve bizottság alakul a faluban, amely kijelöli a férfiszereplőket, hogy aki úgy gondolja, időben megnöveszthesse a szakállát. Az asszonyoknál csak arra kell vigyázni, hogy ne hízzanak meg feltűnően. Egyszer szerepelt kivételesen férjes asszony Szűz Mária szerepében.

Dobosy Ildikó