A fogyás gyilkosa - A 3 legalapvetőbb táplálkozási hiba

Diétáznál egy életen át? Persze... Minőségi, egészséges. Változtass inkább étkezési szokásaidon, ami ezentúl az egész életed végig fogja kísérni. Válaszd a jóga diétát. Alapvetően vegetáriánus hagyományokon alapszik. Milyen formái vannak a hagyományostól eltérő táplálkozásnak?

Tradicionális vegetáriánus
Csak növényi eredetű termékeket fogyasztanak, mindenfajta húsételt, tejet és tejterméket, tojást kizárnak étrendjükből, sőt a tejpor, zselatin stb. állományjavítóként történő alkalmazása sem engedélyezett. Ebbe a csoportba szokták sorolni a gyümölcsevőket, illetve a nyerskoszton élőket is. A "nyersétel" evőkre jellemző, hogy a hőkezelés semmilyen módját sem alkalmazzák, mindent nyersen fogyasztanak. Semmit sem fogyasztanak, ami iparilag feldolgozott. Jellemző nyersanyagaik: a zöldség, amely tisztít, a gyümölcs, ami élénkít és a gabona, ami táplál. A gabonákat nyersen, csíráztatva, illetve áztatva fogyasztják. Naponta kétszer étkeznek, napkelte és napnyugta alkalmával. Magyarországon ez az irányzat Bicsérdi Béla nevéhez fűződik. A fruitarianusok vagy gyümölcsevők főleg gyümölcsöket, de ritkán mézet, olívaolajat és diót is esznek. 
HarmoNet tipp:Táplálkozási tippek vega mamáknak! >>

A típusos vegetáriánus

 
Neked is eltűnhetett, hogy ezen étkezi szokások mind hús, cukor és legtöbbje tejterméktől mentes. Ezek az ételek nem kívánatosak számunkra, hiszen testünk elnehezül tőlük. Ezért, hogy hiányállapot ne alakuljon ki testünkben, azokat valahogyan pótolnunk kell. A helyettesítés a lehető legkönnyebben megoldható, csak néhány élelmiszert kell alapul venned, jól kell tudnod párosítanod és máris Te vagy a nyerő.

Csak néhány trükk:
Tej – Szója, rizs, zabtej
Joghurt – szójajoghurtok
Húsok – Szója és gabona termékek, hüvelyesek, olajos magvak
Cukor – Maláta, alma, juhar, rizs szirupok, sztévia


Táplálkozásod alapkövei
Zöldség – gyümölcs
Hüvelyesek – szójatermékek
Gabonafélék
és abból előállított termékek, pl: kenyér, liszt, tészta,
szemes termékek, pelyhek, őrlemények.
Olajos magvak és azok olajai, növényi olajok
 
HarmoNet tipp: A napfény ereje - Amit a táplálkozással elrontasz a napfénnyel helyrehozhatod! Hogyan? >>

A 3 legalapvetőbb táplálkozási hiba:
  1. Napi többszöri étkezés: a vércukorszint egyensúlyban tartása érdekében. 2 – 3 óránként, de max. 4 óránként juttassunk némi tápanyagot szervezetünkbe, hogy elkerüljük a farkaséhséget. Ha ez azonban munkánk és egyéb elfoglaltságunk miatt nem lehetséges, tartsunk kontrollt.
  2. Kevés Kcal bevitel: az egyén nem viszi be a számára megfelelő mennyiségű Kcal mennyiséget, ami sokszor még a napi alapanyagcsere mennyiségének sem felel meg. = Lassú anyagcsere, lelassult életfolyamatok, szervkárosodások, megakadályozza a fogyást.
  3. Rendszertelenség: Segítség rendszerességgel! Étkezésünkben alakítsunk ki némi rendszerességet. Legyen idő a főétkezésekre. Ne együnk össze -  vissza, rohanva, itt -. ott, innen – onnan bekapkodva valamit. Törekedjünk a napi 3 fő étkezésre.

Ne áltassuk magunkat az édességekkel, tartsuk azokat a hétvégékre, ünnepekre és egyéb kivételes alkalmakra. Akkor is törekedjünk a minőségre és a táplálék mennyiségére.
 
Folyadékpótlás
Igyál napi min. 2L folyadékot, kinek – kinek egyéni adagjától függően. Ha sportolsz, az esetben többet igyál.
Ajánlott folyadék legyen az ásványvíz, lehetőleg szénsav mentes és testhőmérsékletű, tisztított vizek, teák, gyógy és tisztító teák.
Napi hányszor kellene étkezned? Kinek egyéni igénye és szokása szerint tanácsos. Van ki napi 1x, 2x, 3x, 4x, 5x, étkezik.
Ne feledd, hogy itt minden Kcal – át tartalmazó étel és ital is tápláléknak számít, függetlenül attól, hogy az folyékony, vagy szilárd halmazállapotú.

Testkontroll, elválasztó diéta:
Igen jó megoldás mindenki számára.
Törekedj arra, hogy: Legrosszabb párosítás:


Vegánoknak:

A növényi alapanyagokból álló táplálkozásnál a fenti elv megbukni látszik, hiszen minden táplálékunkban található valamennyi mennyiségű szénhidrát. Ugyanakkor, ha táplálékainkat jól párosítjuk, úgy a lehető legjobban fogunk abból kijönni.
 
Sav–bázis egyensúly:

Ha tested elsavasodik az számos rossz, igazán kellemetlen mellékhatással bír. Pl.: fáradtság, égő nyelőcső, súlymegtartás, rossz közérzet, áradtság érzet...

A legtöbb zöldség - gyümölcs, gabonaféle  lúgosító hatással bír. A hús, cukor, tejtermék, snackek, mind savasítanak.

Törekedj arra, hogy ételeid ¾ része lúgosító élelmiszereket tartalmazzanak és csak a maradék mennyiség legyen savasító hatású.
 
HarmoNet tipp: Vegán bejgli mákkal vagy dióval >>

Milyen előnyei vannak a vegetáriánus táplálkozásnak?

De legalábbis annak, ha lemondasz a mindennapi és rendszeres húsevésről.

A vegetáriánus életmód (az étrenden kívül fontos, hogy nem dohányoznak, nem isznak alkoholt és kávét, nagyobb figyelmet fordítanak az aktív mozgásra, valamint a pihenésre és relaxációra) csökkentheti egyes krónikus megbetegedések előfordulási gyakoriságát, javíthatja a várható élettartamot. Kevesebb az elhízás, a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedés, az epe- és vesekövesség, a diabetes és egyes daganatos betegségek (vastagbélrák, emlőrák, tüdőrák), emésztési problémák.
 
Ha további kérdésed, esetleges kételyeid lennének vegetáriánus táplálkozásoddal kapcsolatban, keress meg, hogy segíteni tudjak Neked annak korrigálásában.

Zsemlye Zsanette