Hogyan kerüljük el a megfázást? - Melegítő és immunerősítő tippek a konyhából

A jelenlegi rendkívüli hideg időszakban különösen fontos, hogy fokozottan odafigyeljünk testi-lelki egészségünkre. A csökkenő hőmérséklet és napos órák száma következtében szervezetünk ellenálló képessége romlik, ráadásul a rendelkezésünkre álló vitaminforrások is igencsak behatároltak, így egyre nehezebb az amúgy is nagyobb vitaminszükségletünket megfelelően pótolni. Megfelelő étrenddel és természetes immunerősítő gyógynövényekkel elkerülhetjük vagy könnyebben átvészelhetjük a meghűléses megbetegedéseket és az influenzát.

Friss gyümölcsöt minden nap

A téli hónapokra fokozottan érvényes, hogy naponta fogyasszunk az idénynek megfelelő nyers zöldséget és gyümölcsöt. Naponta legalább egyszer együnk almát, narancsot, banánt, mandarint, ananászt, kipróbálhatjuk a már nálunk is kapható egzotikus gyümölcsféléket is. A citrusfélék különösen értékesek ebben az időszakban magas C-vitamin tartalmuk és antibakteriális hatásuk miatt. 

Télen is: salátaszezon

A télen rendelkezésre álló zöldségekből pedig - burgonya, káposztafélék, répa, cékla, hagymafélék, feketeretek, kínai kel - remek salátákat készíthetünk különféle salátaöntetekkel, zöldfűszerekkel, magvakkal, csírákkal. Teljes őrlésű pirítóssal vagy főtt gabonákkal, esetleg sajt-, húsfélékkel kombinálva komplett ebédet, vacsorát adhatunk az asztalra. 


Melegítő fogások: változatosan elkészíthető levesek

A hideg időszakban egyik legfontosabb ételünk egy tányér meleg leves. A még ilyenkor is változatosan és rövid idő alatt elkészíthető zöldség- vagy húsleves melegít, tisztít, pótolja az ásványi anyagokat és a napi folyadékmennyiség szempontjából is igen értékes táplálékunk.

A klasszikus zöldségleveshez használhatunk hagymát, krumplit, sárga- és fehérrépát, zellert, karfiolt, karalábét, brokkolit. Ízesítéshez kiváló a petrezselyem, tárkony, kakukkfű, szerecsendió, borsikafű, sűrítéshez használhatunk vörös lencsét, kölest, de gazdagíthatjuk levesünket tésztával, rizzsel is.
Ha a puhára főtt zöldségféléket összetörjük és főzőlevében tejszínnel, tejföllel, szójatejföllel készül habarással krémesítjük, finom és tápláló krémlevest készíthetünk. Bátran kísérletezzünk a zöldségfajtákkal, fűszerekkel és arányokkal. Pirított kenyérkockákkal, magvakkal, sajtropogóssal, sonkakockákkal dobhatjuk fel levesünket. Így akár minden nap más leves kerülhet az asztalunkra  télen is. 

Együnk folyékony napfényt

Télen is védő táplálékaink között előkelő helyet foglalnak el a méz és származékai. A „folyékony napfény” ősidők óta kedvelt csemegénk, vitathatatlanul értékes és gyógyító táplálék, több népcsoport pedig egyenesen afrodiziákumnak tartja. Vértisztító hatása révén nemcsak felfrissít, de segít a különböző betegségek megelőzésében is, ugyanis gazdag vitamin- és ásványi anyag tartalma mellett antibakteriális vegyületeket is tartalmaz. Mivel hő hatására gyorsan bomlanak egészségünk szempontjából értékes összetevői, legjobb magában, melegítés nélkül fogyasztani. Téli nyavalyákra, megfázásra, különösen torokfájásra és köhögésre legjobb a hársméz, a tünetek jelentkezésekor akár hársfateában vagy más, meghűlés elleni gyógytea-keverékben is ihatjuk. 

Immunerősítésben verhetetlen: a vírusűző fokhagyma

A kiváló baktérium-, vírus- és gombaölő növény, melyet már a népi gyógyászatban is évszázadok óta nagyra becsülnek, a téli időszak egyik csodaszere. Fertőtleníti a légutakat és oldja a felhalmozódott nyálkát, így enyhíti és gyógyítja az asztma, köhögés, hörghurut és a dohányzás tüneteit. Antibiotikumos kezelést követően hatékony a bélflóra és az emésztőrendszer helyreállításában. Antioxidáns hatása révén az egyik legkiválóbb immunerősítő növényünk. Érdemes naponta nyersen fogyasztani belőle néhány gerezddel, reggel mézzel elkeverve igazi gyógykoktél, de ugyanilyen hatékony pirítóssal vagy joghurttal elkeverve más ételekhez fogyasztva. Csodálatos hatásai csak nyersen érvényesülnek, ezért jobb, ha a fokhagymás ételeinkbe is a főzést követően nyersen keverjük bele.

[kapcsolodo_cikkek]
Gyógyteák meghűléses panaszokra

A hársfa- és bodzatea enyhe izzasztó hatásuk révén az immunrendszert is aktivizálják, segítenek a meghűléses megbetegedések és a vírusok, kórokozók távoltartásában. Ezeket kombinálhatjuk a szintén immunerősítő hatásáról ismert kasvirággal, melegítő, fertőtlenítő gyömbérrel, frissítő borsmentával, ami az emésztésünknek is jót tesz, nyugtató citromfűvel, ami jobb kedvre hangol a téli napokon is. A gyógynövények értékes forrázatait azonban nemcsak tea formájában használhatjuk.

A kamilla gőzével végzett inhalálás csodákat tesz felső légúti megbetegedések és arcüreggyulladás esetén, a kúra légúttisztító, vírusölő hatását fenyő- vagy mentaolajokkal, citrommal és eukaliptusszal is fokozhatjuk. A kamilla nagyon hatásos továbbá felfázás, nőgyógyászati vagy hólyagpanaszok esetén ülőfürdőként. Ha pedig a torkunk fáj, gargalizáljunk zsályateával naponta háromszor, néhány nap alatt enyhíti és elmulasztja a tüneteket. 
 
Kép: ninomilanez / Pixabay