Útravaló uszoda előtt, közben és után (női praktikákkal!)

Mire kell feltétlen ügyelni, ha az egyébként tökéletesen egészséges, és a legtöbb izomcsoportra és a pszichére is jótékonyan ható úszást tényleg egészségesen akarjuk "megúszni"? Egy sor olyan alapvető higiéniás dologra, amit nem írnak ki plakátra az uszodában. Sőt, az óvodai edző bácsi sem említette annak idején. Például a hüvelygomba megelőzéséről, a lábgombáról, meg a vérkeringés megóvásáról tuti nem beszélt. Mi viszont fogunk!

Heti egy-három alkalommal úszni járni nagyon üdvös dolog. Kellemes a hűs vízben tempózni, hiszen a víz felhajtóereje leveszi a terhet az egész nap terhelt porcokról, lábakról és gerincoszlopról. Megnyugtat, ellazít, sportossá, pihentté, edzetté tesz. Ám vannak megelőző intézkedések, amikkel jobb tisztában lenni – és ezt még a gyakorló úszók sem mindig tudják!

Zuhanyozás: A vízbe zuhanyozás után megyünk – ám a legjobb, ha a tisztító langyos vizes zuhany után fokozatosan hidegre váltunk, így az érrendszerünket nem terheljük hirtelen a hidegbe merüléssel.

Mellúszás – de helyesen! CSAK az a mellúszás egészséges, amikor a fejünk is a vízben van. Mert a gerincoszlopot ilyenkor tehermentesítjük, csak ez csinál helyes tartást. Jó, ha a kar és lábtempók közt hosszú siklási szakaszokat iktatunk be, és ha kevesebbszer, de mélyebb levegőt veszünk.

Úszás közben mérjünk pulzust! – Ha hideg vízbe merülünk, a pulzusszám automatikusan csökkenni fog. A tempózás során azonban fokozatosan megnő. Nézze az uszodai órát és számolja meg a pulzusát! Ha az egy perc alatt mért pulzusa több, mint 170, mínusz az életkora, akkor kicsit álljon meg,pihenjen!



Szakaszok, amit betarthatunk
– kezdő úszók és kismamák soha ne ússzanak 15 percnél tovább – ezt is célszerű lehet 3 ötperces blokkra és pihenésre osztani. A gyakorló úszók számára pedig a 10-15 perces úszás után érdemes 3-5 perc levezetést, majd újabb úszást és újabb levezetést végezni. A 60 úszással töltött perc már nagyszerű teljesítmény –de kerüljük a teljesítmény-orientált úszást, mert ellenkező hatást vált ki, mint amiért odamentünk. Stresszel!

Úszás után szauna! – Az úszás végén, a levezetés szakaszában nagyon jót tesz egy szaunázás. Próbáljuk ki a szauna terápiát, mert serkenti az izmok vérellátását, méregtelenít.

Előzzük meg a gombás fertőzéseket!
– mi magunk soha ne menjünk uszodába, ha fertőzünk, de ezt sajnos nem várhatjuk el mindenkitől. Vannak kifejezetten erre a célra árult szerek, de a lábra egy ecetes törlőkendővel való törlés, vagy az úszás közben használt olíva olajjal átitatott tampon bizony könnyű szerrel megvéd még akkor is, ha amúgy érzékenyek vagyunk a fertőzésekre. Használjunk gumipapucsot a zuhanyozóban, mindig tiszta fehérneműt viseljünk, és frissen mosott fürdőruhába bújjunk.

Okok, amiért az úszás a legjobb:

HarmoNet tipp: Wellness szállodákban gyakran van vízi gimnasztika. Ha tehetjük, próbáljuk ki ezt is! Különlegesen hatékonyan mozgatja át az egész testet!

Tiltások 
Soha ne menjünk vízbe nagyon éhesen, vagy nagyon jóllakottan, teli hassal. Legalább egy müzli szeletet együnk meg! Szintén ne menjünk a vízbe nyílt sebbel, vagy friss heggel. Fertőző betegséggel szintén nem mehetünk uszodába. Figyeljünk oda mások egészségére is, a valóban egészség tudatos embernek ez is legalább olyan fontos mint önmaga!