Egészséges élet a munkahelyen - minőségi lét életed harmadában!

A legfrissebb felmérések szerint egyre gyakrabban töltünk napi 8 óránál többet a munkahelyünkön. Sok nagyvállalatnál szinte evidens, de a kisvállalkozások dolgozói számára sem újdonság, ha a héten többször is túlórázni kell - jó esetben ezt külön honorálják vagy igyekeznek kompenzálni különféle rekreációs programokkal, juttatásokkal. Tippek, hogyan csökkentsd minimálisra a technikai eszközök, a túlmunka és a stressz okozta negatív hatásokat a munkahelyen.

A munkavégzés káros az egészségre?
Sok irodai, ülőmunkát végző dolgozó tapasztalja, hogy egy végigdolgozott – többnyire a számítógép előtt végigült – hét után nehezebben mozognak az izmai, fáradt a szeme, vagy hétvégén sem múlik a fejfájás, levertség, rosszkedv. Sajnos ahogy otthonunkban, úgy a munkahelyünkön is függünk a technikai eszközöktől, ráadásul a túlzott és nem megfelelő használatukkal saját egészségünket is veszélyeztetjük. És akkor még nem is beszéltünk a munkahelyi stresszről, a határidők, a főnökünk, a kollégáink vagy a nem megfelelő munkakörülmények okozta idegfeszültségről, ami bizonyos szint és időtartam után szintén káros hatással lehet az egészségünkre. 

A munkahelyi kényelem legyen az elsődleges szempont!
A munkahely ergonomikus kialakításának fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. A kényelmes és hatékony munkavégzést lehetővé tévő iroda alapkellékei a jól megválasztott, kényelmes szék (ami manapság már számtalan változatban kapható, vásárolhatunk erre a célra térdeplőszéket vagy fitballt, ülésre alkalmas labdát vagy a gerincet optimálisan megtámasztó ülőpárnát is), és a tágas íróasztal, amin minden naponta használt munkaeszközünk elfér. 

A monitor optimális helye szemmagasságban, a szemtől legalább kartávolságban van. Gondoskodj a billentyűzet és az egér kényelmes elhelyezéséről és a megfelelő világításról is!

Ha célszerűen rendezted be az irodát, és minden fontos kellék karnyújtásnyira van, még könnyebben beleeshetsz abba a hibába, hogy a munkában elmélyülve órákon keresztül ülsz egy helyben. A helytelen és monoton testtartás pedig hosszú távon kínzó testi tünetekhez vezethet: krónikussá váló hát-és derékfájás, gerinc- és ízületi problémák, mélyvénás trombózis alakulhat ki.


Lazíts a jogszabálynak megfelelően!

A Munka Törvénykönyve is előírja, hogy a számítógép előtti munkavégzést óránként ajánlott megszakítani tíz percre valamilyen más tevékenységgel. Ez legjobb esetben rövid séta vagy torna, amit legjobb friss levegőn végezni, de megteszi a nyitott ablak melletti nyújtózkodás is. A lényeg, hogy csinálj valami mást, amitől felfrissülsz, és ha lehet, mozgasd meg legalább hát-és derékizmaidat, váll-és nyakízületeidet. Ilyenkor ugyanúgy kikapcsol az addig egy pontra fókuszáló szem és a koncentráló agy is, mint az elgémberedett izmok és ízületek.

Előzd meg a szemproblémákat!
A számítógép hosszú ideig történő használata a szemet is megviseli. Nemcsak az apró betűkre vagy az egy helyre történő fókuszálás fáraszthatja a szemet, hanem az is, ha nem pislogunk eleget, mert így könnyebben kiszárad a szem. Ez könnyen vezethet fejfájáshoz, homályos látáshoz és a fókuszálás nehézségéhez.

Ne feledkezz meg a szem pihentetéséről sem, pislogj és akár munkaidőben is végezz szemtornát, ami nemcsak nyugtatja, hanem erősíti is a szemet.

Ha nem új típusú TFT-monitort használsz, lehetőség szerint próbáld meg kiküszöbölni a monitor vibrálását is a megfelelő beállítással vagy monitorszűrő használatával.

HarmoNet tipp: Ha a lélek kimerül és a test jelez - tanuljuk meg kezelni a stresszt! >>

Hogyan tartsd egészséges szinten a stresszt?

Régóta tudjuk, hogy létezik a pozitív stressz, ami versenyhelyzetben ösztönzőleg hat, ám csak egy vékony határvonal választja el a hosszú távon káros negatív stressztől. A munka során koncentrálj az aznap elvégzendő feladatokra, és a napi listán szereplőket próbáld meg a nap végére kipipálni. Azonban miután letetted a tollat, másnap reggelig felejtsd el a listát és add át magad a jól megérdemelt pihenésnek! 



Légy tudatosan toleráns!

Mindennap figyelj oda arra, hogy ne csak magaddal legyél elnéző a nehéz periódusokban, hanem a kollégáiddal szemben is gyakorold a türelmet és a toleranciát. A munkahely gyakorlatilag a második otthonunk, ott is megérdemeljük munkatársainkkal együtt a harmonikus, nyugodt körülményeket, és ez a legidegesítőbb kollégákra is ugyanúgy vonatkozik!

Pihenj aktívan és passzívan is!
A munkahelyi gondok és a lemerült energiaraktárak kezelésében nagyon sokat segíthet a jóga, különféle meditációs és stresszoldó technikák, de sokaknak az is elég, ha egy kiadósat sportolnak, táncolnak, társaságba járnak vagy kreatív hobbit űznek. Mindegy, hogy az aktív vagy passzív pihenést választod, a lényeg, hogy keresd meg az aktuális fizikai állapotodnak és hangulatodnak megfelelő formát, és főleg egy nehéz nap után szánj rá elég időt.

Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a munkánk és a magánéletünk, kötelességeink és kedvteléseink között. 

Kolontár Elvira
Képek: Piqs.de