Miért nincs annyi női vezető?

Manapság tehetséges nők ezrei kerülnek ki az üzleti iskolákból, s a főbb társaságoknál már az övék a középvezetői állások igen jelentős része - ugyanakkor az ötszáz legnagyobb amerikai vállalat közül mindössze kettőnek van női vezérigazgatója: Carly Fiorina a Hewlett-Packard, Andrea Jung az Avon Products élén áll.

Manapság tehetséges nők ezrei kerülnek ki az üzleti iskolákból, s a főbb társaságoknál már az övék a középvezetői állások igen jelentős része - ugyanakkor az ötszáz legnagyobb amerikai vállalat közül mindössze kettőnek van női vezérigazgatója: Carly Fiorina a Hewlett-Packard, Andrea Jung az Avon Products élén áll. Az ezer legnagyobb társaságból is csak hatot irányítanak nők.

Az egyik magyarázat erre az, hogy az előmenetel még mindig problematikus a nők számára. Többségük megreked az emberi erőforrásokkal vagy a nyilvános kapcsolattartással összefüggő beosztásokban - márpedig innen csak ritkán vezet út a csúcs felé. Emellett a vállalatoknál sokáig alulértékelték a női menedzserek erősségeit. A vállalatok mostanában azt hangoztatják, hogy olyan képességekre van szükségük, amilyeneket tipikusan a nők hoznak magukkal, ám a retorikát nem mindig ültetik át a valóságba.

Az amerikai cégek egy része csak igáslovaknak tekinti a nőket, akik megfelelnek a sokat kívánó középvezetői munkára, a csúcspozíciókra viszont alkalmatlanok. Az ilyen előítéletek miatt sok nő megdühödik, s inkább kilép, mintsem hogy az ellenséges közegben lavírozzon. Sok nő saját társaságot alapít, mások pedig eltérő egyensúlyt akarnak teremteni munka és család között, mint amilyenre a vállalatok nagy részénél lehetőség nyílik. Az Egyesült Államokban ma 9 milliónál több női tulajdonban lévő cég van, kétszer annyi, mint 12 évvel ezelőtt.