Az agy adottságai mentális egészségünk tükrében

Az agy adottságainak (munkamegosztásának) ismerete segít más kultúrák és népek tapasztalatainak, erényeinek és hibáinak megismerésében is. Egyszersmind ez a tudás vezet bennünket képességeink felismerésében és javításában, valamint egyéni és társadalmi viszonyaink megfogalmazásában...

Hogy miképpen használjuk agyunkat, azt megszabja a családunkból, az iskoláinkból és a környezetünkből érkező, valamint a saját akaratunktól függő információk feldolgozása.

Meccs a féltekék közt
A két agyféltekének más és más a feladata, s ebből is adódik, hogy életünk során az egyik uralkodóan működik a másikhoz képest. Például a tőzsdézőknek a jobb, míg az üzletkötőknek a bal oldalt kell intenzívebben használni. A jobb és bal félteke működése akkor válik teljessé, ha egyszerre, közös ritmusban dolgoztatjuk. A mai világban rendszeres AGYTRÉNING nélkül szinte lehetetlen a közös ritmus létrejötte. Amikor az egyik agyfélteke aktív, a másik oldal két dolgot tehet: vagy együtt dolgozik vele és összehangolja a saját működését az aktívabb agyféltekével, vagy blokkolja az együttműködést és "kikapcsol". Agytréninggel a két agyféltekét együttes harmonikus munkára szoktathatjuk, így aktív energia hozzáadása nélkül tanulható meg az agyféltekék közötti mindennapos asszimetriának egy sokkal teljesebb, szinkronizált gondolkodásmóddá változtatása.

Az agy kapacitásának növelése
Az agykéreg jobb elülső részének túlzott aktivitása összefügg a negatív érzelmi állapottal, a depresszióval. A baloldali elülső rész nagyobb aktivitása pedig boldogságot, pozitív érzelmi állapotot okoz. Hogy a számunkra a legkedvezőbben alakuljanak dolgaink, megfelelő mennyiségű folyadékkal, vitamindús táplálkozással és agyunk tornáztatásával tudjuk befolyásolni.

Döntő a gyermekkor minősége
Gyermekkorunk kezdeti szakaszában dől el, hogyan fejlődik agyunk. Ha ebben a korban sikeresen használjuk az ösztönös ("kikapcsolt") viselkedési formákat például a balesetek vagy bármely kellemetlenség elkerülésére, akkor - sajnos - ezt fogjuk újra és újra ismételni, s agyunk elzárkózik más formák megtanulásától. Ezt úgy képzelhetjük el, mint a sílesikló pályán haladó versenyzőt, akinek a forgatókönyv szerint kell kerülgetnie a póznákat (az életünk is "forgatókönyv", azaz a sorsunk szerint halad előre). Ha netán rosszul veszi a kaput, a karó fájdalmasan fejbekólinthatja. Amennyiben hibája miatt pánikba esik és attól fél, hogy a következőt is elrontja, biztos, hogy hasonló helyzetben a rossz irányból és minden áron kikerülni igyekszik a "bajt" okozó akadályt - ezzel meglehet, végérvényesen sikertelenné válik. Hányszor előfordul az életben, hogy letérünk a "forgatókönyv" szerinti, egyetlen nekünk való útról és messze elkerüljük a fájdalmat, csalódást, bánatot okozó "kapukat"! Mennyivel egyszerűbb lenne visszamenni, tanulmányozni és korrigálni a hibát, amíg belénk nem kövesednek a negatív érzések!

Szervezett viselkedés
Az idegrendszerileg szervezett viselkedéssel elért siker ugródeszkául szolgál az újabb tanulás és a továbbfejlődés számára. Ha valaki az agytréninggel elsajátítja az eredményes idegrendszeri kapcsolatok kiépítését, és "kitanulja" magából azokat a beidegzéseket, amelyeket testi-lelki sérülések során vagy mások erőltetett utánzásával épített ki magában, akkor a számára legegészségesebb módon lesz képes kibontani saját belső fejlődését is.

Adós vagyok még számtalan gyakorlati útmutatóval, most mégis az agytréninggel kapcsolatos kérdésre válaszolok: Márciusban tettük lehetővé a tíz alkalomra szóló, kedvezményes bérletvásárlást, mely hat ingyenes komolyzenei koncertlátogatást is magában foglal. Akit érdekel, e-mailen informálom!

Kevevári M. Katalin