9 hasznos tipp a görcsölő hasra

Feszültségből mindannyiunknak kijut, nem lehet elmenekülni előle. De nem is kell. A stresszt és annak egyik következményét, a gyomorgörcsöt azonban kezelni kell. Erre adunk most pár tippet.

A gyomorgörcs és következményei

Amikor gyomorgörcsről beszélünk, általában a has bármely területén kialakult feszültséget értjük alatta. Ha hosszan vagy gyakran tapasztalod, annak következményei lehetnek: rossz emésztés, puffadás, derékfájás (mivel a derékövet terheli); hosszútávon pedig gyomorfekély, reflux, gerincsérv, meddőség. Ha érzed, hogy befeszülsz, görnyedsz, mielőbb tegyél hogy ez megváltozzon. Az alábbi 9 tipp között biztos találsz a habitusodnak megfelelőt. A cikkben azt is eláruljuk, hogy miért működnek ezek a módszerek 

1. kocogás
Nem a sebesség számít, hanem az egyenletes ütem és a mennyiség – legalább 30 percet kocogj! Ha végképp nem megy a futás, akkor segíthet egy hosszú kiadós séta – lehetőleg természetben. Lényeg, hogy ne a problémák körül járjanak a gondolataid közben!

2. éneklés
Amellett, hogy jobb mintha ordítasz valakivel, a jó énekléshez el kell sajátítanod a helyes légzést, valamint elengedhetetlen hozzá a rekesz- és hasi izmaid megfelelő tónusa. 

3. táncolás
Add át magadat a zenének! Legjobb ha egymagadban táncolsz és egyhuzamban legalább 35-40 percet. Profiknak ajánlott megpróbálni zene nélkül is, a test saját ritmusában.

4. teljes hasi légzés
Hívják jóga légzésnek is. Háton fekvésben a has domborításával kezdve egészen a tüdőcsúcsig töltsd fel a tüdőd majd lassan fújd ki a levegőt! Csinálhatod ülve is.

5. beszélgetés
Ha szerencsés vagy és jó a beszélgetőpartnered, miután kibeszélted a bajodat, segít, hogy másról is elkezdj beszélni, hogy elkalandozzanak a gondolataid és végre ne ugyanazon görcsölj.



6. gyógytea
Ha nem vagy érzékeny valamelyik összetevőjére, segíthet a patikákban kapható nyugtató teakeverék, vagy házilag citromfű, macskagyökér, komló és levendula.
 
7. meleg
Feküdj a hátadra, lábaidat húzd fel, talpak a földön – így ellazulnak törzsed izmai – kezeidet dörzsöld össze, míg felmelegszenek és tedd mindkettőt a hasadra! Tartsd ott 20 percig és figyelj közben a kezek alatti területre!

8. figyelem
Kezdd el figyelni, amit éppen csinálsz. Ha éppen mosogatsz otthon, akkor ne az eladón járjon az agyad aki átvert. Figyelj az érzetekre, a testtartásodra, a mozdulataidra, legyél egyre jobban jelen a bőrödben. Ez nem csak eltünteti a feszültséget, de segít az energiáját is átalakítani.

9. szex
Ősi stresszoldó módszer, csak azért hagytuk a lista végére, mert ha elsőként írjuk, senki sem olvas tovább, hanem inkább „stresszt old”, és könnyen félremehet az alkalmazása. A szex nem (csak) stresszoldásra lett kitalálva…

Egy kis elmélet: miért hatásosak a fenti módszerek?

Küzdj vagy menekülj!
Az állatvilágban a stressz szükséges a túléléshez. Még a nagyvárosban is megfigyelhetjük, hogy az utcai padon nyugodtan napozó macska a kutya megjelenésekor azonnal megfeszül, éberré válik és kész a menekülésre. A stressz kémiai reakciókat vált ki. A felfokozott agyi, testi éberségre szükség van a túléléshez. Ha pedig a veszély elmúlt, a macska ledől és újra fölveszi izmai szokásos tónusát, amivel éppen csak nem folyik le a pad lapjai között.

Civilizált stresszforrások
Az ember számára is ez volt a stressz fő funkciója: a túlélés. De az ősemberéhez képest megváltoztak a stresszforrások. A mi életünkben a kardfogú tigrist a főnök helyettesíti, a sárkány képében kedvesünk tetszeleg, fulladással pedig legtöbbször a tömött villamoson találkozunk. Megtanultuk, hogy ezekben a helyzetekben nem szerencsés sem küzdeni sem menekülni. Ezért a stressz bennünk marad.

Belepörgetjük magunkat
A folyamat kétirányú. Egyrészt civilizációnknak hála, a stresszt nem tudjuk fizikai formában (harcban vagy menekülésben) kiélni. Másrészt gondolkodásunknak köszönhetően újra és újra lepörgetjük a stresszt kiváltó eseményt. A felsorolt kilenc módszer azért tud hatékony lenni, mert
a) fizikai erőkifejtéssel járnak, vagy
b) kikapcsolják a fölösleges agyalást.

A tiltott négyes

Végezetül 4 dolog, ami az eddigiek tükrében érthető, hogy miért ne tegyél:

1. zabálás
A görcsölő emésztőrendszer képtelen a megfelelő emésztésre. Stressz alatt enni nem csak hizlaló és a szervezetet túlterhelő, de egyértelmű pótcselekvés is, amivel nem oldunk meg semmit.

2. agyalás
Mivel végső soron gondolkodásunk okozza az egész görcsöt, a problémát általában csak úgy tudjuk megoldani, ha egy időre teljesen elfelejtjük és utána tiszta fejjel nézünk rá újra.

3. alvás
Bár előfordulhat, hogy reggelre elmúlik a görcs, semmiképpen sem ajánlott gyomorgörccsel elaludni, mert a szervezet órákig küzd vele, mielőtt megpihenne.

4. pozitív gondolkodás
Rengeteg szakkönyv, tanító stb. ajánlja de hosszútávon általában ez sem szokott segíteni (bár a gödör aljáról elmozdíthat). Az, aki azt mondogatja, hogy milyen jól van, egészséges, gazdag és hasonló varázsigéket, az azért mondogatja ezeket, mert pontosan tudja, hogy nincs jól, hogy nem egészséges és szegény mint az a bizonyos egér. Minden egyes ismétléssel azt is megerősíti, hogy azért mondogatja, mert nem az a valóság… 

Hatásosabb elfogadni a helyzetünket és szembenézni a valósággal, majd a kilenc módszer közül kipróbálni valamelyiket a görcs eltüntetésére.