A világ 4. legnagyobb városában nincsenek hirdetések

El tudsz képzelni egy hatalmas világvárost - egyáltalán: bármilyen várost - óriásplakátok és egyéb outdoor hirdetések nélkül? Ugye nem! Hát nézd meg Sao Paulót!

Megszoktuk, hogy bárhova megyünk egy városban, bármit csinálunk is, mindenütt ott vannak a hirdetések, amelyek valamilyen terméket akarnak ránksózni. Legtöbbször egy parkban sem ülhetünk le egy padra elmélázni úgy, hogy ne nyomuljon a szemünk elé valamilyen hirdetés.

A brazil gazdaság központjában, a csaknem 20 milliós Sao Paulóban azonban egészen más a helyzet. A hirdetések szempontjából a nyüzsgő metropolis olyan, mint valami szellemváros. Az összes billboard és egyéb hirdetési felület furán üres.


2007 szeptemberében fogadták el azt a helyi törvényt, amely szinte az összes outdoor hirdetést betiltotta a városban. Egyedül az üzletek logoja maradt meg. Gilberto Kassab polgármester azt mondta, meg kell szüntetni a vizuális szemetet, hogy maga a város legyen a látvány, nem pedig a rohamozó marketing kampányok.


Gilberto Kassab szerint a Tiszta város (Cidade limpa) kampány része a környezetszennyezés elleni harcnak: a vizuális környezetszennyezés egy sorba állítható a levegő vagy a víz szennyezésével.


Az eredmény megdöbbentő, eltűntek a fehérneműt vagy sört reklámozó óriásplakátok, a korábban a New York-i Times Square-t idéző, több emelet magas mozgó fényreklámok. Helyükön különös üresség. Viszont előtűnik a város, az épületek szerkezete.