Ki kell irtani a nyomort!

Elindult a Social Business Tour 2010 programja. Muhammad Yunus: Ki kell irtani a nyomort Közép-Kelet-Európából!

A vállalkozói kedv Közép- Kelet Európában felveszi a harcot a mély szegénységgel és a szociális kirekesztéssel szemben. Közel 1.000 fő vett részt a Social Business Tour 2010 programsorozat első helyszínein, Bécsben és Pozsonyban május 11-12-én, ahol. Muhammad Yunus, a bangladesi Grameen Bank alapítója és a 2006-os Nobel Béke Díj kitüntetettje személyesen ismertette elgondolásait a Social Business (társadalmi üzlet)modellről. A beszélgetéseken részt vett még Andreas Treichl, az ERSTE Alapítvány igazgatósági elnöke, Rudolf Hundstorfer, Ausztria Szociális, munkaügyi és fogyasztóvédelmi  minisztere, Emilia Krsikova, Szlovákia Szociális, munkaügyi és családügyi államtitkára, valamint Hans Reitz, a Grameen Creative Lab alapítója.

Az esti események előtt a Social Business Tour 2010 kezdeményezői sajtótájékoztatón ismertették, miért szeretnék ezt a koncepciót Közép- Kelet Európában elterjeszteni. Andreas Treichl hangsúlyozta, hogy az Erste Bank 190 évvel ezelőtti alapítása a Social Business modell egyik első példájának is tekinthető akár... „Úgy gondoljuk, hogy Közép- Kelet Európa helyzete különösen nehéz napjainkban,  az itt élő emberek ezzel szemben tele vannak energiával, mindenki szeretne változást elérni és javítani a saját helyzetén” emelte ki az igazgató. Treichl bejelentette, hogy az Erste Csoport 10 millió Eurós alapot kíván létrehozni a régióban szociális vállalkozások finanszírozására, amelyet az Erste Group Szociális Banki Platformja a good.bee fog kezelni. „Ez lesz a világ egyik legátfogóbb és legmagasabb befektetéssel rendelkező Social Business kezdeményezéseket támogató rendszere” 


A Social Business Tour 2010-es programsorozat végeztével természetesen a régió szociális vállalkozásainak támogatása továbbra is biztosított, mely elsősorban know-how-t jelent majd.  Emellett a szociális vállalkozások elindulását segítik majd azok az önkéntes csoportok, melyeket az Erste Csoport és más vállalatok hoznak létre a good.bee irányítása alatt.

Andreas Treichl hozzátette, hogy „Közép- Kelet Európában még mindig erős az a tendencia, hogy az emberek az állam egyedüli segítségében bíznak a társadalom szociális problémáinak megoldására. A Social Business koncepciójával híd építhető a magántulajdonú gazdaság és civil társadalom közé.” 

Rudolf Hundstorfer, osztrák Szociális, munkaügyi és fogyasztóvédelmi miniszter az eseményen elmondta „A Social Business modell azért olyan vonzó, mert megfelelő igyekezettel közeli kapcsolat építhető ki a társadalmi értékek és a piacgazdaság között.” A miniszter - különösen a Mély Szegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Harc Európai évében – kiemelten fontosnak tartja Muhammad Yunus professzor elméletének támogatását és minél szélesebb körben való megismertetését, mivel bizonyított tény, hogy a szociális vállalkozásokon és a mikro finanszírozásokon keresztül a különböző országokban rengeteg ember könnyebben boldogulhat és érhet el magasabb életszínvonalat.

„A Social Business Tour 2010-nek köszönhetően újabb társadalmi üzleti modell (Social Business) alapján működő vállalatok alakulnak majd. Mindez pedig nem csak a társadalmi egyenlőség és fenntarthatóság elérése felé egy meghatározó lépés, de ahhoz is, hogy 2030-ra világszinten megszűnjön a nyomor és szegénység” mondta Muhammad Yunus beszédében. “A Social Business Tour csak a kezdete annak az átfogó cselekvéssorozatnak, melynek célja a szegénység legyőzése a Közép-Kelet Európai régióban A Grameen Bank története a bizonyíték arra mindenki számára, hogy mindig nagy dimenziókban kell gondolkodnunk, de csak kis lépésekkel kezdeni, hogy minden egyes embert kiemelhessünk a nyomorból. Meg vagyok róla győződve, hogy létrehozhatunk egy nyomor nélküli világot, mivel nem a szegények azok, akik a nyomort okozzák.”



Hans Reitz
, a Grameen Creative Lab alapítója szerint a régió példaképként is szolgálhat, mivel „A Social Business modellel Kelet Európa lehet a kontinens előfutára a szociális problémák megoldásának.” A kelet-európai országok valamennyi osztályának és csoportjának életében pozitív változást eredményezhet a Social Business modell, még akkor is, ha a szociális vállalkozások fő célja a legszegényebbek támogatása a nyomorból való kiszakadásra. 
 
The Social Business Ötletverseny 2010
The Social Business Ötletverseny 2010 a körúttal párhuzamosan zajlik. Hat nemzeti elődöntő és egy Európai döntő során innovatív üzleti ötleteket keresnek, amelyek folyamatos megoldásokat nyújthatnak különböző szociális problémákra Közép-Kelet Európa országai számára. 

További információ: www.socialbusinesstour.com
 
Bécs és Pozsony után a ’Social Business Tour 2010’ következő állomása Budapest lesz július elején. Budapesten majd a további helyszíneken, Belgrádban (szeptember végén), Prágában (október elején) és Bukarestben (október 28-29-én) számos hasznos információ lesz hallható a Social Business modell lényegéről különböző társadalmi csoportok - vállalkozók, befektetők valamint alapítványok és civil szervezetek, a közszféra szereplői, a kultúra, a művészet és a média szereplői - számára. 

A Social Business - társadalmi üzleti modell – háttere
A társadalmi kirekesztés, a nyomor és a szegénység nem csak a fejlődő országokban van jelen, hanem Európa nagy részében is. Az Európai Bizottság szerint az Európai Unió lakosainak 17 százaléka nem engedheti meg magának az alapvető élelmiszereket sem. A Social Business, a Muhammad Yunus által kialakított üzleti koncepció egy ígéretes megoldás a társadalmilag hátrányos helyzetű emberek életszínvonalának javítására Közép-Kelet-Európában is. Social Business kifejezés alatt olyan innovatív üzleti modellt értünk, mely során a szociális problémákra vállalati szemlélettel keresik a megoldást. Az ilyen típusú vállalatok az emberek számára nyújtott előnyöket igyekeznek maximalizálni, nem pedig a profitot – azaz a profit megmarad a vállalatnál, amit a társadalmi célok megvalósítása céljából fektet be újból. A bangladesi Grameen Bank – mely mikrohitelt nyújt a szegény embereknek – tekinthető a Social Business koncepció modelljének. Az üzleti modell világszerte már számos projekt elindulásához nyújtott mintát különböző üzleti területeken.