Michelangelo festményt találtak a pamlag mögött

Egy öreg olajfestmény, amely a család pamlaga mögé dobva porosodott, valószínűleg egy befejezetlen Michelangelo kép és akár 300 millió dollárt is érhet.

A szakértők szerint ez lehet az évszázad egyik legnagyobb művészeti felfedezése.

A Jézust és Máriát ábrázoló festmény Buffaloban (New York állam) porosodott, Martin Kober alezredes lakásában. A kép régóta az amerikai légierőnél dolgozó alezredes családjának birtokában van.

Eredetileg a falon lógott, de 27 éve egy kóbor teniszlabda leverte a falról, akkor nem tették vissza, hanem betekerték valamibe és besuvasztották a pamlag mögé. A család csak úgy emlegette a festményt, hogy "The Mike", mert tartotta magát a családi legenda, miszerint a reneszánsz festő alkotása.


Néhány éve Kober alezredes végül elvitte a 63,5 X 48 centis képet egy olasz restaurátorhoz és művészettörténészhez. A szakértő, Antonio Forcellino meg van győződve arról, hogy a festmény Michelangelo híres Pieta szobrának továbbgondolása, amely a római Szent Péter bazilikában látható.

Az Elveszett Pieta című könyvében Antonio Forcellino azt írja, hogy először másolatnak vélte a festményt, de rájött, hogy jobb kép, mint azok, amelyek Rómában és Firenzében múzeumokban láthatók. Azt állítja, hogy az infravörös és a röntgen felvételek kimutatták a művész által a festményen végzett javításokat, változtatásokat, a Madonna jobb térdénél pedig egy befejezetlen részt.

A befejezetlen rész pont arra bizonyíték, hogy a kép semmiképpen nem lehet másolat. "A reneszánsz idején egyetlen megrendelő nem fizetett volna egy befejezetlen másolatért. Teljesen meg vagyok győződve arról, hogy ez egy Michelangelo festmény" - hangsúlyozza Antonio Forcellino.

A vatikáni könyvtárban a szakértő kutatásai szerint van is egy olyan levél, amely szerint a képet Michelangelo készítette barátja, Vittoria Colonna számára 1545 körül, csaknem fél évszázaddal azután, hogy fiatalon elkészítette a Pieta szobrot.

A festmény később egy német bárónőhöz került, aki egy udvarhölgyre hagyta, aki történetesen a sógornője volt Kober alezredes dédapjának. 1883-ban került Amerikába.

A kép most már nem a pamlag mögött van, hanem egy bank széfjében és a család arra vár, hogy a szakértők megerősítsék, a festmény tényleg eredeti.