A fogyókúra 6 vastörvénye a dietetikustól

Melyikünk ne fogyókúrázott volna életében legalább egyszer? Hogy azt mennyire csináltuk helyesen? A következőkben válaszokat ad a Harmonet dietetikusa, Kreisz Andrea.

1. Kerüld a szélsőségeket!
Nagyon kecsegtetőek azok a fogyókúrás módszerek, amelyek gyors, látványos fogyást ígérnek (és akár hoznak is). Az már más kérdés, hogy milyen áron. Aki egyik divatfogyókúrából ugrik a másikba, az akár az anyagcseréjét is felboríthatja. Ráadásul a szervezet egyre jobban „védekezni próbál”minden újabb próbálkozáskor, így egyre nehezebb lesz a kilókat leadni.

Bár a szakemberek által ajánlott módszer lassabban hoz eredményt, cserébe gyakorlatilag semmiről nem kell lemondani és nem kell éhezni, szervezetünket pedig a legkíméletesebb módon vesszük rá a fogyásra.

2. A kezdet és a vég – ugyanolyan fontos
Talán kevesen tudják, hogy a fogyókúra veszélyeket is rejthet magában. Nem csak a helytelen táplálkozás, de a testedzés is kockázatos lehet, ha nem vagyunk megfelelő fizikai állapotban vagy valamilyen alapbetegségünk van. Ezért javasolt a testsúlycsökkentő életmódváltás előtt konzultálni a háziorvossal és/ vagy a kezelőorvossal, 8-10 kilónál több súlyfeleslegnél, 30 év felettieknek és nőknél szülés követő fogyókúra előtt.


Ha már sikeresen megszabadultunk a felesleges kilóktól, akkor sem térhetünk vissza a régi étkezési szokásainkhoz, a régi életmódunkhoz, hiszen az vezetett a túlsúlyhoz. Természetesen nem kell szigorúan diétázni, elég, ha az egészséges táplálkozás alapelveit követjük és továbbra is rendszeresen mozgunk.

3. Barátságos rostok
A rostok a folyadékot megkötve megduzzadnak, így hatékonyan csökkentik az étvágyat. Azonban aki eddig rostban szegény étrenden élt, csak fokozatosan növelje a napi rostbevitelét. Ellenkező esetben kellemetlen, puffadásos, hasmenéses vagy ellenkezőleg, székrekedéses panaszokkal szembesülhet.

4. Light, nem túl lightosan

A light elnevezés annyit jelez, hogy az adott termék csökkentett kalóriatartalmú, zsír- és/vagy cukortartalma kevesebb a normál termékeknél. Ez azonban nem feltétlenül teszi őket egészségesebbé, sőt számos esetben mesterséges anyagokat tartalmaznak, hogy ellensúlyozzák a kedvezőtlen változásokat, ami ezzel jár. Az alacsony zsírtartalmú termékek sok cukrot tartalmazhatnak (ez fordítva is igaz lehet), vagy a light termék csak eredeti változathoz képest light, önmagában nem feltétlenül jelent elhanyagolható kalóriamennyiséget. Ráadásul az ember hajlamos jóval többet fogyasztani ezekből a termékekből, pedig mértéktelenül fogyasztani ezeket sem lehet.



5. Tejtermékek – igen vagy nem?

A tejtermékek fogyasztásával két szélsőséges nézettel találkozhatunk. Az egyik, hogy kerülni kell azok fogyasztását a fogyókúra alatt, a másik pedig, hogy nyugodtan beépíthetők, tetszés szerint. Ez utóbbi annyiban igaz, hogy valóban válogathatunk a sovány változatok között, de nem minden tejtermék alacsony zsírtartalmú. A sajtok, tejszín, tejföl, vaj, de még egy cukrozott gyümölcsjoghurt is sok kalóriát tartalmaz. Fogyókúra alatt a natúr joghurtot, kefirt, és a sovány túrót részesítsük előnyben. Sajtok közül a 25 % zsírtartalom alatti termékeket keressük. A tejfölt pedig jól helyettesíthetjük kefirrel, natúr joghurttal. Gyümölcsjoghurtot házilag is készíthetünk, friss gyümölcsök felhasználásával.

A tejtermékek teljes kiiktatása az étrendből (bármilyen okból kifolyólag) megnehezíti a megfelelő kalciumbevitelt. A tejben, tejtermékekben található kalcium az elfogyasztott zsiradék egy részével komplexet alkot, meggátolva annak felszívódását, tehát kevesebb zsiradék szívódik fel.

6. Egyedül nem megy

Ha valóban fogyni szeretnénk, és azt főleg zsírból, akkor nem elegendő diétát tartani, bár fogyni kétségkívül lehet egyedül ezzel is. Ha viszont formásodni is szeretnénk, fittebbnek akarjuk magunkat érezni és nem szeretnénk izmainkból veszteni (a szív is izomból épül fel!), akkor elengedhetetlen a megfelelő mozgás végzése, heti pár alkalommal. A megfelelő izomzat az anyagcserére is kedvező hatással van, ami szintén segít a fogyásban. Az arányos, esztétikus alak eléréséhez rendszeres sportoljunk!

Kreisz Andrea

Képek: www.morguefile.com