Hogyan javítható a kommunikáció?

Ismerős a helyzet, amikor csak elbeszéltek egymás mellett? Először azt kellene tisztázni, jól értettük-e egyáltalán, amit a másik közölni akart velünk. Íme, egy mentőöv a konfliktuskezeléshez: olyan listákat állítottunk össze, amelyek segítenek a másik megértésében, hogy támadások és személyeskedés helyett közösen juthassatok el a problémák megoldásához.

Öt szabály a konfliktusban érintettek számára

1. Szólítsd meg a másikat, nézz rá egyenesen! Hozzá beszélj, nézz a szemébe. Ne beszélj a csoportban úgy általában a többiekről.

2. Hagyd, hogy a másik elmondja, amit akar - ne vágj folyton közbe, próbáld meg megérteni a másik érdekeit és érzéseit. Gyakorold az aktív odafigyelést, használd a testbeszéd jelzéseit!

3. Maradj a témánál, maradj annál a problémánál, amelyet meg kell oldani. Ne engedd, hogy a másik az egyik problémáról a másikra ugorjon, ő is maradjon a témánál. Először az egyik problémát oldjátok meg, aztán foglalkozzatok a másikkal.

4. Kerüld el a másik hibáztatását! A kölcsönös szemrehányások nem hoznak megoldást, csak megmerevítik a szembenállást. A személyes támadás nem segíti a közös megoldás kibontakozását. Néha segíthet ez a válasz is: "Ez most nem vitatéma."

5. Beszélj egyes szám első személyben! A TE-üzenetek gyakran szemrehányásnak tűnnek, az ÉN-üzenetek személyes véleményt, meggyőződést tükröznek, és aligha mondhatja valaki, hogy a véleményed ilyen formán nem igaz... Pl. "Az a véleményem, hogy...", Úgy találom, hogy..."  Mindig a magad nevében beszélj. Kivételt jelent, ha egy csoportot képviselsz - ezt közölni kell -, mert ebben az esetben a többes szám első személy használata célszerű.



A konfliktusmegoldás módszerei, avagy

tanulj meg jobban vitázni!


1. Ismerd föl a problémát!

2. Figyelj a konfliktusban szereplő másik fél igényeire és érdekeire!

3. Keress közös megoldási javaslatokat!

4. Világos megállapodásokat kell kötni a jövőre vonatkozóan.


Ha ezeket a kérdéseket sorra megválaszolod, máris rengeteg akadályt elhárítottál.