Hogyan keressünk rá a leendő főnökünkre?

A statisztikák alapján minden második HR-rel foglalkozó szakember rákeres a leendő munkavállalóra az interneten. Ugyanez a "titkos" fegyver a másik oldalon is adott, rá lehet akadni a cégre, a közvetlen főnökre vagy akár az igazgatóra is a Google-ön, a Facebook-on és társain.

A világháló kiváló lehetőséget ad, hogy könnyebben megtaláljuk azt a munkáltatót és főnököt, akivel a leginkább együtt tudunk dolgozni. Ahhoz, hogy könnyebben ráakadjunk a megfelelő állásajánlatra, összegyűjtöttünk néhány tippet.

Első lépésként keressen rá a cég weboldalára, ahol a karrierrel foglalkozó fül alatt tanácsokat is találhat a pályázatával kapcsolatban. Manapság már videókat, blogot is előszeretettel tesznek közzé vállalati eseményekről. Továbbá a munkahelyi légkörről, feltételekről, leendő kollégákról, főnökről sokat elárulhatnak az esetleges interjúk. Eredetinek tűnik, vagy működik a vállalati cenzúra? Jó-e a kommunikáció a dolgozók és a vezetők között? Mindezekre a kérdésekre a válasz gyorsan leszűrhetők „tárgyi bizonyítékok alapján”. A blogoknál meg lehet találni azokat a személyeket név szerint, akikhez érdemes közvetlenül fordulni munkaügyben.


A nevekre érdemes célzottan is tovább keresni, (Xing, LinkedIn, Twitter, IWIW) és feltenni néhány kérdést: mennyire szimpatikus az illető személye, szakmai tapasztalatai, előrehaladása a ranglétrán, kollégák, ex-kollégák stb. Sokszor könnyen megtalálható a baráti körről, hobbiról, tehát magáról az emberről is néhány bejegyzés.

Vegye fel közvetlenül az Ön által megcélzott osztály dolgozóival a kapcsolatot, ismerkedjen meg velük virtuálisan. A legegyszerűbben ezt a Facebook-on és az IWIW-en teheti meg. Az első megkeresés után rákérdezhet a vállalati légkörre, a cég helyzetére, illetve a leendő főnök személyére. Megbeszélhet találkozót különböző konferenciákon és szakmai kiállításokon is.

Használja a Google-t, Yahoo-t, Binget: nézzen utána a céggel, főnökkel kapcsolatos híreknek, gazdasági jelentéseknek és beszámolóknak. Leginkább a gazdasági háttérrel ismerkedjen. A felvételi beszélgetéseken fel tudja használni az így megszerzett információkat, ezzel bizonyítva, hogy komolyan érdekli Önt a leendő munkája, munkahelye.


Most következik a kémeket is megszégyenítő aknamunka. Hozzon létre anonim online-profilt és tegye fel azokat a kritikus kérdéseket, amelyeket szemtől szemben nem lenne okos feltenni. Kommentelje a dolgozói blogokat, így felszínre bukkanhatnak az estlegesen elhallgatott problémák. Milyen a reakció: hárítanak vagy informálják, profi módon vagy erővel oldják meg a kérdést? Így letesztelheti, hogy a vállalati párbeszéd nyitott, vagy inkább erővel oldják meg a problémákat.

Mindezen lépések után nyugodtan dönthet leendő munkahelyéről.


Bertus Barna

HR tanácsadó
www.jobcenter.hu

Képek: FreeDigitalPhotos.net