Hogyan használd a lélegzet erejét?

Légzés nélkül nincs élet, a légzés az egyik legfontosabb élettani folyamatunk, ám szerepe még ennél is jóval több!A légzésünk segítségével elérhetünk egy olyan állapotba, amelyben az elménk csendes és nyugodt, az érzelmeink kellemesen áramlanak, de mentesek vagyunk minden feszültségtől, s amelyben a fizikai testünk pihen, erőt gyűjt és töltekezik.

Elég a gyönyörű magyar nyelvünkre gondolni, amelyben a lélegzet szót korábban ’lélekzet’-nek írtuk. Még a nyelvünk is utal arra, hogy a légzés valójában a saját Lelkünkkel, a Felső Énünkkel való kapcsolat eszköze.

A légzésünk segítségével elérhetünk egy olyan állapotba, amelyben az elménk csendes és nyugodt, az érzelmeink kellemesen áramlanak, de mentesek vagyunk minden feszültségtől, s amelyben a fizikai testünk pihen, erőt gyűjt és töltekezik.

Gondoljunk csak bele, milyen egyszerű is a lélegzet erejét használni ahhoz, hogy egy kínos szituációban megnyugodjunk, összhangba hozzuk a gondolatainkat, lecsendesítsük az agyunk kattogó fogaskerekeit, elengedjük a felzaklató érzelmeket. Igen, mindez lehetséges, pusztán a lélegzetünk segítségével. Nem véletlenül mondjuk, hogy inkább számoljunk el 10-ig és vegyünk néhány nagy levegőt, mielőtt dühünkben, felháborodottságunkban cselekszünk.

Azáltal, hogy a lélegzetünk ritmusát szabályozzuk, az egész testünk képes egyensúlyi állapotba kerülni. Némi gyakorlás szükségeltetik hozzá, de a módszer rendkívül egyszerű.
Néhány mély lélegzet elegendő lehet ahhoz, hogy egy nehéz helyzetben újra megtaláld az egyensúlyodat és a nyugalmadat.

Érdemes természetesen begyakorolni, hogy könnyebben előhívhassuk, ha szükségünk van rá. Vigyázat, csalóka! A légzés szabályozása annyira egyszerűnek tűnhet, hogy akár feleslegesnek vagy hihetetlennek is gondolhatod – pedig nem az!


A lélegzet megfigyelése – a lélegzet tudatosítása

A légzés szabályozásának első lépése az, ha pusztán megfigyeljük a lélegzetünket anélkül, hogy befolyásolnánk. Ehhez válassz egy kellemes, zajmentes helyiséget, ahol nagy valószínűséggel nem zavarnak meg egy fél óráig. Ülj le kényelmes pozícióban, de feltétlenül egyenes háttal. Ajánlható a lótuszülés, a törökülés vagy egy széken, egyenes háttal, földre helyezett lábakkal való ülés. A gerincoszlop egyenessége biztosítja a finomenergiák egyenletes áramlását, ami fontos az egyensúly megtartásához. Gyújthatsz gyertyát és tehetsz be halk, meditációs zenét, ami nem zavaró.

Hunyd be a szemed és a figyelmedet helyezd az orrodra, ahogyan lassan, erőlködés nélkül belélegzel. Lazán, nyugodtan lélegezz be, amíg kényelmes, és ugyanilyen lazán, nyugodtan lélegezz ki, amíg kényelmes. Egyszerűen csak figyeld a folyamatot, ahogy a levegő ki-be áramlik az orrodon keresztül a tüdődbe és vissza. Ne tegyél semmit, egyszerűen csak légy nyugodt és figyeld a folyamatot. Ha a figyelmed elkalandozik és eszedbe jutnak gondolatok, egyszerűen nyugtázd őket. Ne idegeskedj amiatt, hogy gondolataid támadnak, amikor meditálnod, relaxálnod kellene. Egyszerűen csak hagyd, hogy amilyen könnyen jöttek, olyan könnyen menjenek is tovább. Majd figyelmedet tereld vissza a légzésedre. Folytasd a gyakorlatot 10, 20, 30 percig vagy ameddig kényelmesnek érzed.

Figyeld meg, hogy mi változott a közérzetedben, a gondolkodásodban, az érzelmi és mentális állapotodban. Kipihentebb lettél vagy elálmosodtál? Ellazultál vagy épp ellenkezőleg, tettre készebb vagy, mint valaha?

A lélegzet áramlásának megfigyelése önmagában is nyugtató, relaxáló hatású. A hatást gyorsíthatod azzal, ha a jógában használt teljes jógalégzést végzel.

A teljes jógalégzés
- pránajáma

A teljes jógalégzés lényege, hogy a tüdő teljes felületét bevonjuk a légzésbe - igen, sajnos ezt a legtöbben elfelejtettük és újra kell tanulnunk, pedig a testünk természetes működése.

A jógalégzés során először a tüdőbe lélegzünk, a tüdő telik meg levegővel, ezt követően a hasi rész, majd a tüdőcsúcs is, vagyis a kulcscsonti terület. A kezünkkel követhetjük az érintett területek kitágulását, ez segíti a folyamat begyakorlását.

Miután a tüdőcsúcs is megtelt levegővel, és úgy érezzük, nem bírunk már több levegőt beszívni, fordított sorrendben lélegezzünk ki. Először engedjük ki a tüdőcsúcsból a levegőt, majd a hasból, végül a tüdőből is préseljük ki fokozatosan, erőlködés nélkül, de határozottan.

Ez egy teljes jógalégzés, ami hozzásegíti a testet ahhoz, hogy a bejutó oxigént és pránát a lehető legteljesebb mértékben felhasználja. Nem mellesleg néhány ilyen teljes légzést követően már érezheted a nyugalmat, a feszültségek feloldódását.

A légzéssel nemcsak oxigént veszünk fel, hanem finomenergiákat is
– pránát, életerőt, csit, ahogyan a különböző irányzatok nevezik. A tudatos légzés azt jelenti, hogy a légzésünket megfigyelés tárgyává tesszük és tudatosan odafigyelve a folyamatra végezzük. Ha valamilyen cselekvést teljes figyelemmel végzed, az önmagában meditatív és nyugtató hatású. A tudatos légzés fizikailag is érzékelhető hatásai:
Spirituális szinten a tudatos, mély lélegzetvételek mintegy visszahoznak a fizikai testedbe, segítenek a földelésben és abban, hogy újra a pillanatban legyél teljes lényeddel. Miért fontos ez? Mert amikor a stresszes mindennapokat éljük, és az elménk egyik tennivalótól a másikig száguld, kevésbé vagyunk hatékonyak, mintha nyugodtan és kiegyensúlyozottan végeznénk a teendőinket.
A mély, összpontosított légzéssel kitisztulnak a negatív energiák, szó szerint eltűnnek a negatív, zaklatott gondolatok a fejünkből és képesek leszünk újra higgadtan, tiszta fejjel gondolkodni. Az érzelmi súlyokat is könnyíti az alapos légzés, megkönnyebbülünk és kevésbé látjuk nyomasztónak azt a helyzetet, amiben addig nagyon szenvedtünk.

[kapcsolodo_cikkek]
Mindennek az oka abban keresendő, hogy a légzés valóban összekapcsol a saját forrásenergiánkkal, a Felső Énünkkel. Aki megtapasztalta már egy spirituális gyógyítás vagy egy mély meditáció során elérhető relaxált, nyugodt állapotot, az már ismeri ezt az érzést. Ez az érzés a Felső Énünkkel való újra-kapcsolódás állapota. Pontosabban, a visszaemlékezés erre az állapotra, hiszen Felső Énünktől, a a Lelkünktől sosem válunk el, csupán nem tudatosítjuk ezt a kapcsolatot. Pedig ez egy olyan magas szintű tudatállapot, amelybe bármikor újra vissza tudunk térni, különösebb erőfeszítések nélkül is. Némi gyakorlást ugyan igényel, de idővel egyre könnyebbé válik ez is.

A légzés: