Veszélyes olajok a konyhában

Olajozott tudás 1. A Magyar Élelmiszerkönyv étolajokra vonatkozó irányelve szerint az "étolajok olyan élelmiszerek, amelyeket étolajok előállítására alkalmas olajmagvakból vagy olajtartalmú növényi részekből sajtolással, esetenként finomítással, sajtolással és/vagy oldószeres extrakcióval, valamint finomítással állítanak elő." Olajozott tudás 2. Miért használunk zsiradékot? A főzéshez használt zsiradék célja nem a zsírbevitel, hanem a letapadás gátlása, azaz így előzzük meg, hogy az éppen sütéssel hőkezelt étel ne tapadjon oda a serpenyőhöz és ezáltal elégjen. Olajozott tudás 3. Az olívaolaj/napraforgóolajban süthetek? Az extra szűz olívaolaj tönkremegy a hő hatására. Semmivel sem jobb sütéshez, mint a mezei napraforgóolaj, esetleg a sima olívaolaj. Az olíva, napraforgóolaj, nem alkalmas sütésre, káros transz-zsírok keletkeznek.

Olajozott tudás 4.
Mi történik az olajjal sütés közben, azaz ha hevítjük? 
A hőkezelés nem éppen ártalmatlan folyamat. Bomlástermékek keletkeznek, a zsírok szerkezete ún. transz-zsírokká alakul. Sütés közben a zsiradékban a levegő oxigénje és a magas hőmérséklet hatására tehát számos bomlástermék képződik. Az élelmiszer, - sütés közben - felvesz a zsiradékból, melyet aztán Te az étellel elfogyasztasz. Ezért nagyon fontos, hogy milyen zsírban sütsz. Van olyan olaj, ami bírja a hőt és van olyan, amelyik egyáltalán nem.

Olajozott tudás 5.
Mi történik ha olíva vagy napraforgóolajban sütök? Olajozott tudás 6.
Mi a helyzet az állati zsíradékokkal (pl. mangalicazsír)?
Az állati zsíradékoknak a növényi zsíradékokkal szemben megvan az a hátránya, hogy rengeteg koleszterint tartalmaznak, míg a növényi zsíradékok semennyit.

Olajozott tudás 7.
Milyen olaj alkalmas sütéshez? Ami bírja a hőt?
Jó hír! Van olyan olaj, ami bírja a hőt. A kókuszolajat nyugodtan használhatod, bírja a hőt....
A kókuszolaj 92%-ban telített zsírsavakból áll össze. Ez miért jó nekünk?
Mert a telített zsírsavak előnye a telítetlen zsírsavakkal szemben, hogy szerkezetük sokkal stabilabb, így bírják a hevítést, tehát nehezebben oxidálódnak, nehezebben bomlik fel a szerkezetük. Ennek következtében nem keletkeznek szabadgyökök, ami azt jelenti, hogy míg a többi olaj különböző szív- és érrendszeri megbetegedéseket okoz, a kókusz nem. Sőt, megvéd, erősíti az immunrendszered.

 
kép forrása

A kókuszzsír:
AJÁNDÉK NEKED
Szeretsz játszani és nyerni? Indul a receptverseny! Töltsd fel a kedvenc egészséges recepted és nyerj! A receptfeltöltő játékhoz kattints ide: http://ps.andio.biz/remote_sub.php?a=gbk&b=receptek-ugyfeleinktol

Az ajándékod a receptfeltöltésért: A receptfeltöltő játékhoz kattints ide: http://ps.andio.biz/remote_sub.php?a=gbk&b=receptek-ugyfeleinktol. Végül, egy recepttip tőlem:



RÁNTOTT HÚS SÜTŐBEN KÉSZÍTVE

Miért kellene bő olajban sütni a húst? Próbáld ki sütőben elkészítve. Így nem szív – teljesen feleslegesen - magába egy csomó olajat.


A húst (zöldséget, fasírtot) teljesen a megszokott módon felszeleteled, kiklopfolod és bepanírozod.

Egy tepsi aljára sütőpapírt teszel, kevés kókuszolajat ecsettel szétkensz rajta és ráteszed a panírozott hússzeleteket (vagy pl. fasírtot). A szeletek tetejét is megkened egy kevés kókuszolajjal (ecset segítségével) és beteszed a sütőbe sülni. Kb. 25 perc után megfordítod a szeleteket és még további 20-25 percet sütöd. (Ha úgy látod, hogy nagyon száraz a hús, akkor sülés közben is, időnként fújhatsz rá olajat, egy tiszta szórófejes flakonba téve a kókuszolajat. A családodnak fel sem fog tűnni, hogy nem a hagyományos módon készült. Viszont sokkal egészségesebb és kevésbé munkaigényes. Legalábbis nem kell szobrozni a hús mellett.

A receptfeltöltő játékhoz kattints ide: http://ps.andio.biz/remote_sub.php?a=gbk&b=receptek-ugyfeleinktol