Most van az iskolaérettségi vizsgálatok ideje

Az óvodákban felmérik a gyermekeket az óvodapedagógusok, logopédusok, vagy fejlesztő pedagógusok, s akit nem tartanak érettnek, ott a szülőnek javasolják, hogy még egy évet maradjon gyermekük az óvodában. Sok gyermeket a Pedagógiai Szakszolgálatba küldenek, hogy az ott dolgozó semleges szakemberek foglaljanak állást a kérdésben.

Elég sok 5-6 éves gyermeket vizsgáltam meg az Állapot- és Mozgásvizsgáló teszttel, mely mozgáson keresztül jól mutatja azokat a területeket, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a gyermeknek jól menjen a tanulás.



A vizsgálat során jó látszik a idegrendszer érettsége, testvázlat, térbeli tájékozódás, jobb bal megkülönböztetése, figyelem, rövid távú memória, egyidejű többcsatornás figyelem.
A megoldás során az is látszik milyen a gyermek feladattudata, feladattartása, monotónia tűrése, melyek szintén nagyon fontos tényezők a tanórán.
Valamint az, hogy melyik területen van elmaradás, mire kell koncentrálni a fejlesztés során.

Azt figyeltem meg, hogy az általam végzett mozgásvizsgálat és a logopédus által végzett kognitív iskolaérettségi teszt eredményei hasonlóságot mutatnak.
Aki nálam kevésbé jól teljesített, az a papír ceruza helyzetben felvett figyelmi feladatoknál sem szerepelt jobban. S aki nálam jól teljesített, annak a kognitív tesztekkel sem volt problémája.

Ezt azért tartom nagyon fontosnak elmondani, mert azt gondolom, hogy aki sokat, sokfélét, változatosan mozog, különböző tapasztalatokat szerez, eltérő nehézségű, mozgásos feladatokat is végre tud hajtani, annak biztosan jó a figyelme, vizuális mintamásolása, testvázlata, feladattartása, rugalmasan tud gondolkodni.


Az iskolaérettség feltételeit mozgásban mind el lehet sajátítani. Én itt most olyan mozgásfejlesztésre gondolok, ahol hetente többször irányított, tudatosan tervezett, egymásra épülő, egyre nehezedően összeállított feladatokat végeznek a gyermekek, melytől fejlődik az ügyességük, figyelmük, mintamásolásuk, feladattudatuk, feladattartásuk, monotónia tűrésük.

Az óvodai mozgásfejlesztést nagyon jónak tartom, de az iskola előtti utolsó évben végzett tudatos mozgásfejlesztést mindenkinek pluszban ajánlom, amely nemcsak hiánypótló, felzárkóztató lehet, hanem az ügyes gyermekekből még ügyesebbet kihozó tehetséggondozó foglalkozás is.