Mi leszel, ha nagy leszel? - a pályaorientáció szerepe a későbbi pályaválasztásban

3 gyermekes anyaként és pedagógusként egyaránt foglalkoztat a pályaorientáció kérdése. Nem hiszek a 7-8. osztály tájékán kampányszerűen végzett "pályaválasztási tanácsadásban". Néhány szerencsés kivételtől eltekintve nem igazán nyújtanak használható segítséget a fiataloknak és szüleiknek. Valójában a pályaorientáció sokkal hamarabb kezdődik.

Gondoljunk csak bele: a gyermek a családban születésétől fogva találkozik a szülei által űzött foglalkozásokkal. Később, az óvodában a fiúk építő-, a lányok fodrászos játékai, vagy a mindkét nemnél népszerű éttermes, boltos, orvosos játékok már kifejeznek egyfajta szakmák iránti érdeklődési irányultságot, sőt, a szakmai szerepek egyes vonásai is megjelennek (mozdulatok, szakmai nyelvezet használata, hanghordozás, metakommunikáció stb.).



A gyerekek megfigyelik a mindennapokban a különböző szakmák képviselőit,
és nagy pontossággal tudnak visszaadni egy-egy foglalkozási szerepet. Ezen kívül a csoportfoglalkozások is lehetőséget adnak olyan tapasztalatok szerzésére, amelyek később pályaérdeklődés formájában jelenhetnek meg. A mesekönyvek szintén jól használhatók a különböző szakmák bemutatásához.

Az óvodapedagógus tudatosságán és leleményességén nagy mértékben függ, hogy a gyermekek milyen gyakran és mekkora intenzitással találkozhatnak olyan helyzetekkel, amelyek lehetőséget adnak számukra a szakmákkal való ismerkedésre és saját érdeklődési körük kialakítására. Egy jó pedagógus meglátja a lehetőségeket arra, hogy játékos formában segítse a gyerekek szakmai érdeklődésének alakulását.

Ahogyan az óvodában lehetőség van rá, hogy egy-egy szülő bemutassa a szakmáját, ugyanezt később, az iskolában is meg lehetne valósítani. A pedagógus és tanácsadó szakemberek előtt álló kihívás, hogy az oktatást és a pályaorientációs tevékenységet a mai generációk számára befogadhatóvá tegyük, például Flow- és Gamification elemek használatával.

A szerző emberi erőforrás tanácsadó, a Pályaorientáció, munkavállalás című blog írója.

Felhasznált irodalom:
Kozák Jánosné (2018): Gondolatok a Pályaorientációs Konferencia kapcsán. In: Kenderfi Miklós (szerk) - Pályatanácsadói Kiskönyvtár 1. - 18 éves a "Gödöllői Pályaorientációs Iskola". Tanulmányok a pályaorientáció témaköréből. Gödöllő, Szent István Egyetem, 84—87 p.