Tanítsunk gondolkodni! - avagy: A természet IQ-ja

Amikor egy kisdiák életében először elhelyezkedik az iskolapadban, még nincsenek különösebb elvárásai a tanáraival szemben, szinte minden ismeret új és izgalmas számára, hiszen - ahogy a kis Vuk is megfogalmazza magában Fekete István nagy sikerű könyvében - ő még keveset tud. De vajon kié a felelősség, hogy a világ jelenségeire nyitott és érdeklődő gyermek ne váljon felnőtt korára szűk látókörű, egy mások által előre meghatározott irányban bólogató, saját vélemény nélküli szellemalakká?

 
A szülők számára igen nagy kihívás a boltok polcain sorakozó megannyi csodaszép, a természet emberi értelemmel szinte felfoghatatlanul különleges és precíz működését bemutató képeskönyvből pont a megfelelőt kiválasztani, majd felelősséggel gyermekük kezébe adni azt. Ahhoz, hogy a világra ártatlanul rácsodálkozó, figyelmesen szemlélődő kicsinyke ember nyitott gondolkodását fenntartsuk, hasonlóképpen tágas világszemlélettel összeállított irodalommal kell segítenünk alakuló világlátását.

Talán vannak, akik találkoztak már a közelmúltban új köntösben megjelent, mélyen elgondolkodtató könyvvel, mely „A természet IQ-ja” címet viseli.  A mű, melynek angol nyelvű kiadását 2009-ben, a már akkor nagy sikert aratott első két magyar kiadást követően Amerikában az USA Book News az első három legjobb tudományos könyv közé választott, minden szülő számára is hasznos választásnak bizonyulhat, akár a karácsonyfa alá, vagy bármiféle ok nélkül, ha bölcsen szeretnék csemetéjüket megajándékozni.
A lenyűgöző természeti képekkel illusztrált írás nyitva hagyja számunkra a kérdést, hogy vajon mi, az emberiség honnan jöttünk, kitől vagy milyen entitástól eredeztethető ez a végtelenül összetett rendszer, amiben mindennapjainkat éljük, az állatvilág különleges, néhol egészen extrém viselkedésmintáin keresztül finoman sejtetve egy magasabb rendű és minőségű létező háttérben való működését.


Ahhoz, hogy tisztában legyünk a jelenleg képviselt eredetelméletekkel, röviden összefoglaltuk az alapvető nézeteket:

1. Irányítatlan evolúció
A materialista megközelítés szerint a fajok véletlen genetikai mutációk, természetes kiválogatódás és más, pusztán természeti folyamatok révén jöttek létre, apró lépésenként. Ennek a darwini alapokon álló elméletnek komoly tudományos kritikája is van, ám ennek ellenére a tankönyvekben és az ismeretterjesztésben jóformán csak ezzel találkozunk.  
 
2. Teista, vagyis irányított evolúció
E felfogás szerint minden úgy történt, ahogy azt a fenti materialista evolúcióelmélet hirdeti – ám a háttérből láthatatlanul és kimutathatatlanul Isten irányította a folyamatot, vagy egyszerűen csak hagyta, hogy megtörténjen. Ez a nézet szakít a vallások hagyományos teremtésleírásával – például a fajok külön teremtésnek tanításával –, és megpróbálja összeegyeztetni a szentírást és a darwinizmust. Ezt a felfogást olykor úgy bírálják, hogy indokolatlan és túlzó kompromisszumot köt egy igazolatlan materialista hipotézissel.
 
3. Intelligens tervezettség
Ennek a kisebbségi tudományos irányzatnak a tagjai azt állítják, hogy a tudományos gondolkodás logikáját követve az élő szervezetek sok jellegzetessége egy tervező értelem létére utal. Ilyen tervezettségre utaló jelek például a DNS-ben lévő, hatalmas mennyiségű információ, vagy egyes molekuláris gépezetek és anatómiai rendszerek speciális összetettsége. Az irányzat azonban nem foglal állást azzal kapcsolatban, hogy ki lehet az intelligens tervező, mert a tudomány módszereivel ez nem feltárható. A tervezettség nyomai elemezhetőek tudományosan, a tervező maga azonban nem.
 
4. Hatnapos teremtés
Egyes keresztény irányzatok a Biblia szó szerinti értelmezését követve úgy tartják, hogy az élet főbb formái a teremtés hat napja alatt jelentek meg. Az Ószövetségi kronológiát követve úgy gondolják, hogy mindez hat-tízezer évvel ezelőtt történt. Ezzel jelentősen ellentmondanak a tudományban általánosan elfogadott álláspontnak, amely szerint az élet több milliárd éve jelen van a Földön.
 
5. Védikus, ciklikus teremtés
Az indiai védikus írások teremtésmagyarázata szerint az univerzum isteni teremtés útján jelent meg, és több billió évig fennáll. Pusztulása után újabb teremtésre kerül sor. A teremtések és pusztulások így végtelen láncolatban követik egymást. Ehhez hasonlóan a biológiai formák is megtervezettek és teremtettek. A különböző testekben örök lelkek laknak, akik a reinkarnáció folyamatában újabb és újabb fajok formáját öltik magukra. Hatalmas időciklusokat követően a fajok kihalnak, majd idővel újra megteremtődnek és ismét benépesítik a Földet és más bolygókat.

Hogy ki melyik elmélet mellé teszi le a voksát, azt eldönteni a saját szuverén választása.
De vajon melyik szülő ne szeretné a legjobbat gyermekének? És vajon melyik az a kíváncsi és eszes kisgyermek, aki ne bújna bele lelkesen egy számára ismeretlen és egzotikus világba, mely mégis kézzelfoghatóan testközeli?
Szeretettel ajánljuk ezt a fantasztikus könyvet mindazoknak, akik elég bátrak akár felnőttfejjel is újra színezni kiforrott világképüket, és elég nyitottak ahhoz, hogy gyermeküknek is megadják a szabadon gondolkodni tudás lehetőségét.

Videós ajánló: