Az antioxidánsok és a zöld tea szerepe

Az antioxidánsok és a zöld tea szerepe a szív- és érrendszeri valamint a daganatos betegségek megelőzésében Egy táplálkozási szakértő főorvos összeállítása az antioxidánsokról, illetve a zöld teáról, tudományos irodalmi anyagok alapján.

Nemcsak hazánkban, de Európában is a leggyakrabban előforduló betegségek közé sorolhatóak a szív- és érrendszeri betegségek, amelyek a halálozások több mint 50%-ért felelősek. A második helyen a daganatos betegségek állnak, mintegy 25%-os arányban. A szív- és érrendszeri betegségek vonatkozásában a tudomány azonosította azokat a fő rizikófaktorokat, a dohányzást, magas vérnyomást, magas koleszterin szintet, elhízást és cukorbetegséget, melyek a betegségek kialakulásáért felelősek. Ezek csökkentésére világszerte jelentős intervenció indult el, melynek hatására az Egyesült Államokban mintegy 35%-al csökkent az infarktus okozta halálozás, 10%-al a lakosság koleszterin szintje, és drasztikusan csökkent a dohányzás.
Természet - gyógyászat fórum

Sokáig tartotta magát az a vélekedés, hogy a fent említett rizikófaktorok a daganatos betegségeknek is elsőrendű rizikófaktorai, melyek egyébként a dohányzás kivételével, a táplálkozással is összefüggnek. Ez a rizikófaktorokra fókuszáló stratégia azonban nem hozta meg a daganatos betegségek előfordulásának csökkenését, az adatok az Egyesült Államokban csupán néhány százalékkal javultak és napjainkra már a szív- és érrendszeri betegségekhez hasonló elterjedtséget mutat.

Mára már egyre több adat utal arra, hogy a daganatos betegségekben egyéb rizikófaktorok is, vagy sokkal inkább egyéb rizikófaktorok játszanak szerepet, amelyek kutatása napjainkban is erőteljesen folyik. Ennek egyik formája az ártalmas, instabil oxigént tartalmazó ún. szabad gyökök fokozott termelése, melyek a szervezet stabil molekuláihoz kapcsolódva sejtkárosodást, újabb szabad gyökök felszabadulását eredményezi. Mindez károsítja a szöveteket, elősegíti az öregedést, és a daganatos betegségek, bizonyos szívbetegségek, az Alzheimer kór, izületi gyulladások, asztma keletkezésében is szerepet játszik. Szerencsére léteznek antioxidáns természetű vegyi anyagok, melyek csökkenthetik a oxidációs folyamatokat. Átfogó vizsgálatok bizonyították – többek között 118 000 amerikai ápolónő táplálkozási és egészségügyi állapotát felmérő Nurses Health Study –, hogy azok között, akik magas antioxidáns tartalmú tápanyagokat fogyasztottak, a szív- és érrendszeri és bizonyos daganatos betegségek előfordulása is ritkább volt.

Antioxidánsok előfordulhatnak természetes állapotban, így például élelmiszerekben, de mesterséges antioxidánsként laboratóriumokban is előállítható.

Természetes antioxidánsok főleg a következők:
- E-vitamin: forrás: növényi olajok, búzacsíra, levélzöldségek, tojássárgája, margarin, hüvelyes zöldségek.
- C-vitamin: forrás: citrusfélék, paradicsom, káposzta, zöldpaprika
- Cink: forrás: sertéshús, belsőségek, bab, tengeri ételek (pl. osztriga)
- Magnézium: forrás: borsó, répa, gabonafélék, dió- és mogyorófélék
- Szelén: forrás: marhahús, vadhúsok, tengeri ételek

Mesterséges antioxidánsokat különböző kapszulák, tabletták, táplálék kiegészítők formájában forgalmazzák – gyógyszertárakban és más helyeken is kaphatók.

Az antioxidánsok kedvező hatását különböző vizsgálatok értékelték. Ezek közül azok voltak igazán eredményesek, amikor természetes antioxidánsban bővelkedő étrendek hatását mérték le, például a mediterrán étrendét a Lyon Diet Heart Study-ban. Az említett tanulmány kimutatta, hogy infarktuson átesett betegek közül azok esetében, akik mediterrán étrendet fogyasztottak – összehasonlítva egy szokványos western diétával –, többszörösen csökkent az újonnan fellépő infarktusok száma.

A csökkenés olyan mértékű volt, hogy a jelentős különbség miatt 27 hónap után a vizsgálatot meg kellett szakítani, hiszen nem lett volna etikus infarktusos betegeket a mediterrán diéta előnyeiből kizárni. Ezek után logikusnak tűnt, hogy ha az antioxidánsokat tablettában koncentrálva alkalmazunk, hasonló eredmény várható. Ez azonban nem igazolódott. Az E-vitamint, illetve például a béta karotint szedők között nem csökkent a szív- és érrendszeri ill. a daganatos betegségek előfordulása. Ennek megfelelően azok a természetes módon felvehető táplálékok kerülnek a figyelem középpontjába, amelynek antioxidáns tartalma magas. Ilyenek többek között a brokkoli, a káposzta, a vörösbor, az áfonya, citromfű, spenót, a tökmagolaj, homoktövis, teljes kiőrlésű gabonafélék, hüvelyesek, paradicsom, a papaya, a feketeribiszke, a narancs, és nem utolsó sorban a zöld tea.

A zöld tea segít az elhízás elleni harcban