HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-07-18
Címlap / Otthon / A mozgássérült gyermekekről

A mozgássérült gyermekekről

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-07-18

A mozgássérült gyerekek sérülésük következtében a fejlődési folyamatban elmaradnak. Egy-két bátortalan kísérletet tesznek meg, pl. a hasrafordulás megoldására, azután már nem is kísérleteznek. A szülők általában ilyenkor fordulnak a védőnőkhöz vagy gyermekorvosokhoz segítségért. Innen már viszonylag egyenes az út a Pető Intézetbe. 

 

A mozgássérült gyerekek sérülésük következtében a fejlődési folyamatban elmaradnak. Egy-két bátortalan kísérletet tesznek meg, pl. a hasrafordulás megoldására, azután már nem is kísérleteznek. A szülők általában ilyenkor fordulnak a védőnőkhöz vagy gyermekorvosokhoz segítségért. Innen már viszonylag egyenes az út a Pető Intézetbe. A szülővel történő beszélgetés és a gyerek megfigyelése után a konduktor megállapítja a mozgáselmaradás mértékét és rögtön tanácsokat is ad a további fejlesztésre. A mozgássérült gyerekek fejlődésének biztosításához hozzájárulnak az ún. fejlődést gátló tényezők is. pl.: a térdek hajlított helyzetűek, nyújtani kéne; a gyerek lábujjhegyen jár, sarkat letenni kéne; a csípő ferde, egyenesítésre szorul.

A műtétek kínjai
Ezeket a problémákat ortopédiai műtétekkel kell megoldani. A műtét maga is fájdalmas, de sokkal rosszabb a gipszelve, ágyban töltött 4-6 hét és utána az ismételt talpra állás. Az a gyerek értheti meg igazán ezt a problémát, akinek valamikor volt már begipszelve valamije. Nagyon nehéz ismét gipsz nélkül talpra állni, vagy gipsz nélkül ismét fogni tanulni. Ez még az egészséges embereket is megviseli. Ez a folyamat tényleg fájdalommal jár.

Pető András és a konduktív módszer
A módszer alapítója Pető András orvosprofesszor volt. A konduktív nevelés (Pető-módszer) a konduktor személyéhez fűződik. Segítő pedagógus, aki a gyerekek szellemi és fizikai fejlődéséért felelős. A Pető-módszer nem "csodatevő" módszer. Pici korban a szülők, később (kb. óvodás kortól) a gyerekek mindennapos megerőltető fizikai és szellemi munkájára épít.

Az óvodás, iskolás gyerek reggel 6-kor kel, este 1/2 8 körül kerül ágyba, közben egész nap "dolgozik". Ülni, állni, öltözni, vetkőzni, enni tanul. A mozgássérülteknek mindez szellemi és fizikai megerőltetést jelent. Egy "egészséges" gyerek nem gondol arra, hogyan kel fel az ágyból, hogyan öltözik fel. Esetleg álmos vagy lusta és nincs kedve felkelni, öltözni. A mozgássérült gyerek azonban még ahhoz is segítséget igényel, hogy kitakarózzon és lecsússzon az ágyról. A többi tevékenységről (mosdás, étkezés, járás) nem is beszélve.

Felvetődik a kérdés, mennyi idő alatt milyen fejlődés érhető el?
Nincs hozzá recept, minden gyerek más és más. Minden fejlődés is más. Ki lassabban, ki gyorsabban halad előre. Néha évek kellenek ahhoz, hogy először fekvő, majd ülő helyzetben megtanuljon valaki öltözni. Olyan gyerek is van, aki pl. a zokniját, cipőjét soha nem tanulja meg felvenni. Azért, mert nem tanul meg olyan erősen fogni, vagy nem tudja behajlítani a térdét. Gondoljatok arra, milyen rettenetes lehet: mindig kell valaki, aki rád adja a zoknit, cipőt, ruhádat, vagy nem tudsz egyedül enni, inni. Nem is beszélsz, mindig segítségre van szükséged. Milyen érzés? Rossz, ugye? Pedig számtalan ilyen ember él a világon. Értelmes, olvasó, nálad gyorsabban számoló ember! Szörnyű a kiszolgáltatottság!

Konduktív gyakorlatok
A Pető Intézetben végzett úgynevezett "gyakorlatok", amiket az itt élő gyerekek végeznek, nap mint nap, akár éveken keresztül, csak részben fájdalmasak. Sokkal inkább szellemi koncentrációt követelnek.
Milyen fárasztó lehet pl, ha a fogmosást végiggondolod: kimegyek a fürdőszobába, járókerettel:
- jobb lábamra nehezedem, 1-2-3-4-5 ( a kivitelezést segítve számolok 1-től 5-ig)
- ballal lépek, 1-2-3-4-5
- bal lábamra nehezedem, 1-2-3-4--5
- jobbal lépek, 1-2-3-4-5 kb 30 méteren keresztül. Azután
- megfogom a mosdót (ha tudom), vagy leülök,
- megfogom az odakészített fogkefét megfogom, 1-5 (jó esetben egyedül, de lehet, hogy segítséggel)
- megmosom a fogam: vagy a kefét mozgatom a fogamon, vagy a kefét fogom és a fejemet mozgatom.

Ugye még soha nem gondoltátok végig, mennyire bonyolult lehet ez a művelet? És hol van még az öblítés, a mosogatás és a rendcsinálás. Nektek pillanatok, tőletek semmi megerőltetést nem kíván ez a feladat! Egy mozgássérült gyereknek akár egy órát is eltarthat!

Felvetődik a következő kérdés: fájdalmasak-e ezek a feladatok?
Nem, de sokszor nagyon nehezek. Fizikailag és szellemileg is koncentrálni kell. Ezt a tevékenységet óvodás kortól megszokják a gyerekek. Az egészséges gyerekek sokkal többet játszhatnak, nagyobb a szabadságuk. A mozgássérült gyerekeknél is arra törekszünk, hogy játékossá és élvezetessé tegyük az egész napos fárasztó munkát. Az itteni "játék " azonban soha nem olyan gondtalan és felszabadult. Mindig magában rejti a megerőltető "munkát".

Minél korábban akár még csecsemőként kerül be a gyerek az intézetbe, annál hamarabb tanulja meg a különböző mozgásokat. Minden gyerek fejlődési szintjét két szempont határozza meg: először önmagához, másodszor pedig a korosztályához kell mérni a teljesítményét. Ezért nagy eltérések lehetségesek. Lehet, hogy valaki még csak ülni tanul - de befejezte az általános iskola 3. osztályát, biztosan olvas és számol. Ugyanolyan értelmes, mint kortársai. Vagy harmadik osztályos, de sérüléséből adódóan hangot sem ad. Táblán (kisebb gyerekek képek, ikonok, nagyobbak az ABC segítségével) viszont elmutogatja gondolatait. Vagy írni nem tud egy betűt sem, de számítógépen minden írásbeli feladatot megold. A gyerekek 8. osztályos korukig maradnak nálunk, bentlakók vagy bejárók. Ezután más intézményekbe, otthonokba, bocsátjuk őket. Sorsukról később is folyamatosan tájékozódunk, életüket rendszeresen nyomon követjük, szükség esetén segítjük. Az életre "éretteket" normál óvodába, iskolába bocsátjuk. Velük ti is találkozhattok!

Mozgássérülést okozó hatások
A sérülések a sérülés ideje szerint lehetnek :

veleszületett sérülés:
- örökletes erdetű
- méhen belüli ártalom következtében létrejött

szerzett sérülés:
- szülés közben
- szülés utáni (agyvérzés, baleset vagy egyéb)

A sérülés helye szerint:
- idegrendszeri - centrális,
- perifériás,
- a csont-, izület,- izomrendszer megbetegedései

Amikor egy autóbalesetben súlyos, életveszélyes sérülés történt, az ilyen baleseteknek nagy része koponyasérülés. A túlélő a kórházi kezelés után szerencsés esetben eljut az Intézetünkbe. Kisgyerektől felnőtt korúig, újra tanulja az életét. Lehet, hogy 5. osztályba járt, tudott írni, olvasni. Most nem ír, nem számol. Mindent újra kell tanulnia. "Szerencsés", mert életben maradt. Nem jár, nem tud öltözni stb. Valóban szerencsés, mert vannak emlékei, mit hogyan kell csinálnia. Két-három év alatt, általában nagy erőfeszítések árán mindent tudatosan újra tanulhat (beszélni, járni, enni, inni, számolni, olvasni). Pár év iskolavesztés után még akár szakmát tanulhat, egyetemet is végezhet. A veleszületett sérülteknek azonban semmi emlékképük nincs, nem támaszkodhatnak a már tanult mozgásokra. Mindent előlről kell tanulniuk. Az egy-másfél éves korig készült képeken minden kisgyerek egyforma. Utána tűnik fel a különbség.

Ahhoz, hogy a gyerekek minden tevékenységet elsajátítsanak és fejlődjenek, számtalan speciális eszközre van szükségünk:
priccs: alvásra és mozgások gyakorlására is lehetőséget ad, ágy is, asztal is!

szék: fokos, lovagló, talpas-fokos, járókeret: gurulós, sima, négy lábú, három lábú, egy lábú bot
nagymértű gyerekkocsi, tolókocsi
WC szék,
fürdőzsámoly, kockazsámoly
bordásfal, járatózsinór
tapadókorong asztalra
kétfülű bögre
vastag ceruza, vastagvonalas kockás füzet,
speciális cipő, csizma
járógép
medencekosaras gép

A cikk a Pető intézet honlapja alapján készült

Ajánló:
Pető Intézet
A konduktor képzésben és a mozgássérült gyermekek fejlesztésében világelső intézet oldala




 
 
[5316]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x