HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-02-22
Címlap / Szépség-Egészség / Comb és csípő fontosabb izmai

Comb és csípő fontosabb izmai

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-02-22

 

 

A csípő fontosabb izmai

1. A csípőhorpasz izom (musculus iliopsoas)

Két részből épül fel: a nagy horpaszizom (musculus psoas major)és a csípőizom(musculus iliacus) alkotja.

- A nagy horpaszizom (musculus psoas major)

Ered: a XII.háti, valamint az I-IV.ágyékcsigolyák testén és a köztük lévő porckorongokon, és az ágyékcsigolyák bordacsökevényein.

- A csípőizom (musculus iliacus)

Ered: a csípőlapát belső felszínén, a csípőárok egész területén.


Tapad: a combcsont kis tomporán, tapadása előtt ráfekszik a csípőízület tokjára.

Működése:

A, A csípőízületet nagy erővel hajlítja. Rögzített medence mellett a legerősebb combemelő izom.

B, Összehúzódása a törzset és a combokat egyaránt közelíti egymáshoz.

C, A nagy farizom antagonistája, együttesen óriási szerepük van a különböző testhelyzetek beállításában, az egyensúly megtartásában.

Fejlesztése súlyzó nélkül: lábemelések a bordásfalon.


Sérülése: az izom általában akkor sérül, ha a hirtelen nagy erejű csípőhajlítás ellenállásba ütközik. Rendszerint az izom eredési helyének környéke ilyenkor izomláz szerű fájdalomérzéssel jelez. A csípőízület hajlítóereje ilyenkor nagymértékben csökken. Ha a többi csípőhajlítást végző izom is sérül, lehetetlenné válik járásnál a láb előrelendítése.


2. Körteképű izom (musculus piriformis)

Ered: a kismedence üregében, a keresztcsont árkában.

Tapad: a combcsonton, a nagy tomporon (a combcsont nyaka alatt, külső oldalon).

Működése:

- A medence rögzített helyzete mellett a combot távolítja.
- A távolított combot kifelé forgatja.


2. Nagy farizom (musculus gluteus maximus)

A fartájék alsó részén felületesen található erős izom, mely a zsírpárnával együtt e tájék alakját és domborúságát adja.

Ered: szélesen a csípőlapát külső felszínén, az ágyéki izompólyán, a keresztcsont-ülőgumói szalagon.

Tapad: a felső izomrostok az izmot borító combpólya kötőszövetes lemezébe sugároznak. Az alsók a combcsont hátsó oldalán, a farizom érdességén rögzülnek.

Működése:

- Az egyenes járáshoz, az egyenes testtartáshoz és a test egyensúlyának a fenntartásához szükséges izom.
- A csípőizületet feszíti.
- Rögzített törzs esetén a csípőízület feszítése után a combot hátrafelé húzza, majd távolítja és kifelé forgatja.
- Rögzített comb mellett a csípőhorpaszizom antagonistája. Váltogatott összehúzódásuk a maedencét a csípőízületben hintáztatni tudja.


Fejlesztése súlyzóval: vállra helyezett súlyzóval fellépések zsámolyra, padra, lépcsőre. Guggolásból felegyenesedések nyakra, vállra helyezett vagy fej fölé emelt súlyzóval.

Fejlesztése súlyzó nélkül: vágtázás, helyben futás, magas térdemeléssel futás, guggolások, helyből ugrások, kerékpározás.

Sérülése: Túlzott igénybevétel esetén gyakori az izomláz. Az izom szakadása szinte kizárt. Az izom zúzódással (ráesik a sportoló) járó sérülése igen gyakori, ilyenkor bevérzések láthatóak rajta. Működésének kiesésekor megbomlik a test egyensúlya.


1. Középső farizom (musculus gluteus medius)

A csípőízületet kívülről, oldalról borítja. Működése és az elhelyezkedése hasonlatos a delta izoméhoz.

Ered: a csípőlapát külső felszínén, szélesen.

Tapad: rostjai egy pontba összefutnak, és kívül a combcsont nagy tomporán.

Működése:

- Rögzített medence mellett, a combot távolítja.
- Ha az izom elülső rostjai húzódnak össze, befelé forgatják-, ha csak a hátulsó rostok, akkor kifelé forgatják a combot.

Fejlesztése súlyzóval: oldalt fekvésben súlyzóval terhelt láb emelése.

Fejlesztése súlyzó nélkül: ellenállással szemben az összezárt térdek szétfeszítése.


2. Kis farizom (musculus gluteus minimus)

Ered: a csípőlapát külső felszínén, annak alsó részén.

Tapad: a csípőízületi tok felett húzódva a combcsont nagy tompor elülső részén.

Működése:

- Rögzített medence mellett a combot távolítja.
- Távolítás után a combot befelé forgatja.

Sérülése: a középső és a kis farizom sérülése esetén a comb távolítási lehetősége szűkül vagy elveszik. Járásnál óriási jelentőséggel bírnak, mivel a medencét a támaszkodó alsó végtag oldalán tartja, megakadályozva evvel a test elbillenését a lendítő végtag oldalára.


A comb elölső (feszítő) izmai

1. Szabóizom (musculus sartorius)

Ered: az elülső felső csípőtövisen.

Tapad: a sípcsont érdességén (nemsokkal a térdkalács alatt a sípcsont közepén).

Működése:

- A csípő és a térd ízületet hajlítja.
- Hajlított térdízület mellett a lábszárat a térdízületben befelé forgatja.
- Járásnál a lendítőlábon egyedül végzi a térd hajlítását.


Fejlesztése súlyzóval: láb emelgetése súlyzóval terhelve (bokára erősített súllyal) hanyattfekvésből.

Fejlesztése súlyzó nélkül: zárt lábbal ugrálás.


Sérülése: eröltetésre igen gyakori az izom sípcsonti tapadási helyének az érzékenysége, melyet gyakran a kemény talajon történő futás és egyéb intenzív sportmozgások válthatnak ki. A sérülés oka lehet még, ütés, ütközés, rúgás is.


2. Négyfejű combizom (musculus quadriceps femoris)

A test legerősebb izma, a combot elölről majdnem teljesen beborítja. Négy önnálló fejjel ered, melyeknek külön nevük is van, majd egy helyen összefutva tapadnak mindannyian.

2/A: Az egyenes combizom (musculus rectus femoris)

Ered inasan az elülső alsó csípőtövisen és a csípőízületi árok felső szélén.

2/B: A belső vaskosizom (musculus vastus medialis)

Ered a combcsont medialis (belső) felszínén a combcsont középső és alsó harmadának határáig.

2/C: A középső vaskosizom (musculus vastus intermedius)

Ered szélesen a combcsont elülső felszínén, innen egyenesen lefelé húzódnak a rostjai.

2/D: A külső vaskosizom (musculus vastus lateralis)

Ered a combcsont lateralis (külső) oldalán.

Tapadnak: a négy izomfej együttesen a térdkalács alapjára , és a térdkalácstartó szallagok hosszanti rostjaiba sugárzik. Mégis a sípcsot érdességét tartjuk az izom tapadási helyének.

Működése:

- A négy izomfej együttesen, rögzített medence mellett a térdet erőteljesen feszíti.
- Hajlított térdízület mellett a test súlyát is tartja.
- Az egyenes combizom a csípőízületet hajlítja.


Fejlesztése súlyzóval: guggolás súlyzóval, emelt sarokkal. Nyomás lábbal.

Fejlesztése súlyzó nélkül: kerékpározás, sprint (gyors) futások, helyből ugrások.

Sérülése: Sérülése túleröltetésre jelentkezik, ilyenkor a térdkalácsszallag steril gyulladása következhet be. Óriási megeröltetés következtében (súlyemelők) az izmot körülvevő pólya beszakadhat, és az izom kitüremkedhet az őt körülvevő zsírszövetbe, izomsérvet előidézve evvel. Sérülésekor a térd helyzete nagyon labilissá válik.


A comb hátulsó (hajlító) izmai


1. Féliginas izom (musculus semitendinosus)

Ered: az ülőgumón.

Tapad: a sípcson érdességének boldalán, a szabóizom mellett.

Működése:

- Rögzített medence mellett a térdízületet hajlítja.
- Rögzített lábszár mellett a csípőt feszíti.

Fejlesztése súlyzóval: térdhajlítások fekve és ülve, súlyzóval.

Fejlesztése súlyzó nélkül: gyors futások (sprint), kerékpározás, helyből ugrások.


2. Félighártyás izom (musculus semimembranosus)

Ered: az ülőgumón.

Tapad: a térdhajlat alatt átvonulva a sípcsont belső bütykén (felső-belső rész).

Működése:

- Térdet hajlít.
- Hajlított térd mellett a lábszárat befelé forgatja.
- Rögzített térd mellett a csípőt feszíti.
- Gyenge combközelítő.

Fejlesztése súlyzóval: térdhajlítások fekve és ülve, súlyzóval.

Fejlesztése súlyzó nélkül: gyors futások (sprint), kerékpározás, helyből ugrások.


3. Kétfejű combizom (musculus biceps femoris)

Ered: hosszú fejével az ülőgumón, rövid fejével a combcsont hátulsó felszínén a középső harmadban. A két fej a comb alsó harmadában egyesül.

Tapad: a térdízületet kívülről megkerülve, a szárkapocs csont fején.

Működése:

- Térdízületet hajlítja.
- Ha a térdízület hajlított, a lábszárat kifelé forgatja.

Fejlesztése súlyzóval: hasonfekvésből, bokára erősített súllyal a lábszár közelítése a fenékhez, térdhajlítás gépen, hasonfekvésből.

Fejlesztése súlyzó nélkül: futások, ugrások különböző testhelyzetből.

A hajlító izmok sérülései: a futók és ugrók gyakori panaszai közé tatozik az ülőgumó környékének az érzékenysége. Megeröltetésekor sajnos előfordulhet az izomhas szakadása illetve leszakadása az eredési helyről. A sérülés oka általában (vágtázóknál) a helytelen koordináció és az izmok túlnyújtása. Külső szemlélő is észreveheti a kisebb sérülést, ugyanis ilyenkor a lépéshossz lerövidül.


A combközelítő izmok

1. Fésűs izom (musculus pectineus)

Ered: a keresztcsont szeméremfésű részén.

Tapad: a combcsont belső, felső részén, a fésűvonalon.

Működése:

- Rögzített medence mellett a combot közelíti , kismértékben kifelé forgatja.
- A csípőízületet hajlítja, valamint rögzített medence mellett emeli a combot.


2. Rövid combközelítő izom (musculus adductor brevis)

Ered: a szeméremcsont alsó ágán (medence-csonton).

Tapad: a combcsonton, a comb belső oldalán, a felső harmadban.

Működése:

- Rögzített medence mellett a combot közelíti.
- Rögzített medence mellett a csípőízületet hajlítja.


3. Hosszú combközelítő izom (musculus adductor longus)

Ered: a szeméremcsont alsó ágán (medence-csont).

Tapad: a combcsont belső felén, a comb középső harmadában.

Működése:

- Rögzített medence mellett a combot közelíti.
- Rögzített medence mellett a csípőízületet hajlítja.

Fejlesztése súlyzóval: oldalt fekve súlyzóval terhelt láb emelése, de az alul lévő lábat kell felfelé emelni.

Fejlesztése súlyzó nélkül: lovaglás, birkózás, akrobatikus torna.


4. Nagy combközelítő izom (musculus adductor magnus)

Ered: az ülő-, és a szeméremcsont alsó ágán (medence-csont).

Tapad: szélesen a combcsont belső felén a comb teljes hosszában (érdes vonalon).

Működése:

- Rögzített medence mellett a combot közelíti.


5. Karcsúizom (musculus gracilis)

Ered: a szeméremcsont alsó ágán (medence-csont).

Tapad: a térdízületet áthidalva a szabóizom társaságában a sípcsont medialis (belső), felső részén, a sípcsont érdességén.

Működése:

- Két ízületet hidal át (csípő, térd).
- Combot közelíti.
- Segít a térdízület hajlításában.
- A csípőízület hajlításában segít.

Fejlesztése súlyzóval: oldalt fekve súlyzóval terhelt láb emelése, de az alul lévő lábat kell felfelé emelni.

Fejlesztése súlyzó nélkül: lovaglás, birkózás, akrobatikus torna.


Irodalom: Dr. MILTÉNYI MÁRTA: A sportmozgások anatómiai alapjai I. Budapest, 1987. Sport kiadó




 
 
[84593]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
Ha érdekel a természetes életmód, a környezetvédelem és az esszenciális olajok világa, vegyél részt Te is egy illatpartyn! /img/hirdetes/2019/okotrend.gif
 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x