Baktériummal színezett farmer
Címlap / Őrület / Baktériummal színezett farmer

Baktériummal színezett farmer

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-30

Hamarosan baktériumokkal színezett farmernadrágok kerülhetnek a boltok polcaira. Egy kaliforniai vállalat kutatói olyan genetikailag módosított baktériumokat hoztak létre, amelyek képesek előállítani a farmerek színezésére használt mélykék színű festékszemcséket. Ez a gyártási módszer sokkal „zöldebb” az jelenleg alkalmazott kémiai eljárásoknál.

Az eredetileg növényekből kinyert indigó festéket manapság szénből vagy olajból állítják elő, de így nagyon sok mérgező melléktermék keletkezik. Már korábban is felmerült annak a lehetősége, hogy baktériumokkal állítsák elő az indigót, de ekkor olyan melléktermékek keletkezett, amelyek nem túl divatos, piros árnyalatúra festették a famert.

A Genencor International kutatói kiiktatták az Escherichia coli baktériumból azokat a géneket, amelyek a pirosas árnyalatot okozzák, így azok már a világszerte népszerű mélykék színű festéket állítják elő. A baktériumok kímélik a környezetet, mivel cukrot használnak alapanyagként, és kevesebb hulladékot termelnek, de a textilipar valószínűleg csak akkor kezdi el használni őket, ha ugyanolyan olcsó és hatékony lesz, mint a kémiai eljárások.

A bioindigó készítésének alapanyaga a triptofán, amelyet baktériumok termelnek. A triptofán ideális arra, hogy indigóvá alakítsák át, mivel tartalmazza az indigó molekula magjában is megtalálható gyűrűstruktúrát. Az E. coli baktériumban van egy olyan enzim, amely a triptofánt indoxillá alakítja, amely levegővel érintkezve magától indigóvá alakul. Walter Weyler kollégáival olyan E. coli baktériumot készített, amely nagy mennyiségű triptofánt állít elő, és egy olyan gént is beültettek, amely megszűnteti a piros pigment előállítását. Doug Crabb, a vállalat alelnöke elmondta, hogy még sokat kell dolgozniuk a folyamat hatékonyságának fejlesztésén.

A kémiai eljárás felfedezése előtt az emberek különböző növényekből, például festőfűből nyerték ki az indigót. A leveleket vízben áztatták, így ki tudták nyerni az indigó kémiai prekurzorjait (előanyag) – azt azonban még ma sem tudjuk, hogy ezeket miként alakították át indigóvá. Sokan szeretnék népszerűsíteni az indigót termelő növényeket, hogy a kémiai eljárások helyett természetes módon állítsák elő a festéket. A biotechnológián és a növénytermesztésen alapuló módszereket egyaránt fel kell fejleszteni, hogy el tudják látni a világot indigóval, mivel évente 16 ezer tonna festékre van igény.

(Nature – stop!)