Mire jó a diétás napló? Vezesd be!
Címlap / Szépség-Egészség / Mire jó a diétás napló? Vezesd be!

Mire jó a diétás napló? Vezesd be!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-06-06

Ha dietetikushoz fordulunk nagy valószínűséggel, megkérnek minket, hogy vezessünk diétás naplót. Sőt! Ha már eleve egy hetes leírással érkezünk, a dietetikus jobban fel tudja mérni addigi táplálkozási szokásainkat és így személyre szabottabb tanácsot kaphatunk. 

 

Vezethetjük csupán saját elhatározásból is, ha például, fogyókúrázunk, vagy ha csak szembesülni szeretnénk addigi (egészségesnek vélt) táplálkozásunkkal, életmódunkkal.

Az ételallergének keresésében is elengedhetetlen.

A helyesen vezetett napló megmutatja, hogy milyen az étkezési ritmusunk, nyersanyag-válogatásunk, ételkészítési technológiánk, és hogy hogyan élünk valójában. Segít a problémákat feltárni és ez által lehetőségünk adódik azokon változtatni.

Hogyan vezesd?

Bosszantó („betegnek” és dietetikusnak egyaránt) ha egy hanyagul összefirkált diétás naplóval érkezünk, ami gyakorlatilag értékelhetetlen, így hiába kerestük fel a szakembert, esetleg várakoztunk a váróteremben.

Hogyan érdemes vezetni egy ilyen naplót, hogy az valóban a segítségünkre legyen illetve, hogy a szakember értékelni tudja?

Egy kis időt szánni kell a vezetésére. Vigaszul szolgálhat, hogy a naplót nem kell életünk végéig vezetni. Írása kezdetben odafigyelést igényel, ha azonban valaki „belerázódik” napi 15-20 percet igényel.


A diétás naplónak érdemes egy füzetet venni vagy legalább összetűzni pár lapot, hogy könnyen áttekinthető legyen, és ne kelljen puzzlet játszani az összekeveredett lapokkal.

A naplót minden nap írjuk legalább egy hétig. A 2-3 napos leírás torzíthat, mert legtöbbünk ilyenkor jobban odafigyel, mit eszik és iszik, mint más napokon.

A naplót folyamatosan írjuk a nap során. Aki este szeretné az egész napos evést, ivást, mozgást bejegyezni az nem fog pontos naplót vezetni. Az emberek nagy része nem képes visszaemlékezni, megítélni reálisan, hogy miből mennyit evet, ivott aznap.

A napokat dátumozzuk, és jól különítsük el az egyes étkezéseket. Minden étkezéshez írjuk be, hogy mit ettünk, ittunk és abból mennyit. Ne felejtsük el a nasikat sem! A tévé előtt ülve bekapott „ezmegaz” is számít!

HarmoNet tipp: Elbuktad a fogyókúrát? A jojódiéta klasszikus buktatói és lelki háttere >>

A legtöbb diétában az elfogyasztott mennyiség a súlyát vagy űrtartalmát fel kell tüntetni, például sonkaszelet 20 g, tej 2 dl, barna kenyér 6 dkg stb. Ehhez nyújt segítséget, ha van otthon pár grammot mérő mérlegünk (digitális vagy a hagyományos min. 5 g-os beosztású analóg mérleg). A mérlegen a nettó súlyt mérjük, tehát pucolás, hámozás, főzés előtt végezzük.

Ha a szakember kérte vagy mi magunk kíváncsiak vagyunk rá, számoljuk ki a kalória és/vagy a tápanyag tartalmat a mennyiségek mellé. Ehhez tápanyagtáblázatra van szükségünk. A tápanyagtáblázatban 100 gramm/100 ml tisztított, nyersanyagra adják meg az értékeket!

A naplóba érdemes ezen kívül feljegyezni, hogy minek hatására ettünk. Éhesek voltunk vagy csak lehangoltak? Örömünkben ettünk vagy unalmunkban? Ez segít abban, hogy szembesüljünk önmagunkkal és legközelebb más úton, vezessük le ezeket, az érzelmeket.


Jegyezzük be azt is, hogy aznap milyen volt a fizikai aktivitásunk. Milyen mozgásformát végeztünk és azt mennyi ideig. Beírhatjuk, hogy hogyan éreztük magunkat mozgás alatt, illetve után, így képet kaphatunk arról, hogy az általános kondíciónknak megfelelő mozgásformát végezzük-e. Aki mozgás alatt és utána fáradtnak, lehangoltnak érzi magát annak érdemes átgondolnia, hogy nincs-e túlterhelve.

Furcsán hangzik, de érdemes azt is bejegyezni, hogy általában aznap, hogyan éreztük magunkat. Ha rendszeresen fáradtnak, rosszkedvűnek érezzük magunkat, lehet, hogy a szervezetünk nem kapja meg a szükséges energia mennyiséget, tápanyagot.

HarmoNet tipp: Fogyókúrás paradoxonok - akkor most enni vagy nem enni? >>

Ne ad fel!

A diétás napló írását a legtöbben nem szeretik, mert kezdetben valóban odafigyelést igényel. Azonban megéri vezetni, mert segít magunkat megismerni, az önnevelés eszköze lehet, illetve betegség esetén a diéta betartásában jelentős szerepe van.

Ha elsőre nem sikerült tökéletesen vezetni vagy feladtad pár nap után nem baj! Próbáld meg újra! Ne ad fel, és ha kell, kérj segítséget!

Kreisz Andrea
Képk: Piqs.de





 
 
[ 8472 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x