Mire van szüksége a szervezetünknek a vitaminokon túl?
Címlap / Szépség-Egészség / Mire van szüksége a szervezetünknek a vitaminokon túl?

Mire van szüksége a szervezetünknek a vitaminokon túl?

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-08-09

Megfelelő vitaminbevitel nélkül körmünk töredezett, szánk száraz, látásunk pedig kifejezetten rossz lehet. A zsírban és vízben oldódó vitaminok tehát egyaránt nélkülözhetetlenek szervezetünk számára az egészésges működéshez. De milyen tápanyagokra van szükségünk a vitaminok mellett? Mutatjuk!  

 Fehérje

A fehérjéket gyakran testünk építőköveinek is nevezik. Nem véletlenül, hiszen a fehérjék hatékonyan támogatják az immunrendszer védekezőképességét, emellett az izomzat építésében és fenntartásában is kiemelt fontossággal bírnak. A legjobb fehérjeforrások közé tartoznak a sovány húsok, a halak, a tojás és a hüvelyes zöldségek, így ezeket ajánlott rendszeresen, változatosan fogyasztani.

TIPP: A fehérjék mellett a zsírsavak is legalább olyan fontosak. Omega 3 zsírsav segítségével a szív- és érrendszeri betegségek kockázata és még a depresszió mértéke is csökkenthető.

Szénhidrát

Érdemes úgy gondolni a szénhidrátokra, mint a test üzemanyagára. Ha nem megfelelő a szénhidrátbevitel, akkor a vércukorszint leesik, és alig marad energiánk mozogni is. Alapvetően egyszerű és összetett szénhidrátokat különböztetünk meg. Amíg az egyszerű szénhidrátok gyorsan felszívódnak, addig az összetett társaikat lassabban dolgozza fel a szervezet, viszont tovább tartó jóllakottság érzetet biztosítanak.

A pékáruk közül a teljes kiőrlésű változatok a legegészségesebbek, de nem szabad túlzásba vinni a fogyasztásukat. A teljes kiőrlésű kenyér, bulgur, barna rizs és zabpehely mind-mind olyan szénhidrátforrások, amelyeket tanácsos előnyben részesíteni az egyszerű szénhidrátokat tartalmazó ételekkel szemben.

Zsír

Sokaknak a gyomra is összeszorul a zsír szó hallatán, de szerencsére egyáltalán nem kell megijedni az egészséges zsírbeviteltől. A zsírokhoz akkor nyúl a szervezet, amikor a szénhidrát raktárkészletek már kiürültek, éppen ezért is olyan nehéz a zsírból történő fogyást beindítani. Azonban zsírokra mindenképpen szükségünk van, ugyanis a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához elengedhetetlen a fogyasztásuk.

Ásványi anyagok

Akárcsak a vitaminok, az ásványi anyagok is elengedhetetlenek a szervezet helyes funkcionálásához. Többek között az erős csontokért és fogakért felelősek, azonban a vérnyomás szabályozásában és az izomgörcsök megelőzésében is segítenek.

Mely ásványi anyagok bevitelére érdemes kiemelten odafigyelni?

        Kalcium

        Cink

        Vas

Víz

Az emberi szervezet akár hetekig is képes étel nélkül üzemelni, de víz hiányában néhány napot sem tud túlélni. A víz szinte minden funkcióban fontos szerepet játszik, ezért a hidratáció létfontosságú az egészséges mindennapokhoz. Az emberi test 60-70%-a pedig vízből áll, ami már önmagában bizonyítja a vízfogyasztás jelentőségét.

Menny az ajánlott napi vízfogyasztás egy felnőtt számára?

        Nők esetén kb. 2-3 liter.

        Férfiak esetén 3 liter.

TIPP: Vízfogyasztás esetén valóban víz fogyasztásáról beszélünk, nem pedig cukros üdítőitalokról vagy kávéról. Ha tehetjük, üdítők helyett igyunk egyszerűen csak vizet, ha pedig már unjuk a semleges ízét, akkor dobjuk fel egy kis frissen facsart citromlével.

Hogyan érdemes összeállítani az étrendet?

A leghatékonyabb döntés, ha személyre szabott étrendet állítunk össze. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy mi a célunk az étrenddel. Súlyt szeretnénk leadni, vagy inkább az izomtömeget növelnénk? Vagy szimplán csak egészségesebb életet szeretnénk élni? Legyen bármelyik is a célunk, a gasztroenterológusok és dietetikusok garantáltan segítő kezet nyújtanak. Internetről letöltött csoda diéták és “szuperegészséges” módszerek választása helyett inkább forduljunk szakemberhez, aki a céljaink és súlyunk alapján pontosan elkészíti az étrendünket.

Szervezetünknek tehát számos értékes tápanyagra szüksége van a vitamonokon túl. Érdemes kiemelten figyelni a szénhidrát- és a fehérje fogyasztásra, továbbá a zsírok és ásványi anyagok megfelelő mértékű bevitelére is. Kiemelten ajánlott az omega-3 zsírsavat is beépíteni az étrendbe. Így szervezetünk minden fontos tápanyagot megkap, ami az egészséges, kiegyensúlyozott működést biztosítja.

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


(X)
 
 
[ 428 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x