Hugh Masekela, Afrika kürtös ébresztője
Címlap / Boldog szülinapot / Hugh Masekela, Afrika kürtös ébresztője

Hugh Masekela, Afrika kürtös ébresztője

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-04

Akkor játszott már "világzenét", amikor jószerével még azok sem voltak a világon, akik ezt a kifejezést kitalálták. És afrikai létére neki állt együtt muzsikálni fehér zenészekkel, amikor kezdett megerősödni egyfajta "fekete rasszizmus" irányvonala. Az afrikai szabadság zenész harcosa, az apartheid-ellenes mozgalom egyik művészikonja  látogat el Budapestre április 5-én, szerdán Hugh Masekela kürtös, kornett-játékos koncertjét hallgathatjuk meg a Jövő Házában.  

Masekelát, aki éppen magyarországi fellépése előtt egy nappal tölti be 67. életévét, egy a johannesburgi fekete külvárosokban prédikáló brit pap, bizonyos Trevor Huddleston biztatta zenélésre, tőle kapta első trombitáját is. A különleges "mbaqanga" zenéjéről nevezetes, azóta már lerombolt Sophiatownban kezdte pályáját Jazz Epistles nevű együttesével, amelyet előbb Nagy-Britanniában, majd az Egyesült Államokban is felfedeztek. A tengerentúlra tulajdonképpen kényszerből ment, mert a dél-afrikai fajüldöző politika elleni mozgalomban való részvétele miatt menekülnie kellett. Itt kezdett el együtt dolgozni a szintén dél-afrikai származású Abdullah Ibrahim (Dollar Brand) zongoristával. Hamarosan széles körben ismert lett az afrikai zenei motívumok, az amerikai jazz és pop-rock hatásokat egyaránt tükröző zenéjével. Az 1960-as években több slágere is volt, köztük a Grazin, In The Grass és az Up Up and Away, amelyeket a Fifth Dimension afro-amerikai énekegyüttes is a műsorára tűzött. 1967-ben részt vett a Monterey-i Popfesztiválon is, egyenesen a fekete kontinensről erősítve a "black is beautiful" elvét. Nyitottságára jellemző, hogy közreműködött a pszichedelikus folk-rockot játszó Byrds felvételein.

Afrikától azonban nem szakadt el: Masekela 1976-ban írta meg a Soweto Bluest a dél-afrikai városban elkövetett vérengzésről, amelyet volt felesége, az afrikai polgárjogi harc másik nagy alakja, Miriam Makeba énekelt. Övé volt 1987-ben a Bring Him Back Home című dal, amely a Nelson Mandela kiszabadítására indult mozgalom himnusza lett. Ekkortájt dolgozott együtt Paul Simonnal Graceland című, sokszoros Grammy-díjas lemezén, amely ráirányította a Nyugat figyelmét a dél-afrikai muzsikusokra. Együtt is turnéztak a lemez megjelenését követően Makeba, a Ladysmith Black Mambazo és a Kalahari együttes társaságában.

Hugh Masekela azóta is igen aktív. A közelmúltbeli lemezein ihletett merített a rhythm-and-blues-ból (Uptownship), vagy a legújabb elektronikus törekvésekből (Techno-Bush), de mindig megőrizte afrikai zenei gyökereit. 2004-ben kiadta önéletrajzát, Grazin, In The Grass címmel, egy évvel korábban pedig szerepelt az Amandla! című filmben, amely bemutatta a zene szerepét az apartheid elleni küzdelemben. Korábban ő volt az egyik zeneszerzője a Mandela életéről szóló filmnek, majd közreműködött zenei producerként Leon Gast Amikor királyok voltunk című dokumentumfilmjében, amely Muhammad Ali és George Foreman 1974-es legendás kinshasai nehézsúlyú világbajnoki boksz-döntőjét elevenítette fel. Hallhattuk játékát a Tíz perc trombita című rövidfilm-fűzérben is.

R&L

       

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 612 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x