Ő az Úrnő, a technika csak cifra szolga
Címlap / Boldog szülinapot / Ő az Úrnő, a technika csak cifra szolga

Ő az Úrnő, a technika csak cifra szolga

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-06

Bár valószínűleg nem tud magyarul – ha célja lenne vele, minden bizonnyal megtanulna -  nyugodt lélekkel parafrazálhatná Adyt, persze nőnembe és jelenidőbe téve: „Én vagyok az Úrnő, a technika csak cifra szolga”. 

Aligha van ma modern kori világhírű előadóművész, aki ennyire a saját képére tudná formálni napjaink sokszor mágikusnak hitt vívmányait. Néha maga is valóságos multimediális látványossággá válik, akár még Fritz Lang Metropolisának gépnője is édestestvére lehetne, miközben ereje éppen rendíthetetlen humánumában, éleslátásában és humorában van. Laurie Anderson, a századforduló kísérleti művészetének egyik legfontosabb alakja június 5-én ünnepli 60. születésnapját.

Volt idő, amikor olyan volt a feje, mint egy bohócarcú napnak, amelyet gyerekek rajzoltak. Örök játékmester, aki a játékot, amelynek teste, hangja, lelke, agya egyaránt része, olyan komolyan veszi, amennyire csak lehet.

Az Illinois államból származó Laura Phillips Anderson már diákkorában sem kötelezte el magát egyetlen művészeti ág mellett sem: előbb művészettörténetből doktorált summa cum laude Kaliforniában, majd a New York-i Columbia egyetemen kapott szobrászi ösztöndíjat. Ehhez képest 1969-ben első nyilvános előadásán autódudákra írt szimfóniát adott elő. Nagy visszhangot keltett a Duets on Ice előadása, amelyben jégbe fagyott korcsolyán állva hegedült és műsora addig tartott, amíg a jég el nem olvadt. Az 1970-es években számos performance-ban és installációban vett részt, de a nagy fordulatot 1978 hozta meg számára, amikor az amerikai ellenkultúra és avantgárd jelesei által szervezett Nova Conventionön fellépett. A további résztvevők, köztük Frank Zappa, Allen Ginsberg, Philip Glass, John Cage és William S. Burroughs, később Laurie alkotótársaivá is váltak.
 
A nagyvilág 1982-ben ismerte meg a hangját is gyakran elektronikai effektként használó művésznőt, az O Superman című kislemezzel. Ez egy nagy színpadi előadás, a United States része volt, ami később egy ötlemezes változatban jelent meg - nélkülözhetetlen a modern Amerika történelmének és kultúrájának megismeréséhez! Hamarosan védjegyévé vált különleges elektromos hegedűje, amelynek vonójában mágneses szalagot rejtettek, ehhez jött még az ezredforduló körül "beszélő botja" - ezek a hangszerek groteszk hidat jelentettek előadásain az emberiesség és a modern kor elidegenedés között. Közben árgus szemekkel figyelt minden olyan eszközt, amit multimediális előadásaiban felhasználhatott és magáévá is tette azokat. Az 1980-as években némi kasszasikert is magáénak mondhatott, előbb a Home of The Brave című koncertfilmmel (1986), amelyet ő maga rendezett és lemezzel, majd a Strange Angels-szel (1989) amely azonban megosztotta rajongóit, mert úgy érezték: a performance-művész Laurie Anderson jobb, több a zenésznél.

Attól azonban nem kellett senkinek sem félnie, hogy Laurie-t valaha is be lehet skatulyázni. Hangját adta rajzfilmekhez, verseiből készült előadását, a Bright Redet CD-Romon adta ki, közben az Encyclopedia Britannicában írt a New York-i kulturális életről szócikket, színre vitte sajátos változatban a Moby Dicket. Általában ritkán nyúl vissza korábbi munkáihoz, de 2001. szeptember 11 után egy héttel új változatban adta elő koncertjén a United States több elemét. 2003-ban ő lett az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA első és mindeddig egyetlen "házi szerzője" a The End of The Moon című darabbal. 2005-ben álomképeiből készült rajzait és festményeit állították ki New Yorkban The Waters Reglitterized címmel. És meg nem áll egy pillanatra sem: nemrégiben jelent meg rajzainak albuma Night Life címen, és jövőre jelenik meg új lemeze, a Homeland.

Laurie Anderson magánélete sem független az alkotástól. Immár több mint tíz éve Lou Reed élettársa, és az énekes-költő több lemezén, köztük az Edgar Allan Poe művei nyomán készült The Raven-en is szerepelt, és párja természetesen "viszonozta" ezt az ő felvételein is.
 
Laurie még az 1990-es évek közepén járt először Magyarországon, akkor a BS-ben lépett fel, egy személyben eljátszva önmagát, saját klónját és ellentétét is. Most egy héttel születésnapja után, június 11-én és 12-én csodálhatja meg a magyar közönség újabb, a Homelandre épülő előadását a Művészetek Palotájában.

Rhythm & Love


Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 1012 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x