HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-12-12
Címlap / Karrier / Beszűntetik a kézírás oktatást? A grafológus cáfol!

Beszűntetik a kézírás oktatást? A grafológus cáfol!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-12-12

Korábban napvilágot látott egy hír, miszerint a kézírást ki fogja szorítani a gépírás, hiszen ma már főleg erre van szükség - az USA több államában is ez az elfogadott.  

 

Rendezvénynaptár

Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/hirdetes/hirdetes_rendezvenynaptar.php on line 30
A hírben az alábbi kutatásra hivatkozik a kézírás mellett állást foglaló szakértő:
Az általános iskolás gyerekek több tartalommal töltik meg mondanivalójukat, ha papírra írnak, mint ha billentyűzeten – derül ki egy amerikai tanulmányból. A kutatás szerint a kézírás fokozza a gondolkodást. Egy nemrég végzett amerikai kutatás szerint az iskolásoknak tartalmasabb a mondanivalója, amikor papírra írnak, mint amikor számítógépen pötyögtetik be a szöveget. A felmérés szerint ez éppúgy érvényes  mind az átlagosan fejlett író- és olvasókészség, mind az írási nehézségek esetében. Virginia Berninger, a Washingtoni Egyetem kutatója csapatával több mint 200 másodikos, negyedikes és hatodikos gyereket tesztelt.

A gyerekeknek először az ábécé összes kisbetűjét kellett papírra vetniük helyes sorrendben, majd ugyanezt billentyűzeten bepötyögni. Mindkét feladatot a lehető leggyorsabban és legpontosabban kellett elvégezniük. Ezenkívül meg kellett fogalmazniuk egy mondatot, amely az „írás”, és egyet, amely az „olvasás” szóval kezdődik.


Végezetül tíz percet kaptak arra, hogy az „olvasás” és „írás” témában fogalmazást írjanak – kézzel, illetve géppel. Korosztálytól és írásproblémáktól függetlenül a gyerekek jobban írták meg a fogalmazást, ha a tollat használták – mutattak rá a kutatók a Learning Disability Quarterly című szaklapban a Die Welt című német lap internetes kiadása (www.welt.de) szerint. A negyedikesek és a hatodikosok ezenkívül teljesebb mondatokat fogalmaztak meg, ha kézzel írtak.

Csupán az ábécés feladatnál bizonyult jobb megoldásnak a billentyűzet, akkor ugyanis csak le kellett nyomni a billentyűt, nem pedig megformálni a betűket. Felnőttek agyán végzett képalkotó vizsgálatok is kimutatták már, hogy a betűk kézzel való megformálása előnyösebb a billentyűzet használatánál. Egy hasonló, gyerekeken végzett agyszkenneléses tanulmány pedig igazolta, hogy az ujjak mozgása a betűk képzése közben fokozza a gondolkodást. A kutatók szerint ezért jobb, ha a tanítás része marad a kézírás is.

Gáspár Katalin grafológus szerint
Az USA-ban végzett kutatás részint a valóságot tükrözi, azonban szükség van a hír átgondolására. A folyóírás tanítása nem jelenti, hogy a gyerekek természetes igényét a betűk formálására figyelmen kívül hagyják. A gyerekek szeretnek játszani a betűkkel és örömmel alkotnak betűket, betűképeket, s amit kézzel leírtak, azt örömmel olvassák össze. A folyóírás, vagyis a kötött formájú, a betűket egy adott standard szerint egymás mellé rajzoló klasszikus „szépírás” megtanítása azonban nem jelent egyértelmű hátrányt, ha a gyerekek ennek elhagyása mellett megtanulják az írott betűalkotást ugyanúgy, mint a számítógépest.
Ha a waldorf pedagógiát nézzük, ott sincs ilyen fajta kézírás oktatás, mégis mindenki megtanul kézzel is írni. A gépírás más idegpályákat mozgat meg, és ugyanúgy megtanulható a kézírás mellett. Ez egy hasznos, fontos tudás, jó dolog megtanítani a gyerekeknek.  

El fog-e tűnni a kézírás?
A válasz egyértelműen nem. Az ok nagyon egyszerű – csak nézzük meg az igazságügyi tudományok, a technika fejlődése és a marketing igényei is egy irányba mutatnak: Ismerni akarják, hogy pontosan milyen ember, pontosan ki ül a gép mögött. Milyen a személyisége, mik a szokásai.


A tablet gépekben vajon kósza ötlet, hogy hatalmas összegeket öltek a kézírást felismerő programok fejlesztésébe?


Ugyanakkor egyre nagyobb szerepet kap a kreativitás, az egyéni képességek használata – míg a manuális jellegű munkák többsége elvégezhető gépekkel. Egyértelműen kimondható, mind a pénzügyi és marketing érdekek, mind pedig a piaci fejlődés értelmében, hogy MINDKÉT típusú írás készség fejlettségére szükség van ahhoz, hogy valaki sikeres legyen az életben.

Azon olvasók számára akik most körülnéznek saját számítógépük körül és látnak legalább 1 darab kézzel írt cetlit, megnyugtatásul közlöm: nincsenek egyedül. A kézírás még az USA-ban sem fog kimenni a divatból.

A NetLektor, Tóth Krisztina felhívja a figyelmet arra is, hogy az írás tanulás nagy hatással van a helyesírásunk alakulására is. 
"A kézírás, folyóírás kiesése a helyesírásra is nagyon káros hatással van. - mondja a lektorasszony - Egyrészt, mert a kézírásnál nincsenek ott a helyesírás-ellenőrző programok, így kénytelenek vagyunk gondolkozni, használni, alkalmazni, nem elfelejteni a szabályokat. Másodsorban sokkal jobban odafigyelünk arra is, amit leírunk, tudatosabban szerkesztjük meg a mondatainkat. Ez utóbbi valószínűleg oda vezethető vissza, hogy míg a gépen a delete gombbal pillanatok alatt eltűntethetjük a leírtakat, addig ha a kézírásnál hibázunk, nehezebb javítani. Ezért inkább sokkal jobban odafigyelünk, mit és hogyan írunk le." 

A grafológiában éppen ezek miatt a javítások miatt lett "elnézőbb" a tudomány bizonyos tipikus hibákkal szemben. A kézírás továbbra is ugyanúgy ellenőrizhető, a grafológus továbbra is ugyanúgy látja, méri és tudja azokat a jellemzőket, amik meghatározzák viselkedésünket. Akkor is, ha minden nap, csak és kizárólag számítógéppel írunk. (Apropo ... hol is van az a kis kézzel írt cetli az asztalon?) 

Képek: www.morguefile.com
www.grafologus.hu 




 
 
[8370]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot


Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/fooldal/rendezvenynaptar_slide_jobb_oszlop.php on line 67
 
 




 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x