Gasztrotrendek 2013-ban
Címlap / Kultúra / Gasztrotrendek 2013-ban

>

Gasztrotrendek 2013-ban

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-28

Izgalmasnak ígérkezik a 2013-as év a magyar gasztronómiában; 2012 második felében Budapesten mintegy kéttucatnyi olyan vendéglátóipari egység nyílt, amely hellyel-közzel ugyanazt a célcsoportot, a casual fine dining szegmenst veszi célba. Ez, bár egészséges versenyhelyzetet eredményez, bizonyosan több régi és új hely bezárásához is vezet majd 2013-14 folyamán. A nyertesek végeredményben a fogyasztók lesznek, akiknek minden vendéglátóipari hely igyekszik majd a kedvében járni. Különösképpen igaz ez annak fényében, hogy a fogyasztók is egyre tájékozottabbak, a Facebookon, vagy éppen a Tripadvisoron pedig azonnal híre megy a jó és rossz élményeknek egyaránt. 

Az igényes vendégek köre mind Budapesten, mind vidéken egyre bővül; 2013-ban egyre inkább a minőségi ételeket és ízeket-élményeket várják el az éttermektől, tehát nem a gyengébb minőségű, de legalább nagy adag fogja meg őket, hanem a tányér komplexitása, kifinomultsága, netán humora lesz számukra meggyőző. Tovább hódítanak az ázsiai ízek; az egyre nyitottabbá váló éttermi közönség miatt szükséges, hogy az éttermek tovább merjenek lépdelni az egyedi ízek és alapanyagok felé.

A hagyományok újszerű felelevenítése továbbra is közkedvelt téma marad 2013-ban, ugyanez a borokra is igaz: mind több borász nyúl vissza a tradicionális nagy ízekhez.


Nem lesz ugyanakkor könnyű a helyzete a szektorban vállalkozóknak. A már amúgy is telített piacra folyamatosan érkező új szereplőknek nem csak a saját helyükért kell megküzdeniük, hanem a csökkenő vásárlóerővel, az Európa-szinten kiemelkedően magas forgalmi adóval és a céges éttermi költések megadóztatásával is.

Gasztrotrendek 2013-ban
1. A kézműves termékeké a jövő?

Angliában, de Olaszországban is sokan hagynak fel hétköznapi életükkel, hagyják maguk mögött a várost és készítenek inkább csúcsgasztronómiai termékeket, melyekre legtöbbször jellemző az organikus szemlélet is. Magyarországon az utóbbi években inkább a felületes kézművesség volt jellemző, azaz csak a szándék volt meg, de az igazi tudás hiányzott a jó termék készítéséhez. Ez most változni látszik, egyre több a valóban jó minőségű termék.

Mind fontosabb a vásárlóknak az, hogy tudják, honnan származik mindaz, amit elfogyasztanak. A márkák ezt felismerve igyekeznek hatékonyabban és közvetlenebbül kommunikálni fogyasztóikkal, használva a közösségi portálok adta előnyöket. A szájról-szájra járó reklámok legnagyobb potenciális nyertesei a legkisebb vállalkozások.


A környezettudatosság viszi majd a piacot is a bio, az organikus és egészségtudatos gondolkodás és éttermek/szolgáltatások felé. Felértékelődik a helyi alapanyagok, a helyi piacok és termelők szerepe, és ahogyan a fogyasztók egyre egészségtudatosabbak, az éttermek és szolgáltatások is jobban figyelnek a minőségi tápanyagokra és hozzátevőkre.

Ennélfogva a különféle táplálkozási zavarokban szenvedők (liszt-, glutén-, tej-, vagy tojásérzékenyek) és a speciális diétát (paleolit, raw food, vegán stb.) követők egyre szélesebb kínálattal találkozhatnak. A minőség egyre jobb: míg pár éve az ilyen termékek a már-már fogyaszthatatlan kategóriában voltak, mára a legfinomabb ízű és állagú ételek közé sorolhatók. Az éttermek is egyre komolyabban figyelnek majd a táplálékérzékenységben szenvedőkre, hiszen ők kifejezetten fizetőképes vásárlóréteget képeznek.

2. Mit eszünk 2013-ban? Még több ázsiai íz - régi desszertek újragondolva

A csúcsgasztronómia a legegyszerűbb ételeket sem kíméli. Neves séfek már évek óta inspirációs forrásként használják a streetfoodot. A magyar piacon is egyre több ilyen vállalkozás jelenik meg, a streetfood fogalmát magyar kontextusba helyezve - ilyenek például a leveses helyek. Ezek a vendéglátóipari egységek már árazásuk miatt is népszerűek.

2013-ban itthon is mindinkább jellemző lesz az ázsiai ízek térnyerése: Huszár Krisztián séf például baszk és ázsiai hatásokat vegyít a magyar ízvilággal, így kerül nála egy tányérra a véres hurka és a mangó, a ponty és a miso, vagy éppen a turbolyagyökérhab, a burgonyagombóc és a scampi. Az éttermekben használt alapanyagok között felmerülnek még a gyökérzöldségek eddig ritkábban használt részei (például céklalevél), valamint az egyedi, ritkán beszerezhető kézműves alapanyagok, mint a különleges belga Bouchot kagyló, vagy a legendás, kézzel fogott Ortiz tonhal, amelyre egyszerre jellemző a minőség és a hagyományokból táplálkozó környezettudatosság.


Közhely, hogy a globalizációval kisebb lett a világ. Az viszont igaz, hogy a világ kinyílásával a fogyasztók kíváncsibbak lettek más kultúrák ételeire is. Így a kínai, olasz és török étkezdék-éttermek mellett várhatóan megjelennek majd a szír, a vietnámi, marokkói helyek, és az (elsősorban városi) közönség kiemelten fogja követni fejlődésüket. A boltok polcain régóta megtalálhatók az egzotikusnak mondott konyhák jellemző termékei, de komoly igény jelentkezik arra, hogy minél autentikusabb legyen az adott termék és az organikus hozzáállás is egyre elterjedtebb.

Desszertek. A macaron évek óta tartó uralma 2013-ban sem fog megtörni, de a fogyasztók már nem a korábban ismert rajongással övezik majd. A desszerteknél is megjelennek a múlt ízei újraértelmezve, és a régi idők édességei is, minőségi alapanyagokból és módszerekkel elkészítve: várható a hókifli, a dunakavics, és a többi, rég elfeledett kedvenc.

3. Italtrend - Könnyű koktélok, kézműves borok
A nyugat-európai nagyvárosokra hosszú idő óta jellemző a munkanapok könnyedebb befejezése - egy-egy este a cégek munkatársai, a konkurensek és az ismeretlenek egy jó hangulatú bárban, caféban vezetik le a nap fáradalmait. 2013-ra úgy tűnik, ez Magyarországra is jellemző lesz. Bár még inkább csak Budapesten van erre igény, a főváros sugárútjain és népszerű kerületeiben 18 után mind több elegáns, öltönyös embert láthatunk elkortyolni egy-egy italt hazamenetel előtt.

Ennek helyet adva a bárok minőségi italokat, különleges, de nem túl magas alkoholtartalmú koktélokat ajánlanak a másnap munkába indulóknak. A bárok bátrabban nyúlnak az ízekhez és készítenek egyedi, csak rájuk jellemző italokat.

Borok. A fogyasztók évről-évre inkább a könnyedebb borokat választják; és bár a laza és szomjoltó borok kerülnek előtérbe, a legnagyobb elismerést azok a borok kapják, amelyek a legegyensúlyosabbak, azaz a sav-, az alkohol- és a glicerintartalmuk a legjobban kiegyensúlyozott. Háttérbe szorulnak az édes borok, miközben tovább tart a rozék és a habzóborok diadalmenete. A fogyasztók azokat a borokat keresik, amelyek mögött valódi történet van, ahol nemcsak ízt, de élményt is kapnak. Ilyenek például az 1-3 hektáron gazdálkodó kis családi borászatok borai, amelyek elkészültében az egész család részt vesz. Ezek a pincészetek közvetlenül értékesítik boraikat, ezáltal intimebb kapcsolatba kerülnek a fogyasztókkal.



A Baldaszti csoport szakemberei komplexen vizsgálták, milyen trendek várhatók 2013-ban a magyargasztronómiában. A csoport szakembereinek 2013-ra szóló várakozásai alapján készült ez arövidített összeállítás.  A vizsgálatot végző szakértők: Balatoni Brigitta cukrászmester (Zona),Baldaszti Péter (Baldaszti csoport), Huszár Krisztián séf (Zona), Kovács Máté (Baldaszti csoport), Mácsai Ilona sommelier (Zona), Pesti István séf (Baldaszti csoport) és Varga Dániel sommelier  (Baldaszti Bar & Cave).



Fotók: Green Press | www.camemberu.com

Mesterházy Mónika
www.eletszepitok.hu
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 3847 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x