Színész vagy szereplő?
Címlap / Kultúra / Színész vagy szereplő?

>

Színész vagy szereplő?

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-19

Színész és szereplő - ma már két külön fogalom. A minőségi színdarabok helyett a zavaros limonádé műfaj honol otthonunkban a tévének köszönhetően. 

Nemrég ünnepelte 79. születésnapját  Bodrogi Gyula, Kossuth- és Jászai-díjas színészünk, érdemes és kiváló művészünk, a Nemzet Színésze, Süsü hangja. A teljesség igénye nélkül utánanéztem a 2013-ban és előtte Kossuth-díjat kapott színművészeinknek. Annyira hosszú a lista, hogy felsorolhatatlan egy cikkben. Mécs Károly: Jászai Mari-díjas, az Omega együttes tagjai, Oszter Sándor: Jászai Mari díjas, Rudolf Péter: Jászai Mari díjas, Sajdik Ferenc: Munkácsy Mihály-díjas, Tornai József József Attila-díjas író, költő, műfordító, Balázs Péter Jászai Mari-díjas, Piros Ildikó Jászai Mari-díjas színművész, Reviczky Gábor Jászai Mari-díjas színművész, Csoóri Sándor Kossuth-díjas író, Földes László "Hobo" előadóművész, dalszerző, Nemeskürty István Széchenyi-díjas irodalomtörténész, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, Makkai Ádám költő, író, műfordító, nyelvész, a chicagói University of Illinois nyugalmazott professzora.

Már a nevek olvasata is tisztelettel és melegséggel tölt el, hiszen minden egyes névhez köthető emlékeinkben egy-egy, sőt több minőségi, csodálatos színdarab vagy filmszerep.

Filmszerep, tehát: szereplő. Pedig sajnos, a kettő ma már nem ugyanaz!

Fotó: Kóródi Dániel

A kereskedelmi tévékből ránk omladozó gyanús eseteket és családi problémák bemutatására szolgáló minél szaftosabb történeteket képzetlen, szenzációhajhász gyakornokok írják. A nézőcsalogatás miatt sajnos bármilyen gusztustalan, etikátlan vagy ijesztő, riadalmat keltő témába belenyúlnak.Nem is titkolják az amatőr szereplők keresését, nyíltan megteszik azt. A szereplők képzetlenek, gyakorlatlanok, mégis egy-két mondatot elrebegve nem csak a színészmesteri szakmát hígítják fel, és teszik nevetségessé, elveszik a képzett és a mesterség megtanulásához jócskán megdolgoztatott színészek kenyerét is. Mert egy-egy ilyen szereplő bizony 50-70 ezer Ft-ot vághat zsebre adózatlanul, néhány órás fekete „munkával”.

Érthetetlen, hogy már lassan oda süllyed régóta irányított szórakoztatásunk, hogy az Ódry színpad, a Várkonyi terem, a Padlás üres. A minőségi színdarabok helyett a zavaros limonádé műfaj honol otthonunkban a tévén keresztül.

Nem doku-reality-t nézünk, hiszen a művérrel és cukorsörösüveggel beállított akciók nem a valóságot hivatottak közvetíteni, a meghökkentésre számítanak a hatásvadász „írók” a már-már hihetetlen, és nem is igaz történeteikkel. Mert bár igaznak titulálják, és az így tálalt történeteket sokan még el is hiszik.

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen Máté Gábor, Marton László, és nem utolsósorban Zsótér Sándor egyetemi tanárok beszélnek arról, milyen helyzetekkel kell megküzdeniük a színészpalántáknak, mire diplomájukat kézhez kapják. Az önmegismerés az első út, a színésznek saját magát kell kiismernie a színházi konfliktuskezelésben és drámában. A tanítás egy átgondolt, megtervezett tanterv része, önmaguk megfigyelésével állatmozdulatokat utánoznak. Később az alapdrámához saját szövegeket írnak, a fogalmazás technikáját, az improvizációt sajátítják el. A tanuló minden helyzetben meg kell, hogy találja önmagát, önkifejezését. A mozgás, a hangképzés, a beszéd, az esztétika, a prózai mesterfogások később a másság , majd egy adott színdarabbal való azonosulást hivatottak életre kelteni. Magában kell megtanulnia, azonosulva önmagával, hogy kivé válhat. A vizsgaidőszakban éjjel-nappal készülnek a mestervizsgára, Kortárs színházat teremtenek, melyben már különleges, izgalmas és tehetséges valójukat adják - jóval nagyobb figyelmet, ezeknek a vizsgaelőadásoknak a rögzítését és közvetítését  érdemelnék mind a médiától, mind nagyérdemű közönségtől

Vannak annyian, hogy az előbb említett szappanoperákból is értéket hozhatnának ki, nem veszélyeztetnék őket az álszínészek, és hosszú tanulási folyamatuk is meg lenne becsülve.


Mennyi, de mennyi nagyszerű színész van munka és pénz  nélkül… Egy gyors számolás, azokban az epizódokban, ahol 5-6 ilyen szereplő közreműködik, ha csak 50 ezer forinttal számoljuk per fő a „tiszteletdíjukat”, már az 300 ezer Ft. A befektetett energiájukat a tanulásba, visszahozná négy éves munkájukat, és ismertségre is szert tehetnének.

Minket is annyira igénytelennek, műveletlennek hisznek, és ezzel lenéznek, hogy nem az Ódry-színpad előadásait rögzítik, és tárják elénk leendő színészeink tehetségét.

Pedig minden évben reményekkel teli színész-diplomások végeznek a színművész, színházrendező, színházi dramaturg, filmdramaturg, kameraman, filmrendező, filmoperatőr, film - és színházi rendező szakokon.

Árpa Attila írta könyvében, ha megláttak egy kismamát, babakocsiban tolva csemetéjét, már megvolt a sztori és utánajártak, biztos az apukájé-e a kisded?

De hát mit is várunk? Épp az egyik kereskedelmi csatorna fő producere filmrendezőként végzett, a színészek helyzetével is tisztában van, mégis eladta magát az ördögnek, hiszen kezei közül csak műtrágya folyik. Az olvasó pedig mást nem tehet, kétségbeesetten keresi a műsorok között az értéket, sajnos, inkább kisebb, mint nagyobb sikerrel…


Daragó Dóra
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 2646 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x