Metrórekordok: Érdekességek a város alatti világból
Címlap / Kütyü és tudomány / Metrórekordok: Érdekességek a város alatti világból

Metrórekordok: Érdekességek a város alatti világból

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-05-20

Akármerre járok a világban, ha egy nagyvárosba vetődök lehetőség szerint leszállok a föld alá. A különböző városok metróvonalai rendkívül változatosak, mindegyiknek megvan a maga érdekessége, amitől más mint a többi. Egy szó, mint száz, különleges atmoszféra fogad akkor, ha a mozgólépcső aljára ér az ember. 

Hívó szó
„Gyere le velem, le gyere a föld alá, veled utazik Zaizie a metrón” hangzik az Emil.Rulez! jól ismert slágere. Mindegy merre jár az ember a világban, a legtöbb nagyvárosban talál földalatti közlekedést, ahol akár még a dalban említett Zazie-val is össze lehet futni, de nem ez az érdekes. Azt biztosan sokan tudják, hogy a világ első metróvonala Londonban nyílt meg, mégpedig 1863 január 10-én. Azt még inkább illik tudni, hogy a második – a kontinensen viszont az első – földalatti vasutat pedig hazánkban, a millennium évében, 1896 május 2-án adták át.

A leghosszabb hálózattal egyébiránt a brit főváros, London büsz kélkedhet, a híres Underground rendszer 408 kilométer hosszan kígyózik a város alatt. A legtöbb metróvonala azonban New Yorknak van, szám szerint 27. Itt Subway-nek nevezik a földalattit, aminek összesen 468 állomása van a Nagy Alma alatt. Maga a METRO elnevezés Párizsból származik, innen vettük át többek között mi is, így Budapest második és harmadik, valamint az épülő negyedik vonalának is ez az elnevezése. Az M1-es vonalat Millenniumi Földalatti Vasútnak hívják napjainkban is, és a 100 éves fennállásakor végzett átfogó felújítása óta újra régi pompájában díszeleg.


Rekordok tekintetében Japán sem marad el Európától és Amerikától. A felkelő nap országában használják a földalattit a legtöbben, évente 3 milliárd ember utazik így. Különlegesség továbbá, hogy Japánban vannak csak nőknek fenntartott kocsik, mivel az óriási tömeg miatt külön peronmunkások foglalkoznak a kocsik „megtöltésével”, azaz bepréselik az ajtókon a tömeget. Akik esetleg zokon vennék, hogy néhány pasi közé gyömöszölik be őket a csúcsidőben, azok szállhatnak a női kocsikba, ahol – mennyivel kellemesebb – nők közé préselik őket. Japán büszkélkedhet az első automata – vezető nélküli – metrószerelvényekkel is, ami 1981 óta közlekedik a szigetországban. A legmélyebben járó metró Phenjanban, Észak-Koreában található, 120 méterrel a föld alá építették. Tervezésénél nyilván szempont volt, hogy a pártvezetés számára óvóhelyként funkcionáljon, ámbátor ezt számításba vették a budapesti metró építésénél is.


Moszkvai metró-matuzsálemek

Bár mindez szubjektív dolog, de sokak szerint a legszebb állomások Moszkvában vannak, és ha valaki látta már őket akár élőben, akár képen, akkor ezzel nem igen szokott vitatkozni. A leg-leg-ek között meg kell említeni a legrövidebb „hálózatot” is, amely Haifában található, egy felszín alatti siklószerű vonal visz el a tengerparttól a mintegy 2 kilométerre fekvő dombtetőn lévő belvárosig.

HarmoNet tipp:
Sztrippelt a metrókapaszkodón - Lakat alatt a Metró Istennője (Videóval!) >>

A metróval kapcsolatosan mindenképpen említést érdemel még, hogy az egyetlen film, amit kizárólag egy város metróalagútjaiban forgattak, a magyar Antall Nimród Kontroll című alkotása. A történet szerint fiktív város fiktív metróhálózatában játszódó filmet teljes egészében a budapesti metróban vették fel. A varsói, chicagoi és a cannesi filmfesztiválon is díjazott alkotás a filmtörténet klasszikusai közé emelkedett rövid idő alatt, holott az akkor elsőfilmes rendező alig 5 éve készítette.

Regele Tímea
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 6887 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x