Az egyetlen magyar "orr" - interjú a parfümökről Zólyomi...
Címlap / Őrület / Az egyetlen magyar "orr" - interjú a parfümökről Zólyomi Zsolttal

Az egyetlen magyar "orr" - interjú a parfümökről Zólyomi Zsolttal

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-08-16

"A szép parfüm átlátszó ruha a bőrön, azonnali élményt nyújt, és hosszan emlékezetes marad" - vallja Zólyomi Zsolt parfümőr, aki egyedüli magyarként végezte el a parfümkészítés mesterkurzusát Versailles-ban.  

Parfümőrként saját kreációkat, személyre szabott parfümöket készít, egyéni parfümtanácsadást és kurzusokat tart, bemutatóterme van Budapest belvárosában. Kezdetben hobbiként foglalkozott a parfümökkel, csak lassan kristályosodott ki számára - 30 évesen, biológus és közgazdász végzettséggel -, hogy ezt a szakmát választja. Ötször próbálkozott, mire felvették a speciális képzésre.

- Ez a szakma legfelsőbb szintű iskolája, nehéz bejutni és nagyon drága - mondta, hozzáfűzve, hogy az ő évfolyamán összesen tizenketten végeztek. Szavaiból kiderült az is, hogy már a jelentkezéskor legalább egy diplomát, angol és francia nyelvtudást kérnek, "bár a konkrét szakmaalkalmasságot csak a parfümőrök tudják eldönteni."

- Mi szükséges tehát a sikeres felvételihez?


- Az a fontos, hogy a jelentkező elkötelezett legyen, és amikor beszél egy illatról, szakmailag releváns dolgokat fogalmazzon meg. Ha a szakmai nyelvet nem ismeri még, akkor is kiderül, hogy érzi-e a különbségeket két hasonló illat között. De hiába jó a szaglása valakinek, ha nincs hozzá fantáziája. Ez talán még fontosabb is, mint a szaglóképesség, ami gyakorlással jól fejleszthető, mert az alkotó fantázia, az ihlet nem tanulható.

Aki ezt a pályát választaná Magyarországon, annak azt javasolja, hogy először menjen el 1-2 havonta megrendezett bevezető parfümismereti kurzusára.

- Sok a jelentkező?


- Nagy az érdeklődés, hiszen ötven éve nem volt ilyen képzés Magyarországon.

- Mi történik ezeken a kurzusokon?


- Ilyenkor alapanyagokat, parfümöket mutatok meg, és a parfümcsaládokon, az illatokon keresztül elmesélem a parfümök történetét, de a parfümpiac jelenlegi helyzetéről is szó van. Természetes alapanyagokat szagolunk meg, mint például a világ legdrágább íriszkivonata, amelyből 100-150 ezer euró egy kiló. De bemutatok szintetikumokat is, amelyek például olyan illatúak, mint a vasaló talpa vagy a tengervíz. Már a kezdő kurzuson szóba kerül a marketing és a csomagolás-fejlesztés, és megvizsgáljuk azokat a lehetőségeket is, amelyek egy luxuskozmetikai karrierre vágyó magyar ember előtt állhatnak.

- És a folytatás?


- Ősszel szeretnék elindítani egy több alkalomból álló képzést. Meghívok olyan előadókat, akik régen a szakmában dolgoztak. Meglátogatjuk Magyarország legjobb desztilláló helyszínét, egy kozmetikumfejlesztő céget. Az alapanyag-termesztésről, az anyagok kivonásáról és a parfüm pszichológiájáról is tartok előadást. Továbbá arról is, amikor illatokon keresztül próbálunk egy terméket vagy egy szolgáltatást megkedveltetni az emberekkel.

- Ilyen jellegű felkérései is vannak?

- Például most üzemeljük be a Kogart Ház illatosítását; az egész múzeumnak emblematikus illata lesz. De illatosítottam már divatbemutatót, különböző rendezvényeket - például a Cinetriphez a Gellért fürdőt -, és illatosított színdarabon is dolgozni fogok. A kurzusaimon arról is beszélek, hogy hány terület létezik a parfümiparon belül.


Nyombiztosítóknak hasznos lehet   
   
Részt vesz kozmetikumok fejlesztésében, parfümöt készít egy adott személynek vagy cégnek. Akár valakinek a bőrére, akár az otthonába, irodájába. Például utazási irodába tengerillatot tervez, így amikor belép valaki, azonnal nyaralni vágyik.

Mint mondta, Magyarországon a legkelendőbb szolgáltatása a személyes parfümtanácsadás. Amikor valaki nem parfümöt vesz ajándékba, hanem azt a lehetőséget választja, hogy személyesen foglalkozzanak a megajándékozottal, és így találják meg azt az illatot számára, amelyik igazán illik a bőréhez.

- Mi történik egy ilyen tanácsadáson?

- A parfüm styling során a testillat, az illatpreferenciák és az aktuális életcélok alapján keresem meg a legtökéletesebb választást. Tanácsot adok, ha egy illat nem működik jól valakinek a bőrével. A többi az illető személyes ízlése, hiszen mindenkinek más az illatmúltja, amely alapján eldönti, hogy egy parfüm számára kellemes, vagy épp az ellenkezője.

- Kialakul ilyenkor, hogy melyik az az egy illat, amely megfelelő?

- Van, akinél egy, és van, akinél négy. És akkor különböző alkalmakra lassan összeállítjuk az illatgardróbját.

- Egy parfüm tartóssága mennyire fontos?

- A vevőnek fontos, a parfümőr számára lényegtelen. Én gyakran kifejezetten örülök, hogy olyan típust használtam épp, amely három óra múlva már nem is érezhető, mert van, hogy csak egy találkozóra tenném fel. Van, aki szereti, ha tolja maga előtt három méterre az illatot, és ha bent volt egy teremben, akkor még másnap is meg lehet mondani, hogy ott járt. Ez a nyombiztosítóknak jó lehet, de az embertársaknak nem.

- Ön milyen parfümöt használ?

- Én mindent kipróbálok, így válogatok, olykor a parfümériám számára is. Konkrét illatok közül családi ünnepre és hidegebb napokra ezt a mazsolás, tokaji aszúszemes illatú parfümöt szeretem, a neve 1270, a Frapin cég terméke, amely 1270 óta gyárt konyakot Franciaországban, és most konyak illatú parfümöket hozott ki.

- Ez kifejezetten férfiaknak szánt illat?


- Nálunk nincsenek férfi és női illatok, az összes parfüm lehet bárkié.
 
  
Kihalt luxusipar   
   
Zólyomi Zsolt szóba hozta, hogy a személyes parfümtanácsadás Magyarországon azért is bestseller, mert itt a luxusipar kihalt, hosszú ideig nem voltak jelen a híres nyugati márkák.

- Amikor megnyílt a világ, visszajöttek a luxusmárkák. Most ugyan hozzáférhetőek részben, de a divat, a kozmetikumok használata még messze nem olyan tudatos, bátor és stílusos, mint amilyen lehetne - magyarázta.

- Mit lehetne tenni ennek érdekében?

- Dolgozom rajta én is. Örülnék, ha egy botanikus, egy vegyész, egy kozmetikumfejlesztő és egy csomagolás-technikus kis csapatba összeállva együtt dolgozna helyi szinten. Ezzel folyamatosan foglalkozom, de egy fecske nem csinál nyarat. Még szükség volna két-három parfümipari asszisztensre és egy junior parfümőrre, aki mellettem dolgozna, hiszen elég sok megbízásom van.

- Maradt valami a magyar parfümipar múltjából, amire támaszkodhat?


- Az első világháború után megerősödött az iparág, de a második világháború teljesen eltörölte. Egyetlenként Öveges György az, akinek a mai napig létezik a Fleurita nevű cége, amelyben a folyamatosság megmaradt, fenntartották a parfümkeverést. Feleségével együtt a Caola munkatársai voltak egykor, ők a régi receptek alapján, kis üzemben dolgoznak, piaci lehetőségeik kicsik. Kerepesen pedig a Silvestris és Szilas Kft. foglalkozik illóolajok és parfümkeverékek gyártásával, ők már a nemzetközi parfümpiacnak is dolgoznak. Az alapanyaggyártásban nagyon erősek, kamilla illóolajgyártásban piacvezetők a világon.

A parfümőr meggyőződése, hogy van egy-két jó kozmetikumfejlesztő cég Magyarországon, ha az iparág lendületet kapna, használhatnának hazai fejlesztésű illatot. Utalt arra, hogy a világ legelső alkoholos kivonatú parfümjét úgy hívják, hogy A magyar királyné vize, mert a legenda szerint Erzsébet királyné kapta a receptet az 1370-es években egy szerzetestől. Illatos vizet készítettek neki, amelyben mosakodva úgy megszépült, hogy a lengyel király feleségül kérte.

- Lehetne-e a magyar parfümipar múltjából inspirációt meríteni?

- Jó, hogy van múltja a hazai parfümiparnak, én is állandóan kutatom, de az 1920-as években készült receptekhez nem érdemes visszanyúlni, hiszen az a világ elmúlt, nem lehet erre alapozni. A modern kozmetikai iparnak teljesen más igényei vannak, hiszen ez divattermék. Egy innovatív iparágban nem a múltba kell visszanézni.

- És milyen izgalmas újdonság tört be legutóbb a piacra?

- Romano Ricci - Nina Ricci dédunokája - parfümőr lett, és saját márkát készített, amelynek neve Juliette Has a Gun. A legutóbbi illatát tavasszal jelentette meg, ennek neve: Not a Parfum. Ugyanis nincs konkrét illata, az átlagos 100-200 alkotó helyett egyetlen, cetalox nevű alapanyagból áll. Erotizáló hatása viszont van, egy másik ember bőrének illatára emlékeztet.

A magyar szakember az újdonságok között említette továbbá az Owari elnevezésű, kesernyés, zöld mandarin és pomelo illatú, valamint az antik autók bőrbélésének illatát idéző, M nevű parfümöt.


Igazából érzelmeket vásárolnak maguknak az emberek
   
Zólyomi Zsolt személyre szóló parfümkészítéssel is foglalkozik, amely hosszabb folyamat, csaknem egy évig tarthat, és 10-30 ezer euróba kerül.

- Ez ugyanolyan bonyolult munka, mintha egy nagy külföldi márkának dolgoznánk, csak itt egyetlen emberé lesz az az egyedi parfüm, amelyből csak néhány litert gyártanak - közölte.

A parfümőrnek bemutatóterme van Budapesten, a Deák Ferenc utcában, ahol a világ legkülönlegesebb parfümházai, a niche márkák kínálatát vonultatja fel, emellett az általa készített parfümök is megtalálhatóak polcain.

- Miben különböznek a niche parfümök bárhol kapható társaiktól?

- Amiben a luxus a tömegtermeléstől. Ezek a parfümök 70-80, de akár 100 százalékban drága természetes alapanyagból készülnek. A piacon megtalálható társaik általában ma már többnyire olcsó szintetikumokból állnak, és sokkal nagyobb a marketing körülöttük. A niche márkákat viszont nem reklámozzák, és csakis szakboltokban árulják. Amit a reklámon megspórolnak, azt a jó minőségű alapanyagokba fektetik. A niche parfümházak a tömegízléssel szembehaladva hoznak létre különlegességeket, kevésbé akarnak mindenkinek tetszeni.

- Milyen áron lehet hozzájutni egy ilyen illathoz?


- Átlagosan 20-30 ezer forintért. Ez csak kicsit magasabb ár a többi parfüménél, ám ár-érték arányban jóval kedvezőbb, hiszen hasonló többletköltségekkel számolva 300-600 ezer forintba is kerülhetnének.

Tájékoztatása szerint sokkal kevesebb az olyan cég ma már, amelynek van saját parfümőre - amelyiknek nincs, az nagy nemzetközi parfümcégektől vásárolja az illatot. Mint felfedte, azért nincs ráírva a parfümőrök neve a parfümökre, mert elképzelhető, hogy a polcon egymástól három méterre lévő konkurens cégek illatát ugyanaz tervezte.

- Mely márkák foglalkoztatnak saját parfümőrt?

- Saját parfümőre a nagy márkák közül már csak például a Hermes, a Guerlain, a Chanel és a Jean Patou parfümcégnek van. Az összes niche márka viszont szigorúan saját parfümőreivel dolgozik együtt.

- Bárki tudna készíteni saját parfümöt, akár a kertjéből válogatva alapanyagokat?

- Igen, de mégsem teljesen. A kivonás módszerei mások a különböző növényeknél, és nem biztos, hogy azt a növényi részt használja a parfümipar, amelyet az emberek illatosnak vélnek. Jobban jár valaki, hogyha parfümipari alapanyagnak illóolajokat, kivonatokat profi cégtől vásárol. Ilyen például itthon a Panarom. Őszre én is készítek egy olyan szettet, amely illatos alapanyagokat tartalmaz, tanulási célra. Profi szinten pedig közvetlenül a legjobb grépfrúttermelőtől veszek olajat.

- Mi a legfontosabb választási szempont a boltjába betérőnek, amikor parfümöt keres magának?

- Nagyon egyszerű: az, hogy boldog legyen tőle. Igazából érzelmeket vásárolnak maguknak az emberek.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 6168 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x