Ne rokkanjon meg a munkában!
Címlap / Otthon / Ne rokkanjon meg a munkában!

Ne rokkanjon meg a munkában!

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-05-28

Ideális esetben a munkahelyén kapja a legtöbb terhelést élete során. Készüljön fel rá, tartsa magát folyamatosan jó kondícióban! Ha teste, lelke "izmai" túlfeszítettek, ha a környezet nem megfelelő, könnyen megroppanhat a súlyok alatt. A hátfájástól a szervi panaszok sokaságáig változatos panaszokat okozhat a rossz munkakörnyezet. 

Bemutatjuk az ergonómikus munkahelyet, ötleteket adunk a lehetőségei maximális kihasználására, az irodaszék beállításától a céges masszírozásig.

Megdolgoztunk a hátfájásért!
A mai irodai munkavégzés a legjobb példája annak, hogy a hátfájás az esetek 99%-ában nem egy egyszeri nagy emelés, vagy baleset következménye, hanem az évek során felgyülemlett testi-lelki feszültség és szennyezés eredménye. Lássuk be, rendesen megdolgozunk a fájdalomért, szinte egy pillanatot sem hagyunk ki, hogy ártsunk a szervezetünknek. Kezdve a munkahelyi kávé-cigi-szendvicstől, a kollégák lelki szemetesládája funkció betöltésén át, a görnyedt testtartásig mind-mind folyamatosan romboló tényezők, amikkel nem akarunk szembenézni, így hát besöpörjük azokat a hátunk mögé. De ezzel a problémákat nem oldottuk meg, hanem azok gyűlnek és szép fokozatosan fájdalmat okoznak. Hol? Természetesen ahova söpörtük őket – a hátunkban.
 
Táplálkozással hátfájás ellen
Kezdjük egy látszólag független tényezővel, az étkezéssel.
A túlsúly három úton okoz közvetlenül hátfájást:
- nagyobb súlyterhelés a csigolyákon,
- deformált gerincalak,
- a nyomott belső szervek pedig a vegetatív idegrendszeren keresztül okozhatnak fájdalmat.

Ezeken túl az, aki nem elégedett az alakjával, hajlamos a testtudatosságot elhanyagolni, egyre rosszabb tartást felvenni a napi munka során.

Mozgással, helyes étrenddel tegyen az ideális testsúlyért!
A túlsúlynak van egy tagadhatatlanul "pozitív" hatása is: védelmet biztosít. Ha észreveszi, hogy egyre vastagabb "falakat" emel, tudatosítsa, és más módszerekkel dolgozza fel a beérkező negatív hatásokat!

Napi szinten figyeljen arra, hogy kihasználja az ebédszünetet!
Mindenképpen álljon fel irodai asztalától! Ezután lehetőleg ülve, nyugodt körülmények között, kapkodás nélkül ebédeljen meg majd pár percig sziesztázzon! A kimaradt időért bőségesen kárpótolja majd a megnőtt vitalitás amivel folytathatja a munkát. Ha a kiadós ebéd elnehezíti, egyen könnyebbet, kevesebbet, plusz energiaigényét pár falat tízóraival, uzsonnával fedezze!

Igyon rendszeresen munka közben!
Legjobb, ha reggel kikészít egy üveg folyadékot és abból napközben gyakorta fogyaszt. Ez segít állandó szinten tartani a teste víztartalmát, ami több előnyös hatás között csökkenti a fejfájás kialakulásának lehetőségét, frissen tartja az izomsejteket, és nem ad egyszeri, durva terhelést a veséknek.

Időbeosztás
Legtöbbünk munkájában váltogatják egymást a sűrűbb és a levegősebb időszakok. Ha van öt perc szabad ideje, a felesleges ücsörgés és időelütésként megírt e-mailek helyett lazítson, nyújtózkodjon! Munkahelyen végrehajtható tornagyakorlatokat a következő cikkben mutatunk be. Addig is, ha szeretné hatékonyabbá tenni a munkavégzését, kérdezze az HarmoNet coachát, Kárpáti Tímeát!

Feng shui az irodában is!
Érdemes megfogadni a több ezer éves, pszichológiai megfigyeléseken is alapuló tapasztalatokat. A témában a HarmoNet feng shui szakértője, Halász Alexandra adhat bővebb felvilágosítást.

Lazítson tudatsan!
Ha sokkhatás éri – akár testi, akár lelki – tudatosan lazítson. Amint erre lehetősége van ezt tegye meg és ne halogassa! Különböző relaxáló módszerekről szó lesz későbbi cikkekben, addig is alkalmazza a legfontosabb alapszabályt: ne a munkatársait okolja problémáiért, vonja ki magát minden hatalmi drámából azonnal!

A jó irodai munkához elengedhetetlen a rugalmasan állítható környezet biztosítása a munkáltató által. A képernyős munkahely kialakításáról az 50/1999 eüm rendelet szól.
A következő 10 pontra mindenképpen figyeljen oda a szék, az asztal és a teste "beállításánál":
- a tartása mindvégig legyen egyenes, de ne feszes, inkább nyugodt, ellazult!
- ha elfáradt, inkább picit hátradőljön egyenesen, és ne görnyedjen!
- a monitor felső síkja legyen szemmagasságban vagy kicsit lejjebb!
- a térdek a csípővel egy vonalban vagy kicsivel alatta legyenek!
- az alsó lábszárak függőlegeshez közel álljanak, talpak a földön, vagy támaszon!
- a vállak lógjanak, a könyök ne feszüljön!
- a csuklókat ne vágja az asztal széle, lehetőleg használjon csuklótámaszt!
- a fejtartás legyen egyenes, érdemes megtanulni a vakon írást, hogy ne kelljen a billentyűzet és a monitor között a tekintetet (és a fejet) mozgatni!
- ha sokat telefonál, használjon headsetet!
- váltogassa az ülő pozíciót, nyújtózzon, ne ragadjon órákig egyazon helyzetben!
A Mayo Clinic angol nyelvű oldala illusztrációkkal segíti az ergonómikus kialakítást

Kompromisszumok a munkahelyen
Néha kénytelenek vagyunk kompromisszumokat kötni a munkahelyünkön. Sokunknak kell beletörődni, hogy az ergonómia az utolsó szempont a munkáltató szemében. De ilyenkor is tehetünk "házilag" a kényelemért:
- egy összehajtogatott kistörülköző csuklótámasznak tökéletes,
- műanyag- vagy fadobozt használhatunk lábtámaszként, ha magas a székünk,
- a monitort megemelhetjük a viszonylag ritkán a használt etruszk-ógörög szótárral,
- derekunk mögé kispárnát, fenekünk alá szivacsot tehetünk.

Kis trükkel a notebook használók is létrehozhatnak kényelmes munkaterületet. Legegyszerűbb, ha a notebook az asztalon van (így a monitor közelebb van a szemmagassághoz) és a combján, vagy egy kihúzható tálcán helyezi el a külső billentyűzetet (így a váll- és testtartása is optimális lesz). Annak aki sokat dolgozik notebookon érdemes megfontolni egy tartást segítő pultot, amilyen például az Alto állvány.

Álljon fel és nyújtózzon!
Bármilyen kényelmesre sikerült kialakítani az ülőmunka körülményeit, legfontosabb, hogy időnként felálljon, nyújtózzon. Ezt ne felejtse el akkor sem amikor a legnehezebb: a legnagyobb hajtás idején. Ilyenkor a megnőtt stressz ugyanis további terhet rak a hátunkra.

Munka az autóban
Sokunknak az autó az első, vagy második számú munkahelye. A stresszt itt is gyűjthetjük tonnaszám. Ami a telefonokon bejön lehetőleg ne zúdítsa ész nélkül az utcára és a többi közlekedőre. Tegye ezt inkább ésszel...
Kevésbé bevállalósaknak ajánlott, hogy inkább teremtsenek kellemes környezetet, amiben a stresszt tudják kezelni és amiben testük és gerincük is jól érzi magát.
Az ülést állítsa be úgy, hogy a gerinc kb. 10 fokos szögben álljon a függőleges helyzethez képest, a könyökök lógjanak, a vállak végig maradjanak lazák. Telefonáláshoz használjon autós kihangosítót vagy headsetet.
Hogy használ-e gerinctámaszt mindenki döntse el maga. Tartsa szem előtt, hogy az emberi test úgy lett kitalálva, hogy üléskor egy boltívben erősödött csontpár (az ülőgumók) kapják a terhelést. Ha elterül a kocsiban, "sportosan" vezet, akkor a gerincet és az abból kilépő idegeket terheli. Próbáljon inkább egyenesen ülni és ehhez beállítani az ülés jellemzőit (ülésmagasság, ülés-, támladöntés). Nem árt, sőt, ha a térdek nincsenek a csípő fölött. Elsőre az új pozíció furcsa lesz, rosszabb esetben borzalmas, de egy-két hét után, mikor a fájdalmak eltűnnek és a test hozzászokott az újfajta üléshez, sokkal szívesebben fog kocsiba ülni és nem fogja fel katasztrófának ha cammogni kell a dugóban.

Álljon meg és szálljon ki, legalább egyszer minden órában!
Ha ehhez még hozzáteszem, hogy mozgassa is át magát, talán tovább sem olvassa a cikket. Pedig mindenkinek el kell dönteni, hogy az egészsége, vagy a pár perces időnyereség a fontosabb.

Télen, főleg fagyos reggeleken, kapcsolja be az ülésfűtést! Amennyiben nincs beépített, használjon pár ezer forintért kapható ülésre húzható fűtőhuzatot ami a szivargyújtóról üzemeltethető. A jéghideg ülés a gerinctartó izmokat összerántja, rossz tónusba viszi, és a veséknek is árt. (A vese betegségei és a hát kapcsolatáról a későbbiekben még lesz szó.) Amint az ülés felmelegedett kapcsolja ki az ülésfűtést, engedje innentől a szervezet természetes melegítő funkcióit érvényesülni.

Ha van kedves illata, használja bátran. Egy jól eltalált illat segít létrehozni és fenntartani a harmóniát a nagy rohanásban.

Következnek az irodában végezhető nyújtógyakorlatok, a sport mint csapatépítés és a céges masszírozás.

 

Fóti Péter reflexológus tanácsadónk, akitől bátran kérdezhet a témával kapcsolatban.

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 5646 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x