Mondja már meg valaki, mi a baj a gyerekemmel!
Címlap / Otthon / Mondja már meg valaki, mi a baj a gyerekemmel!

Mondja már meg valaki, mi a baj a gyerekemmel!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-10-28

A tanévkezdés óta eltelt idő felszínre hozta a tanulással kapcsolatos nehézségeket. Diákot, szülőt, tanárt egyaránt izgat, mi okozhatja a problémát, kiben van a hiba és legfőképp, hogy mi a kivezető út. Ehhez először is tisztáznunk kell a fogalmakat. Tekintsük át, mit is jelent a tanulási zavar! 


Rendezvénynaptár
A tanulási zavar fogalmának általános használata


 
Ahogy az ábrából is kiderül, sokféle problémát címkézünk fel a „tanulási zavar” kifejezéssel. Ez a nagyon széles körű, általánosított fogalom zavarba ejtő – nem ad pontos felvilágosítást a baj forrásáról, így iránymutatást sem a gond kezeléséhez.
Ezért fontos, hogy megismerjük azt besorolást, ami pontosan körülhatárolja a jellemzőket, tüneteket .

A tanulási korlátoknak 3 fajtáját különböztetjük meg:
1. tanulási nehézségek
2. tanulási zavar
3. tanulási akadályozottság.

A sorrend egyben a probléma súlyosságára is utal.



1. A tanulási nehézségek legfőbb jellemzője, hogy kialakulásának  oka a tanulás körülményeiben keresendő. Ezért csak átmeneti jellegű: ha a kiváltó okot sikerül megszüntetni, a nehézség is megszűnik.

Milyen okokra gondoljunk?

Például betegség miatti hiányzás és lemaradás. Hasznos, ha betegség esetén is tudjuk, melyik tantárgyból hogyan haladtak, mit tanultak az iskolában. Igaz ugyan, hogy lázas állapotban nem várjuk el, hogy az aktuális leckét olvasgassa gyermekünk, de lábadozva már beletekintgethet a könyvbe, lemásolhatja a füzetbe írtakat, megoldhat néhány matek feladatot.
 Interneten is eljuttathatók a sulival kapcsolatos információk. Ám nagy segítség, ha egy-egy  osztálytárs elhozza a leckét –persze csak ha nem fertőző a betegség, és a személyes élmények mellett néhány  fontos mozzanatra viszaemlékszik egy-egy óra kapcsán.
Biztassátok gyerekeiteket a  személyes segítségnyújtásra a felzárkózásban is. Lelkileg is nagy erő, ha nem egyedül kell megküzdeni a lemaradás pótlásában. Szükség esetén bátran kérjétek a tanár segítségét, hogy a hiányos ismereteket alaposan, tartósan be tudják vésni a hiányzók is.

A családban fellépő gondok is okozhatnak tanulási nehézséget. Válás, betegség, halál,  egzisztenciális problémák terhei tükröződhetnek a tanulásban.
Ilyenkor a család tudatában van annak, hogy a kiváltó ok a megváltozott körülményekben rejlik .  Ám az iskolai környezet érdektelenségnek, lustaságnak tekintheti a változást. Bármennyire nehéz is ilyenkor a problémáidról beszélni, röviden tanácsos tájékoztatni az osztályfőnököt a történtekről.
Ha megjósolható a folyamat, akkor az időbeliségről is érdemes szót ejteni – várhatóan meddig legyen türelemmel a tanár a kialakult helyzetre.
Optimális esetben az osztályfőnökkel közösen gondolkodva születik egy terv, hogyan segítsétek gyermekedet a kialakult helyzetben. Szükség esetén akár pszichológus, nevelési tanácsadó, vagy más segítő szakember bevonásával nyújts támaszt.

2. A tanulási zavar legfőbb ismérve, hogy ép értelem és ép érzékszervi működés mellett mutatkozik elmaradás egy, vagy több hibásan működő képesség miatt.
Így a konkrét tanulási teljesítőképesség zavarán túl a megismerési funkciók - érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezés, képzelet - működésének rendellenessége és a sajátos magatartás - hiperaktivitás, érzelmi kiegyensúlyozatlanság, kontrollal kapcsolatos képesség - problémaköre is ide tartozik.
Kialakulásában genetikai és környezeti tényezők együttese játszik szerepet.

A tanulási zavaroknak 3 főbb típusát különböztetjük meg:
2/A. részképességzavarok,
2/B. komplex tanulási zavarok,
2/C. szociális viselkedés, énkép és önértékelési zavarok.


3.  Tanulási akadályozottságon olyan összetett, súlyos és tartós problémát értünk, ami enyhe értelmi fogyatékossággal jár; így normál iskolai körülmények között a gyermek elégtelen, vagy gyenge teljesítményre képes.

A folytatásban a tanulási zavarok jellemzőiről és a fejlesztés lehetséges útjairól olvashattok.

Bukovinszky Mária
fejlesztő pedagógus
kepesseg.com

Képek: a szerző sajátjai
Freedigitalphotos / photostock
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 3812 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 

/img/hirdetes/2021/9honap_banner-300x250-logo.jpg
 

Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x