Már a bölcsőben értenek minket a csecsemők
hirdetés
Címlap / Otthon / Már a bölcsőben értenek minket a csecsemők

Már a bölcsőben értenek minket a csecsemők

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-29

A Nicsak, ki beszél? című örökbecsű amerikai film egyik felejthetetlen jelenete, amikor a főszereplő baba fölé hajol egy hölgy és idétlenül gügyögni kezd, mire az apró emberpalánta (nálunk a zseniális Mikó István hangján) így elmélkedik: "Ennek vajon mi baja?" Ez a poén lehet, hogy nem is annyira vicc? 


Rendezvénynaptár
A kisgyerekek alig, hogy a kiságyba kerülnek, érthetetlen hangokat produkálnak, és nevetve rugdalóznak. Néha úgy tűnik, hogy nem is fordítanak ránk figyelmet, el vannak mélyedve a saját világukban a szopással, a cumival, a gügyögéssel és pisiléssel. Mégis, ha nem is néznek ránk, odafigyelnek a szavainkra, hallgatnak, és kicsit értenek is bennünket.

A Pennsylvania-i Egyetem pszichológiai csoportjának a közelmúltban publikált tanulmánya azt állítja, a nyelvi megértés kora sokkal hamarabb kezdődik, mint ahogyan eddig gondoltuk. A kutatók szerint a gyerekek már hathónapos korukban megértik sok szó jelentését, amikor szótáruk még folyamatos változásokban lévő szótagokból áll és egyáltalán nem hasonlít egyetlen befejezett értelmű szóra sem.


Az egyetem pszichológusai a hat és kilenc hónap közötti gyerekeket vizsgáltak, hogy kiderítsék, valóban igaz-e az „előnyelvről” szóló megállapítás. Az eredmények a kutatókat is meglepték – magyarázta Daniel Swingley professzor. „A tesztjeinkből az derült ki, hogy a kicsik már hat hónapos korukban megtanulták a mindennapi nyelv sok szavának jelentését, a nyelvvel való mindennapos kapcsolatuknak köszönhetően”.

Swingley professzor szerint mindmáig azt tartották, hogy a gyerekek anyanyelvüket nem a szavakon keresztül tanulják meg, hanem a beszéd olyan jellemzőinek a felfedezésével, mint a magánhangzók, a mássalhangzók és a hangok kombinációi. Azt hitték, hogy a szavak megértése a hangok felfogásától eltérően később, csak kilenc és tizennyolc hónap után következik be, amikor a kisgyereknek már kifejlődött az a képessége, hogy értelmezze a tárgyakat és mások szándékait. „ A mi tanulmányunk azt bizonyítja, hogy a tények ilyen rekonstruálása enyhén szólva hiányos, mivel már a hat hónapos csecsemő is, úgy tűnik, felismeri a hétköznapi nyelv sok szavának jelentését”.

A kutatók két kísérletet folytattak le, amelyen 33 hat és kilenc hónap közötti, és 50, 10 és 20 hónap közötti kisgyerek vett részt. Az első teszt során a kicsi a szülője térdén ült egy képernyő előtt, amelyen váltakozva ételek, vagy emberi testrészek jelentek meg (egy alma, egy emberi orr, egy paradicsom stb). A felnőttnek bekötötték a szemét, hogy tekintetével ne tudja befolyásolni a gyereket, hogy mire nézzen. Ekkor a kutatók egy fülhallgató segítségével súgtak a szülőnek, hogy milyen mondatot mondjon hangosan, pl „nézd az alma,” vagy „hol van az alma”. Ezen a ponton belépett a játékba egy szerkezet, amely kísérte a gyerek tekintetét, hogy milyen tárgyra és mikor fordította arra a figyelmét. A második kísérlet többé-kevésbé hasonló volt, azzal hogy a tárgyak a maguk természetes közegében jelentek meg, mint az ételek az asztalon, vagy egy ember teljes alakja. Mindkét esetben a cél annak megértése volt, hogy a meghatározott szó hangjára a gyermek hosszabban néz-e a tárgyra, ezzel bizonyítandó, hogy megértette a jelentését.

Az eredmények világossá tették, hogy az esetek legnagyobb részében a kis résztvevők különös figyelmet fordítottak a megnevezett tárgyakra. A legnagyobb meglepetés azonban az általános terminusokban volt – magyarázzák a kutatók -, amelyek eltérően a „mama” és a”papa” szavaktól, nem utalnak egyes különleges lényekre, hanem kategóriákat jelölnek. ”Beszéltünk olyan tárgyakról, amelyek minden alkalommal másként jelenhetnek meg, de olyan szavakat használtunk, amelyek kategóriákat jelentettek - mondta Elika Bergelson kutatónő -, s így a hat és kilenc hónap közötti kisgyerekek automatikusan tanultak meg szavakat a mindennapi nyelvvel való kapcsolatuknak köszönhetően”.


Miután a gyerekek 10 és 11 hónapos korukban mondják ki az első szavakat, azt szoktuk gondolni, hogy a szavak megértése nem előzheti meg nagyon ezt a korszakot – mondja Swingley. „Most azonban rájövünk, hogy nem így van. Rendkívülinek tartom, hogy ezek a kis emberi lények, akik nem mondanak semmit, nem járnak és nem mutatnak semmire, valójában megérthetik a szavainkat. A felszín alatt, minden kétséget kizáróan törekszenek összekapcsolni a tárgyakat az őket leggyakrabban körülvevő szavakkal, és majdnem mindig ráhibáznak.”

Ezek az eredmények rávilágítanak arra a rejtélyre, hogy a gyerekek miként birtokolják a nyelvet olyan rövid idő alatt, hogy két éves korukra több száz szót ismernek meg. Az egyetlen lehetséges válasz az, hogy a tanulás valójában életük első szakaszában elkezdődik. Csöndben, távol az indiszkrét szemektől, a gyerekek elkezdhetnek előbb megérteni bennünket, mint ahogy gagyogni kezdenek.


Forrás: Energiacentrum



 
 
[ 3120 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x