Villants és emlékezz!
Címlap / Otthon / Villants és emlékezz!

Villants és emlékezz!

Forrás: digilab.hu
HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-06

A profi fotósok között egyre inkább terjed az a szemléletmód, hogy vakut a lehető legritkábban használnak. Ennek lényege, hogy igyekeznek megőrizni a hely hangulatát és a természetes, néha gyertyafény erejű világítás mellett készítik el képeiket. Ez a fajta szemléletmód természetesen roppant mód feszegeti a technika határait, de annak fejlődésével már-már fény nélkül is képesek leszünk fényképet készíteni. Különösen igaz ez a tendencia az esküvő fotósokra, ahol egy szép színes katedrális üvegen beszűrődő fénysugárnál szebb nincs is. 

Csodák azonban nincsenek, a fizika határait lehet feszegetni, de teljesen megkerülni lehetetlen. Ilyen esetekben kerül elő a vaku (vagy több). Ennek használata kicsit sem „ciki” ha a fotós pontosan tudja, mikor és miért használja azt.

Nem árt tisztába lenni azzal a ténnyel, hogy a fényképező gépek szenzora és a szemünk kicsit másképp működik. Az, hogy mi egy árnyékos részen mél részleteket látunk, miközben az árnyék mentes, napos részeken is látjuk a témát, csak nekünk természetes, a gépnek nem. Még a legprofibb digitális fényképezőgépnek sincs olyan dinamika tartománya, hogy egy képen képes legyen részletgazdag tartalommal megjeleníteni a napos és az árnyékos területeket.


Fotózzunk napnak háttal! Na persze, könnyű ezt mondani, a gyakorlat viszont számtalan olyan helyzetet idéz elő, amikor ez nem lehetséges, vagy épp szándékosan a szemünkbe sütő napot szeretnénk valamire felhasználni. Tipikus példa erre, amikor a napot valaki mögé komponáljuk úgy, hogy annak fénye az alanyunk haján, vállán mint egy glória jelenik meg. Ez egy nagyon látványos megoldás lehet, az egyetlen probléma vele, hogy vaku nélkül vagy az arc lesz nagyon sötét, vagy a háttér túl világos. Ilyen esetben vegyük elő a vakut és villantsuk szembe az illetőt. Természetesen épp csak annyira amennyire feltétlen szükséges (vaku teljesítmény kompenzáció). Ha lehetőségünk van pl távkioldó használatára akkor a vakut a géptől el is távolíthatjuk és a világítástechnika cikkben leírtaknak megfelelően egész szép fény-árnyék játékokat hozhatunk létre.


Mit tegyünk, ha a téma egyik fele van csak árnyékba? Pl. egy csoportképnél az emberek arcára leveleken át szűrődik a fény, ezáltal foltokban világos, foltokban sötét és természetesen az az egyetlen hely, ahol annyi ember együtt elfér, ott és akkor kell megoldani a problémát. A megoldás kulcsa szintén a vaku. Most kivételesen a gépvázra helyezve használjuk úgy, hogy a lehetőségekhez mérten a megfelelő nyílásszögben villanjon. A fény jobb szóródása érdekében tehetünk a vaku elé mini softboxot vagy akár a vaku saját kis fényterelőjét is. A cél az, hogy ne csupán a velünk szemben álló személy kapja a fényt hanem mindenki egyenletesen.

Mi van azokkal a részekkel amik eleve naposak voltak? Nem lesznek még világosabbak? A válasz egyszerű, nem. A fény ugyanis nem adódik össze, minden esetben az erősebb fényforrás lesz a meghatározó. A nap egy elég erős fényforrás, így azt ritkán fogjuk túllőni, de ahol valami eltakarja azt és árnyékos részek keletkeznek, még van esélyünk. Természetesen itt is fontos a mértékletesség, nem feltétlen szükséges az árnyék foltok teljes megszüntetése, elegendő csupán a megfelelő mértékben deríteni az arcokat a vakuval, hogy a foltosság már ne legyen zavaró.


Az előbbieknél sokkal nehezebb dolgunk van amikor nincs elegendő fény ahhoz, hogy egy dinamikus témát úgy örökíts meg, hogy az elmosódna, bemozdulna. Ezen problémával minden esküvő fotós találkozik este a lakodalom alatt tánc formájában. Itt, ha direktbe vakuzunk akkor sikerül megalkotnunk a tipikus mobiltelefonos, kompakt gépes hangulatot, azaz aki hozzánk legközelebb állt, szép hófehér, mögötte pár méterrel pedig a nagy nagy sötétség.

A jelenség oka elég egyértelmű (már megint fizika), a fény a távolság négyzetével arányosan csökken (ami 2x olyan távol van, negyed olyan fényes). A másik gond a pont szerű fényforrás ami a vakukra alaphelyzetben jellemző, szintén nem ideális nagy tömegek egyenletes és lágy megvilágításához. Az egyik legegyszerűbb dolog, amit tehetünk ilyenkor, hogy nem a fotózandó személyek felé állítjuk a vakut hanem pl. épp ellenkező irányba a hátunk mögé ahol a mögöttünk lévő falról már egy nagy méretű (persze jóval gyengébb) fényforrásként jelentkezik, ami egy jóval lágyabb és egyenletesebb megvilágítást biztosít alanyainkon. Ha a mögöttünk lévő fal túl messze van, játszhatunk még az oldalfalakkal és a plafonnal is annyi trükközéssel, hogy a vaku kis fényterelő lapkáját kihúzva (vagy ha nincs ilyen akkor a vaku hátára ragasztunk egy fehér lapot ami 4-6cm-re túllóg) ezzel biztosítva, hogy a fény oldalról és szemből is érkezzen majd az alanyainkra.


Tovább finomíthatjuk az eredményt, ha nem 1 hanem több fényforrást használunk. Ehhez már egész elérhető áron lehet rádiós távkioldókat vásárolni, amik lehetőséget biztosítanak akár több vaku egyidejű vezérlésére is. 2 vaku esetében pl. az egyiket egy állványra a másikat pedig a gépvázra helyezve úgy mozgunk, hogy a 2 vaku fénye közel derékszögben érkezzen, esetleg játszva a korábban már említett falra villantás technikával már-már olyan hatást érhetünk el, mint ha nem is vakuval készült volna a kép. Természetesen itt is lehet játszani a szembe fényekkel a korábbi nappal szemben fotózás analógiájára, a hatás hasonlóan látványos.


Fontos, hogy a vaku mellett a gép határait is használjuk ki ilyenkor. Minél magasabb a használt érzékenység (ISO) annál kevésbé kell a vakuk fényével beavatkoznunk a valóságba és a távoli részek annál kevésbé vesznek el a sötétségben.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 1821 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x