HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-21
Címlap / Psziché / Olcsóbbat? Drágábbat? Mikor vernek át? - Légy tudatos vásárló!

Olcsóbbat? Drágábbat? Mikor vernek át? - Légy tudatos vásárló!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-21

Mennyire tudatos vásárlók vagyunk? Mi alapján döntünk? Milyen reklámnak dőlünk be és mi az amit tényleg józan ésszel határozunk el? A vásárlásaink legnagyobb részében még akkor sem tudunk igazán tudatosak lenni, ha akarunk, legalább is ez bizonyosodott be a Tudatos Vásárlók Egyesületének bemutatóján. Persze van megoldás ... 

 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2007. május 9-én délután bemutatót és sajtótájékoztatót tartott a Bem Moziban. A rendezvényről Dobosy Ildikó tudósít.

Bio-süteményekkel megterített asztalok, fair trade tea és kávé várta a vendégeket mindez a cég nevéhez méltóan: mindezek a termékek a legrövidebb úton kerültek a vásárlókhoz megkerülve a kereskedelmi haszon csapdáit. 

Tudatos vagyok?
Milyen szinten tudatos egy tudatos vásárló? Tisztában van-e azzal, hogy ha, mondjuk, vesz egy kivit, amit repülőgéppel szállítottak ide, az egy kivire két és fél kilogramm széndioxid kibocsátás jut a repülőút miatt? Kevesen vannak, akik egy kivinek az útját így végiggondolják. Az Európai Unióban a globális klímaváltozás nagyon fontos téma, elképzelhető, hogy megjelenik ez a szempont a fogyasztói döntéshozatalban is. A környezeti ártalmak lehetősége némi aggodalommal tölti el hazánkban is az embereket. Megtanultunk félni a háborútól, a partner elvesztésétől, a szegénységtől, a gazdasági krízistől, és lassan a környezeti ártalmaktól is. A környezet érdekében lassan hozzászokunk a szelektív hulladékgyűjtéshez és az újrahasznosításhoz, bár távolról sem annyira, mint néhány évtizede a kis úttörők, akik lakásról lakásra jártak fémhulladékot gyűjteni. Lassan megismerhetjük a környezetbarát termékeket, s már bizonyos körökben a hulladékcsökkentésről is beszélnek (kevesebbet tesznek érte).

A londoni Martime Múzeumban (a hajózás története) bemutatják, milyen utat tesz meg egy farmernadrág a világ óceánjain és repülőgépjein a gyapottermesztéstől az indigófőzésig, amíg végül Kínán keresztül Angliába érkezik. De bármelyik plázánkban magunk is olvashatjuk a feliratokat, miszerint magyar alma helyett afrikai banánt, olasz szőlőt vagy akár dél-amerikai körtét vásárolhatunk. A hosszú utaztatás mellett nem mellőzendő szempont, hogy ezeket a gyümölcsöket nagyrészt éretlen állapotban szüretelik, hogy hozzánk eljusson. Vietnámi doktornőm óva intett attól, hogy európai országban sok banánt egyek. Megnyugtattam, hogy sose lesz annyi pénzem, amit drága gyümölcsökre költhetek, amíg magyar almát lehet kapni.
A tudatos fogyasztó mindig a hazai terméket részesíti előnyben ma már azért is, mert esetleg jobban ellenőrizhető, hogy valójában milyen összetevőket tesznek a termékbe. Azt tapasztalták, hogy érdekli a vevőket, van-e az áruban mesterséges ízesítő, tartósítószer, színezék.

Leszokjunk vagy hozzászokjunk?
Vannak azonban olyan termékek, amelyekhez bizony már hozzászoktunk: nehéz lenne reggeli kávénkat vagy teánkat nélkülözni.

Mi a teendő ilyen esetben? Miért lesz fair trade a kávé, a tea vagy a déligyümölcsök?

Miközben mi az üzletben azon gondolkodunk, hogy az olcsóbb vagy drágább árut vegyük-e meg, a termelés színhelyein létminimumon dolgoznak kisgyerekek, asszonyok, férfiak embergyilkoló körülmények között. Van, aki úgy gondolkodik: örüljön, hogy van munkája. Valóban, nem is tud mást tenni a bennszülött, a gyermeknek is dolgoznia kell napi 10-12 órát. Nem járhat iskolába, nem sportolhat, nem ismeri a játék boldogságát és az olvasás örömét. Annyi pénz jut neki, hogy másnap újra képes legyen felkelni, és dolgozni tovább. A kereskedelem útvesztőiben drágul az áru, míg hozzánk eljutva felveszi azt az értéket, amennyiért még éppen megvásárolják. Ott már a piaci szabályozók érvényesek.

Fair Trade
A fair trade cikkeknél ezt az utat csökkenti le az átvevő. Ma még csak Ausztrián keresztül jut hozzánk egy közvetítőn keresztül a boltokba. S a felvásárló azt biztosítja, hogy a termelőnek olyan árat kínál, amiből az emberi körülmények között meg tud élni, nem használ gyermekmunkát, sőt gyerekeit iskoláztatni tudja. Ez az első lépés az emberi munka megbecsülése felé. A huszonegyedik században nem lehet érv arra, hogy rabszolgamunka árán jusson hozzánk a termék. A nyugati országok üzleti polcain már feltüntetik a termékek származási helyét, és ellenőrzik, milyen úton jutott Európába az áru. Ez még csak az első lépés, hiszen az ellenőrzés még nem szabályozás, de a vásárló tudja, hogy a megvásárolt focilabdát gyerekek varrják a keleti országokban. De a felismerés már sokakban megindít egy folyamatot, mely szerint felelősek vagyunk mindencselekedetért, amit a világban elkövetni engedünk, ami mellé állunk vásárlásainkkal.

TVE
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nem fogja megváltoztatni a világot, de célja, hogy segítse a társadalmilag és környezetvédelmileg felelősen működő és ilyen termékeket, szolgáltatásokat kínáló cégek érvényesülését és virágzását.

Dobosy Ildikó




 
 
[4179]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 


/img/hirdetes/everness-INY-300x250.gif
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x