Fogyás egyszerűen - az energiamérleggel
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Fogyás egyszerűen - az energiamérleggel

Fogyás egyszerűen - az energiamérleggel

Forrás: mdosz
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-12-01

Akármilyen összetett anyagcsere problémáról legyen is szó, a túlsúly és az elhízás hátterében egy egészen egyszerű jelenség, az energia mérleg felborulása áll, vagyis az energia felvétel többlete az energia felhasználással szemben. Hogyan serkentsük az anyagcserét, hogy közben egészségünket is megőrizzük? 

A test zsír- és izomszövet alakíthatóságának hatása az anyagcserére
Ebben a folyamatban a zsírszövet a többlet tápanyagot tároló raktárként, míg az izomszövet (elsősorban a vázizmok) az energiát felhasználó és ezáltal az anyagcsere mértékét alapvetően meghatározó szervként működik.

A zsírszövet azon túl, hogy befolyással bír a tartalékolt zsír mennyiségére, a vázizomzattal együtt, elsősorban endokrin (belső elválasztású) funkcióján keresztül fontos szerepet játszik a szervezet anyagcsere-egyensúlyának fenntartásában. Feltételezhetően részben a zsírszövet könnyű formálhatóságának köszönhető az a jelenség, hogy e szövet fenotípusa (genetikailag meghatározott, de a körülményektől befolyásolt fizikai megjelenése) dinamikus változásra képes a különböző élettani, kórélettani szituációkban. Napjainkban a kutatások egyik fókusza éppen a zsírszövet endokrin működésének alaposabb megismerése, valamit ezeken keresztül e szövettípus szerepének meghatározása, többek között a szervezet a zsíranyagcseréjében, a zsírsejtek keletkezésében (adipogenezis) vagy éppen a civilizációs megbetegedések (pl. érelmeszesedés, bizonyos daganatok) alapjául szolgáló gyulladási folyamatok és sejtkárosító oxidatív stressz lezajlására.



A zsírszövet egyik fontos sajátossága, a kutatók véleménye szerint tehát a könnyű formálhatóság.
Ezt a célt – valamint ezen keresztül az egészségmegőrzést - szolgálja a felnőttek számára tett életmód-ajánlás is, mely naponta legalább 30 perc, mérsékelt intenzitású mozgásra ösztönöz.

A citrom polifenoljai képesek az étrendhiba talaján kialakuló elhízás visszaszorítására?
Egyre több információnk van a színes zöldségekben, gyümölcsökben, kávéban, kakaóban megtalálható színanyagok (polifenolok) kedvező táplálkozás-élettani hatásáról, egészségmegőrző szerepéről.

Azonban nemrégiben japán kutatók egy csoportja tágította a horizontot, amikor alaposabb vizsgálatnak vetette alá a citromból kivont polifenolokat, és megvizsgálta azok hatását a zsíranyagcserében résztvevő gének aktivitására. Az állatkísérletet nagy zsírtartalmú étrend fogyasztása következtében elhízott egereken végezték.
A 12 héten át tartó kísérlet során az alanyokat három csoportra osztották, az egyik kis, a másik nagy zsírtartalmú étrendet kapott, míg a harmadik csoport zsírdús menüjét 0,5% citromhéjból kivont polifenollal egészítették ki.

HarmoNet tipp: Miért alakulnak ki a ráncok? Hogyan csökkenthetők? >>

A harmadik, polifenolokkal dúsított étrendet fogyasztó csoport esetében a testtömeg gyarapodása, a zsírszövet arányának változása, a vérzsír-, vércukor és inzulin anyagcsere zavara (inzulin rezisztencia) szignifikáns mértékben kisebb volt, mint a másik két csoport esetében.
A kutatók véleménye szerint a jelenség hátterében az a folyamat áll, melynek során a polifenolok a májsejtekben a gének hírvivőjének (vagyis a mRNS-nek) szintjén befolyásolják a PPARalfa receptorok működését. Továbbá az acetil-CoA (acetil koenzim A) oxidáz enzim (ACO) működésének szabályozásáért felelős gének aktivitásában is  eltérés mutatkozott a polifenolokat is fogyasztó csoport és az önmagában csak kis zsírtartalmú étrendet fogyasztó csoport között. Végső soron ezek a változások a májsejtekben és a fehér zsírszövetben a zsírok fokozott oxidációjához és a fent leírt kedvező anyagcsere folyamatok lezajlásához vezetnek.

Bár az állatkísérleti eredményektől a humán táplálkozási ajánlásokig hosszú út vezet, érdemes a citrusféléket, belőlük készült leveket, más értékes tápanyagaik miatt is – már ma – változatosan fogyasztanunk.

A mediterrán étrend jellemzés a biaktív összetevők alapján
A zöldség és gyümölcsfogyasztás az egészséges táplálkozás elengedhetetlen része, ezt ma már a legtöbb óvodás is elmondja, ha megkérdezzük. A tudás ellenére mégsem fogyasztunk ezekből annyit, mint a tőlünk délebbre fekvő országok.


A Földközi-tenger térségében élők étkezési szokásait összefoglaló néven mediterrán étrendnek hívjuk, s bár az itt élők táplálkozásában számos eltérés felfedezhető, azt azonban már számtalan tanulmány bizonyította, hogy bizonyos megbetegedések (daganatok, magas vérnyomás, érelmeszesedés, metabolikus szindróma) előfordulási aránya itt alacsonyabb. A mediterrán népek bőségesen fogyasztanak zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonából készített ételeket, és ételkészítésük során hangsúlyt kap például az olívaolaj.
A zöldségek, gyümölcsök és a teljes kiőrlésű gabona a biológiailag aktív antioxidáns (polifenolok, karotinoidok), a nem antioxidáns (fitoszterol) anyagok, valamint az élelmi rostok bőséges forrása, melyek fogyasztása szorosan összefügg egészségünkkel.

Ha az elfogyasztott étrend ételeit részekre szedjük, és az összetevőit vizsgáljuk (ezt tette egy spanyol kutatócsoport) a következők derülnek ki. A mediterrán táplálkozás a telítetlen zsírsavakat részesíti előnyben a telített zsírsavakhoz képest (arány 1,6-2 az egyhez), és nagy az élelmi rost bevitel (41-62g/nap személyenként). Az antioxidánsokat megvizsgálva kiderül, hogy a fent említett antioxidáns tartalom jelentős (3500-5300 egység/nap személyenként), hasonlóan a fitoszterolok beviteléhez (370-555 mg naponta, személyenként).
A vizsgálatnak köszönhetően újra megerősítést nyert, hogy egészségünk megőrzése érdekében nagyon fontos az elegendő antioxidánst tartalmazó táplálékok fogyasztása.

A földieper szerepe a vér koleszterinszintjét csökkentő diétában
Ha a melegebb idő közeledtére gondolunk, nem marad ki gondolatainkból a földieper képe sem, sőt szinte érezzük az ízét a szánkban. Vajon a földieper miként járulhat hozzá egészségünk megőrzéséhez?

A cukorbetegségből, és a szív koszorúereinek megbetegedéséből eredeztethető komplikációk száma is kevesebb, ha a táplálkozással csökkenthető a vérzsírok szintje, és az oxidatív károsodás. Hogyan csökkenthetjük a vér zsírszintjét?

Egy torontói kutatócsoport huszonnyolc hiperlipidémiás (magas vérszírszint) személyt vizsgált meg, akik átlagban 2,5 éve egy speciálisan összeállított étrendet követtek, mely tartalmazott szóját, rostokat, növényi szterineket, magvakat. Mivel az epernek nagy antioxidáns tartalma van, ezért a csapat egyik fele epret (454 g/nap, 112 kcal), a másik zabkorpás kenyeret (65 g/nap, 112 kcal) kapott kiegészítésül a vizsgálat idején. Egy hónap múlva megfigyelték, hogy az eperfogyasztók laboreredményei javultak. Az eper fogyasztása zamatosabbá varázsolta a táplálkozást, mindeközben az LDL koleszterin oxidatív károsodása erőteljesen csökkent, és az LDL koleszterin szintje hasonlóképp alacsonyabb lett, mint a zabkorpás kenyeret fogyasztóké.

Összegzésként megállapítást nyert, hogy a diéta kiegészítése gyümölcsökkel, gyümölcslevekkel segít abban, hogy a táplálkozási ajánlások könnyebben betarthatóak legyenek (így finomabb, változatosabb az étrend), és hozzájárulnak a szívkoszorúér-betegség kockázatának csökkentéséhez is.

MDOSZ >>




 
 
[ 3442 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x