HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-15
Címlap / Szépség-Egészség / Hogyan állj át húsevésről a vegetáriánus étkezésre? - Tippek leendő vegáknak

Hogyan állj át húsevésről a vegetáriánus étkezésre? - Tippek leendő vegáknak

Forrás: Hazatérés
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-15

Egyre többen érdeklődnek a vegetáriánus táplálkozás iránt, hiszen ma már számos kísérlet, kutatás bizonyítja a húsmentes étrend előnyeit: a közérzet és az egészségi állapot általános javulását, a könnyebb emésztést, a megnövekedett életerőt és kreativitást, testi-szellemi frissességet, megújuló libidót, kevesebb és gyorsabb lefolyású betegségeket, állandósult testsúlyt. Ugyanakkor nem célszerű egyik napról a másikra megváltoztatni berögzült táplálkozási szokásainkat, sokkal jobb megoldás, ha lépésről-lépésre haladunk és újítunk, folyamatosan figyelembe véve testünk jelzéseit. 

 

Az egészséges étrend kulcsa: az egyensúly
Ma már az a mítosz sem állja meg a helyét, hogy a szervezetnek szüksége van állati fehérjére, hiszen a növényi fehérjék ugyanolyan jó fehérjeforrások, ráadásul sokkal könnyebben emészthetőek, vagyis egy vega is tud teljes értékűen táplálkozni.

Testünknek  minden táplálékcsoportból megfelelő minőségű és mennyiségű ételre van szüksége, egyformán fontosak a fehérjék, a szénhidrátok, a zsírok, a rostok és a vitaminok, ásványi anyagok. Akkor jársz el helyesen, ha mindenből mértékkel eszel és kiegyensúlyozott táplálkozást folytatsz.
Kis gyakorlással és odafigyeléssel ki lehet tapasztalni, hogy mikor mire van szüksége a szervezetednek.

Az átállás három, illetve négy lépésben
A vegetáriánus táplálkozás egyik legkedveltebb és hazánkban is viszonylag könnyen követhető válfaja a lakto-ovo-vegetáriánus (a növények mellett tejterméket és tojást is fogyasztanak) és a laktovegetáriánus (pluszban tejtermékeket, de tojást nem). Ma még kicsit körülményesebb, több odafigyelést és utánajárást igényel a vegán (kizárólag növényi koszt), illetve a nyers étrend követése.

A többség ugyanazt a három (négy) lépést követi a növényi táplálkozásra való átállás tekintetében: az ember először (általában) a vörös húsokat (disznó- és marhahúst) hagyja el, aztán a szárnyasokat, aztán a halat, és opcionálisan a tojást és/vagy a tejtermékeket. Ezekkel a lépésekkel fokozatosan tudod hozzászoktatni a szervezetedet ehhez a mélyreható változáshoz.

Típushibák, amiket érdemes elkerülni
Sokan abba a hibába esnek, hogy egyszerűen elhagyják a húst, de ugyanazt az étrendet folytatják, amit addig (pl. klasszikus magyaros konyha és/vagy túlfőzött, -finomított ételek, túlnyomórészt készételek, sok szénhidrát, édesség, nassolnivaló, fehér lisztből készült ételek). Mivel a szervezetük még nem alkalmazkodott a változáshoz, így éhesnek érezhetik magukat, ám ahelyett, hogy valóban egészséges és kiegyensúlyozott étrendre térnének át, szimplán többet esznek abból, amit addig is ettek (kivéve a húst). Ez nemcsak hiánybetegségekhez, hanem a szénhidrátok túlzott  bevitele miatt gyakran túlsúlyhoz is vezethet.

Mivel a hús elhagyásával a szervezet is finomodik, egyre inkább a könnyebb, tisztább, natúr ételeket fogod kívánni. Ezért érdemes a feldolgozatlan, finomítatlan, tiszta termékeket előnyben részesíteni, tehát a tápértékben szegény készételek, bolti zacskós levesek, szószok, nassolnivalók inkább kerülendők.

HarmoNet tipp: 20%-ot spórolhatsz! A vegetáriánus étkezés egészségesebb és olcsóbb is! >>

Étrendedet a következő ételekből állítsd össze:
Fehérjék: hüvelyesek (bab, borsó, lencse, vörös lencse, csicseriborsó stb.), olajos magvak ( a napraforgó az egyik legjobb élettanilag, és a szezámmag, ami jóval több kalciumot tartalmaz, mint bármely hús -vagy tejféle), szója (GMO-mentes vagyis nem génmanipulált!), gomba

Szénhidrátok - teljes kiőrlésű kenyér és pékáruk, illetve gabonák főzve - kukorica, búza, tönkölybúza, rozs, zab, köles, hajdina stb.
Zöldségfélék - lehetőleg nyersen vagy enyhén párolva, sütve, főzve és nagyon jó hatásúak a különféle csírák.
Gyümölcsök - lehetőleg idénygyümölcs és leginkább délelőtt fogyasztandó.
Folyadék - minimum napi három liter: szénsavmentes ásványvíz, tisztított víz, gyógytea, illetve délelőtt gyümölcslé.
Ez a teljes vegán táplálkozás "modellje", amennyiben emellé még fogyasztasz tejtermékeket, tojást vagy halat, akkor is érdemes szem előtt tartani.

Nyersen a legjobb!
Gyümölcsöt leginkább csak nyersen és magában jó enni, és lehetőleg délelőtt, mert akkor támogatja a szervezet öntisztulási folyamatait. A gyümölcs és gyümölcslé az emésztés során összeerjed a szénhidrátokkal és a fehérjékkel, ami savasodáshoz és puffadáshoz vezethet.

Viszonylag egyszerűen megvalósítható alapszabály, hogy minden étkezésnél fogyassz valami nyerset, például egyél minden főétkezéshez nyers zöldséget, salátát is. A feldolgozatlan, friss ételek nemcsak vitaminokban és ásványi anyagokban bővelkednek, hanem a testünk minden életfolyamatához szükséges értékes enzimekben is, amelyek hő hatására elpusztulnak.

Vegetáriánus ételvariációk
Gabona+ főtt/párolt zöldség

A gabonafélék változatosan elkészíthetők párolt-főtt zöldségekkel vagy akár egy finom kevert salátával. A legtöbb gabonát (kölest, hajdinát, bulgurt, kuszkuszt, rozst, zabot, tönkölybúzát stb.) a párolt rizshez hasonlóan kell készíteni, vagyis ételízesítővel (ebből is létezik vegán, ízfokozó-mentes), esetleg fűszerekkel bő vízben puhára főzni. Az ízkombinációknak csak az aktuális zöldségkínálat és a fantáziánk szabhat határt. 

Tészta+szósz
Elég nagy már a kínálat a teljes kiőrlésű tésztafajtákból, ezekhez bármilyen vega szósz jó (pl. paradicsomos-gombás, sajtos, tejszínes gombás, zöldségragu stb.)

HarmoNet tipp: Húsevő a tudatos vega? - avagy nem minden arany, ami fénylik! Vega konyha pro és kontra >>

Húsnak álcázott finomságok

Ma már számos olyan termék kapható, amely ízében vagy megjelenésében valamilyen húskészítményre emlékeztet, de egészséges alapanyagokból készül. Ilyenek például a gabonafasírtporok, amelyeket hasonlóan lehet felhasználni, mint a darált húst: készülhet belőle egyszerűen fasírt, hamburger, töltelék. A húshoz megszokott köretekkel, gabonával, salátával is eheted. További alternatívák: szójavirsli, gabonakolbász, falafel (csicseriborsó fasírt), szejtán (búzahús) stb.

Mártogatósok
Isteni trükk, hogyan csempéssz még több nyers zöldséget az étrendedbe, ha már unod az állandó salátaevést: készíts dipet, magyarul mártogatóst, szószt, és edd hasábokra vágott zöldségrudakkal (répa, zeller, karalábé, retek stb.), de salátalevelekkel és például medvehagymával is kitűnő. A keleti klasszikus a csicseriborsóból készült humusz (már készen is kapható), de készíthetsz mexikói guacamolét is avokádóból, bármilyen fűszerrel ízesített sajt- vagy túrókrémet, paradicsomszószt, fokhagymás-szerecsendiós főtt krumpli mártogatóst is.

Kolontár Elvira
www.hazateres.net






 
 
[ 10135 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x