A profizmus öröme - verseny nőknek
Címlap / Szépség-Egészség / A profizmus öröme - verseny nőknek

A profizmus öröme - verseny nőknek

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-08-16

Ismét nyakunkon a versenyszezon. Ősztől tavaszig rengeteg hastáncversenyt rendeznek országszerte, és számtalan olyan táncverseny is létezik már, amelyen hastáncosok is megmérettethetik magukat. Bár a hastáncot a szubjektív megítélése miatt sokan nem tartják versenyeztethető táncnak, azonban a neves oktatók legnagyobb része egyetért abban, hogy a versenyzés jót tesz a tudásunk és kreativitásunk fejlesztésének, előre visz táncosként és emberként egyaránt. 

„Már a felkészülés során a tudatos és rendszeres gyakorlással, mozdulatjavítással, a zenében való elmélyüléssel óriásit lehet javítani az előadóművészeten. Ki lehet dolgozni az egyéni sajátosságokat, a biztos tudás tudatában pedig brillírozni lehet a színpadon. A versenyen nézőként lehet viszonyítani, éles szemmel rengeteget tanulni - pro és kontra -, és a szaktanárok dicsérete, építő jellegű tanácsai is húzóerejűek. Egy igazi mestertanártól mindent megtanulhat a tanítvány: mozdulatokat, stílust, előadásmódot... De a színpadi rutint, a "versenyláz" kreatív energiává való átalakítását csakis a színpadon, pódiumon lehet megszerezni.” – nyilatkozik a versenyekről Sárfalvy Éva, Yasmina, mestertanárnő.

Cikkünkben segítséget szeretnénk nyújtani a sikeres versenyzéshez, a jó eredmények eléréséhez. 

Versenyzés szólóban
Szóló táncosként az egyik legfontosabb a sok-sok készülés, idő- és energia ráfordítás. Alapkövetelmény a rendszeres órára járás, akár több oktató óráinak, workshopjainak látogatása. Középhaladó szinttől kezdve mindenképpen érdemes lehet akár más táncstílusokban is elmélyedni, vagy legalábbis belekóstolni olyan mozgásformákba, mint pl. a bodyart, jóga, jazztánc, balett, jazzbalett, flamenkó, nia, társas- és versenytánc satöbbi. Ezek által a saját előadóművészetünket gazdagítjuk, magasabb szintre emeljük több síkon is; mozgáskultúránkat, testünket fejlesztjük, és az egyéb tanult táncstílusokat egy remek fúziós tánc koreográfiában ötvözhetjük egységes egésszé.

Jó, ha a táncunkról  több oktató véleményét is kikérjük, hiszen még ugyanannak a táncstílusnak vagy zenének a kapcsán is minden tanárunk egy teljesen új világot tárhat ki a számunkra. Így több nézőpontot is megismerünk saját, egyedi táncstílusunk végleges kialakulása előtt. 

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki magunkból, a lehető legjobb helyezést érjük el, a verseny előtt mindenképpen javasolt a felkészítő tanárunktól magánórákat is venni. Ezek során az oktató csakis és kizárólag velünk foglalkozik. Így több lehetőségünk nyílik a már kész produkciónk technikai csiszolására, a teljesebb önkifejezésre és a táncunk showelemekkel való gazdagítására. Ilyenkor több figyelmet tud szentelni az oktatónk annak is, hogy az adott verseny zsűrizési szempontjai szerint alakíthassuk ki a koreográfiánkat.


Vannak, természetesen, általános zsűrizési szempontok (lásd alább), mint minden más művészeti ágnál. Azonban a felkészülésünk során figyelmesen olvassuk el a kiírásban azt is, hogy az adott versenyen milyen szempontok alapján fognak pontozni minket, mert ezek versenyenként jelentősen eltérhetnek. 

Szóló táncoknál a zsűri mindenképpen figyelembe veszi a technikai tudást, a koreográfia nehézségi fokát, a művészi hatást, a kreativitást, a térkihasználást. Odafigyelnek az előadásmódra, a közönség és a táncos kapcsolatára. Bár a hastáncosnőnek szinte kötelessége a nézőkkel való finom kacérkodás, azért felesleges pl. mosolyt erőltetni magunkra és csábosan kikacsingatni ott, ahol a zene a befelé fordulást, az energiák benső áramlását sugallja. Ugyanígy felesleges a nézők erőltetett tapsoltatása is. Bízzunk magunkban és az ő ösztöneikben és ítélőképességükben: a megfelelő részeknél úgyis tapsolni fog mind a szakértő zsűri, mind a laikus nézőközönség. 

Fontos szempont a zeneválasztásnál már az is, hogy mennyire tudjuk interpretálni az adott zene stílusát, hangulatát, ismerjük-e a zenének megfelelő stíluselemeket. A zene maximális kihasználása, a zenei váltások felismerése és megfelelő tolmácsolása szintén döntő szempont lehet a pontozásnál. Figyelembe veszik a külsőnk és belsőnk harmóniáját, és azt is, hogy a külső megjelenésünk (ruhánk, sminkünk, frizuránk stb.) harmóniában van-e a választott orientális táncstílussal.

Ne csodálkozzunk el a kapott pontszámokon, ha pl. gótikus sminkkel, fekete csipkejelmezbe öltözve mulatós pop koreográfiát táncolunk egy latin zenére; ha török popzenére próbálunk saidi botostáncot járni, miközben magassarkú  cipőben, terpeszállásban vonaglunk a bot körül; ha művészi igényű, ám de a zenétől teljesen függetlenített és a hastánc mozdulatait is nélkülöző mozgássort mutatunk be kardokkal hadonászva.

Ellenben plusz pontokat szerezhetünk azzal, ha tudjuk, mely mozdulatok állnak nekünk jól, ha kihasználjuk testi adottságainkat a táncban, alkatunknak, külsőnknek megfelelő stílust és mozdulatokat választunk. 

A legeslegfontosabb szempont azonban az összhatás, így, egy az egyben. Lehet akár egy teljesen kezdő versenyző is bájos és magával ragadó, ha őszinteségével, lendületével, előadásmódjával megfogja a közönséget. És egy haladó/profi versenyző is kelthet rossz benyomást, ha sugárzik róla az erőltetettség, ha nem tudja önmagát vagy azt a szerepet adni a színpadon, amit az adott versenyre kiválasztott. 

Versenyzés csoportban
A csoportos koreográfiáknál a fentieken kívül még más szempontokat is figyelembe vesznek. E szempontok közül talán a legfontosabb a csoport összhangja.

A csoportos koreográfia lényege nem az, hogy sok kicsi szólista szépen, rendezetten egymás mellett táncoljon.

Egyetértek Dina Jamilah mestertanárnő  véleményével: „A csoportokra készült jó koreográfia lényeges eleme az, hogy a csoport igazi egységes, megbonthatatlan csoportként jelenjen meg, és ne szólisták gyűjteményeként. Hogy a néző azt érezze, a csoport azért azzal a létszámmal táncol amivel, mert ha bárki kimaradna, akkor hiány keletkezne a táncban. Fontos még a szereplők egymáshoz való viszonya és a tánc esetleges többszólamúsága. Lehetőség van történetek elmesélésére is, ehhez elsősorban a haladó kategóriák résztvevőinek van meg a tudása. A fúziós koreográfiáknál különösen oda kell figyelni, hogy az újító stílus csak fűszerként jelenjen meg, a produkció maradjon a műfaj keretein belül, hiszen önmagában is stílusokban gazdag műfaj a hastánc. A koreográfusnak figyelembe kell vennie a táncosok testalkati, és tánctechnikai különbségeit is, és jó megoldást kell kidolgoznia erre a minden csoportban létező problémára. A legfőbb szempont, hogy azt kell éreznem, ez a koreográfia pontosan erre a csoportra íródott, pontosan ezzel a létszámmal.”

A csoportos versenyeken való indulás hosszú időn át tartó, folyamatos, közös felkészülést igényel, ami egyben kitartást és közös célkitűzéseket is feltételez. Természetesen, a csoport tagjainak nem kell kötelező jelleggel barátnőknek is lenniük az életben. De a színpadon egy-egy összenézés, összemosolygás mindenképpen magasabb pontszámot eredményez. A versenyeken hatványozottan lejön a színpadról az, hogy a csoport tagjai mennyire vannak egymásra hangolva, milyenek a csoportenergiák, milyen a csoportdinamika.

Nem érdemes egy csoportban indulnunk, ha utáljuk egymást, ha nem tudjuk tolerálni a másik személyiségét, táncstílusát. Érdemes viszont együtt dolgoznunk, ha egy közös cél motivál és lelkesít minket. Ez a cél lehet akár  a fődíj megnyerése, de akár az is, hogy minél teljesebben, minél autentikusabban mutassunk be egy adott táncstílust. Jó, ha a közösen kitűzött célunk elérésébe egytől egyig mindannyian hajlandóak vagyunk sok-sok időt, energiát és pénzt fektetni. 
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


Cikkünk folytatódik, lapozz!
 
 
[ 3908 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x