HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-20
Címlap / Szépség-Egészség / Flavonoidok - áttörés a konyhában

Flavonoidok - áttörés a konyhában

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-20

A táplálkozástudomány gyorsan fejlődik és eredményeit ma már nem csak a szakemberek ismerhetik meg. A lakosság felé özönlenek a különböző információk (az már más kérdés, hogy mennyire hitelesen), röpködnek a szakkifejezések, mint a transzzsír, antioxidáns, flavonoidok, omega-3 zsírsavak stb. 

 

Vannak, aki tájékozottak e téren, pontosan tudják, ezek mit jelentenek és vannak, akik csak sejtik, hogy miről is van szó. A következőkben a flavonoidokról olvashat röviden, tömören és reményeim szerint érthetően.

Mik azok a flavonoidok?
A flavonoidok a növényi anyagcsere másodlagos termékei.
Az alapvázuk gyűrűs szerkezetű, amelyhez számos, különféle vegyület kapcsolódhat így jelenleg mintegy négyezer flavonoidot ismerünk, pl. katechin, apigenin, rutin, kvercetin stb.
A flavonoidokat 1936-ban Szent-Györgyi Albert fedezte fel. A flavonoidok hatását tanulmányozva kezdetben C2- és P-vitamin nevet kapták, de ma már tudjuk, hogy nem vitamonok, így ezeket az elnevezéseket sem használjuk már.
A növényvilágban számos fontos feladatuk van. Védelmet nyújtanak a baktériumok és egyéb kártevők, az ultraibolya sugarak ellen valamint színezőanyagként szolgálnak és segítik a növények növekedését. Egyesek részt vesznek a növény színének, ízének kialakításában is.

A flavonoidok hatása
A flavonoidok az emberi szervezetre is hatással vannak, segítenek egészségünk megőrzésében, különösen a szív- és érrendszeri betegségek, a rosszindulatú daganatok megelőzésében van jelentős szerepük. Támogatják az immunrendszerünket és gyulladáscsökkentő hatásúak. Az emberi szervezetre gyakorolt hatásuk és jelentőségük azonban még ma sem teljesen tisztázott.



Flavonoid források

A nyár és az ősz bővelkedik olyan zöldségekben, gyümölcsökben, amelyekben megtalálhatóak a flavonoidok, akár magas koncentrációban is. Érdemes ezt kihasználni és a lehető leggyakrabban fogyasztani valamilyen idényjellegű gyümölcsöt vagy zöldséget.
Kiemelkedő flavonoid tartalmúak: spenót, sóska, zeller, hagymafélék, fehérrépa, petrezselyemzöld, lencsefajták. A bogyós gyümölcsök pl. ribizke, szeder, szamóca, áfonya stb., olajos magvak közül a dió, a padlizsán, káposztafélék, cékla szintén jó forrásai a flavonoidoknak.

Nemcsak a zöldségekben, gyümölcsökben tálalhatóak flavonoid vegyületek, a zöldteában, olívaolajban és számos fűszerben és gyógynövényben is előfordulnak.
A mediterán diéta (szívbarát étrendnek is nevezik) fontos része a jó minőségű vörösbor, melynek kedvező hatása a flvaonoid tartalomnak is köszönhető. A vörösbor flavonid tartalma mintegy 20x nagyobb, mint a fehérboré. Ez annak köszönhető, hogy a flavnoidok elsősorban a szőlő héjában és magjában találhatóak, a vörösbor gyártástechnológiája során pedig ezek jóval nagyobb koncentrációban kerülnek át a mustba és a borba.

Az egyre népszerűbb zöldtea is bővelkedik flavonoid vegyületekben. A tealevél erjedésének megakadályozása révén (ez okozza a zöldtea fanyar ízét is) ezek a sejtvédő vegyületek megmaradnak a tealevélben, így szervezetünk a zöldtea révén is értékes védőanyagokhoz jut.
A magas kakaótartalommal bíró étcsokoládéban is találhatunk egészségvédő flavonoidokat, legalább 70 %-os kakaótartalmú terméket válasszunk.



Flavonoidok a konyhában

A konyhai feldolgozás során a flavonoid tartalom jelentősen csökken, ez akár 50 %-os is lehet. A növényi élelmiszerek flavonoid tartalmát úgy őrizhetjük meg legjobban, ha kíméletes hőkezelést választunk, pl. gőzölés, párolás, rövidebb ideig tartó főzés stb. A hámozással is értékes flavonoid mennyiségtől válunk meg, így lehetőleg ez is kerüljük a gyümölcsök esetében. A lekvárokban és dzsemekben jelentős mennyiségű flavonoid marad az alma, kajszibarack, szilva, narancs, szamóca esetében.
A flavonoidok nem tekinthetők tápanyagnak, mert nem jelentenek tápértéket az emberi szervezet számára.

Flavonoidok a dobozból
A flavonoidok az emésztőrendszerbe kerülve kisebb nagyobb átalakuláson mennek keresztül, így feltételezik, hogy a kedvező hatásokat az így keletkező metabolitok okozzák.
A növényi élelmiszerek, mint láttuk kitűnő flavonoid források, ezért a zöldségek, gyümölcsök fogyasztását csak javasolni lehet.
A drogériák polcain egyre nagyobb számban találkozhatunk flavonoid tartalmú étrend kiegészítőkkel, ami azonban már más megítélés alá esik. A nagy dózisú étrend kiegészítővel történő, hosszan tartó flavonoid felvétel akár egészségkárosodást is okozhat, ezért használatukat lehetőleg mellőzzük.

Kreisz Andrea

Képek:
piqs.de: Hengl - Erntedank
piqs.de: Knipsermann - Brombeeren



 
 
[9495]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 


/img/hirdetes/everness-INY-300x250.gif
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x