Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat,...
Címlap / Szépség-Egészség / Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat, mert egészségesek!

Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat, mert egészségesek!

Egyéb zsírok és olajok
HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-09-25

Hidrogénezett zsírok
Egy kémiai reakció során a folyékony olajakban található telítetlen zsírsavakat telített zsírsavakká alakítják, és így a zsiradék is szilárdabbá válik. Ezzel az eljárással elsősorban margarint és hidrogénezett olajokat állítanak elő. Minél nagyobb a hidrogénezés mértéke, annál szilárdabb lesz az olaj/zsír szobahőmérsékleten és annál több transz-zsírsavat tartalmaz. A transz-zsírsavak növelik a „rossz” LDL és csökkentik a „jó” HDL mennyiségét, legfeljebb az az előnyük, hogy stabilabbak és nehezebben avasodnak meg. A konyhában előszeretettel választják ezeket, ha nagy mennyiségű zsiradékban kell kisütni valamit.

Különleges olajak: repceolaj (canola)
Fogyasztása nagyon ajánlatos, mivel benne az omega-6- és omega-3-zsírsavak aránya 2,4:1, ami jótékony hatású az egészségre.  Magas olajsavtartalma révén kitűnő sütőolaj.

Olívaolaj

A „szűz” vagy „extra szűz” jelzésű olajat hidegen sajtolják; ezen eljárás során nem használnak magas  hőmérsékletet vagy vegyszereket; ezt főleg salátákhoz és pácokhoz ideális. A „tisztított” jelzésű olaj előállítása során kémiai anyagok és hőhatás segítségével sajtolják ki az olívát; nem túl magas hőmérsékleten dinszteléshez, pirításhoz és rövid ideig tartó sütéshez is alkalmas. Az “olíva olaj” megnevezésű olaj hidegen sajtolt és finomított olaj keveréke; használható salátákban, pácokhoz de mindenféle főzési eljárás során is alkalmazható.

Telített növényi olajak

Füstölési pontjuk magasabb, mint a vajé vagy a margariné, ezért nem égnek el olyan könnyen.
Zsírtartalmuk 100%, szemben a vaj és a margarin 80%-os zsírtartalmával – a hevítés során ezért nem fröcskölnek. Általában kis és nagy mennyiségű zsiradékban történő sütéshez és a sütőben használják. Vigyázat! Nagy mennyiségű transz-zsírsavat tartalmazhatnak.



Szűcs Zsuzsanna, a Nestlé dietetikusának tippjei az okos zsírhasználathoz
  1. Olyan főzési módot válassz, ami kevés zsiradékot igényel, vagy egyáltalán nincs szükség hozzá zsírra (például gőzölés, dinsztelés/párolás, pirítás, sütőzacskóban történő sütés)
  2. Ha roston, serpenyőben vagy a sütőben süt, használjon rácsot, hogy a felesleges zsiradék lecsöpöghessen!
  3. A mártást vagy a főzelékeket, leveseket tejszín, magas zsírtartalmú tejföl, tojás és liszt helyett főtt és áttört burgonyával vagy zöldségekkel sűrítsd!
  4. A túl sokszor használt zsiradék hatására az étel kétszer annyi zsírt vesz fel – cseréld rendszeresen a zsiradékot, és ne süss nagy mennyiségű zsiradékban!
  5. Használj minél kevesebb rejtett zsírt tartalmazó élelmiszert, például teljes tejet, zsíros sajtot, tejszínt vagy zsíros húst (pl. csülök, oldalas), felvágottat (pl. szalonnát, szalámit, tarját, kolbászt)! Válassz inkább zsírszegény tejtermékeket, sovány húsokat (pl. pulykát, halat, karajt), felvágottakat. Elkészítés/fogyasztás előtt a baromfifélék bőrét távolítsd el – a bőr rengeteg raktározott zsírt tartalmaz!
  6. Soha ne hevítsd a zsírt/olajat a füstölési pontja fölé – ekkor káros anyagok szabadulhatnak fel! Soha ne használj vajat magas hőmérsékleten – füstölési pontja alacsony és víztartalma miatt erősen fröcsköl is (pirításhoz azonban használható). Magas hőmérsékleten emellett nagy mennyiségű akrilamid (rákkeltő hatású bomlástermék) keletkezik.
  7. Az alacsony zsírtartalmú termékek nem alkalmasak zsiradékban sütéshez, mivel még több vizet tartalmaznak, így szintén fröcskölnek.
  8. Salátákhoz használj finomítatlan olajakat – több E-vitamint tartalmaznak, teltebb az aromájuk és jobb ízt adnak! Ügyelj arra, hogy intenzív aromájuk ne uralja a velük készített étel ízét.
  9. A finomított olajak (pl. a sáfrányos széklice, a napraforgó, a mogyoró olaja) elvileg jól használhatók sütéshez, de nem szabad túl gyakran vagy túl magas hőmérsékleten alkalmazni azokat – az ok: nagyon gyorsan elbomlanak.
  10. A legjobb módszer: olvaszd meg a zsírt 60°–80° C-on 10 percig, majd a legjobb eredmény eléréséhez a sütéshez melegítsd fel azt 170° C-ra!
  11. Keverj össze egyenlő arányban szűz olívaolajat, repceolajat (canola) és napraforgó-olajat – ez a keverék nagyon ízletes és igen stabil!

Fontos: Az olajat minden sütés után alaposan át kell szűrni, és rendszeresen cserélni kell!

Nestlé
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


Előző oldal!


 
 
[ 3901 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x