Fogyni, de okosan - 6 jótanács a dietetikustól
Címlap / Szépség-Egészség / Fogyni, de okosan - 6 jótanács a dietetikustól

Fogyni, de okosan - 6 jótanács a dietetikustól

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-08-12

A tavasz közeledtével egyre többen szeretnénk testsúlyunkat csökkenteni, megszabadulni a télen felszedett plusz kilóktól vagy nekikezdeni (végre) az újévi fogadalom megvalósításának. Mielőtt azonban belecsapnánk a dolgok közepébe, érdemes pár dologgal tisztában lenni. A Harmonet dietetikus tanácsadója összeszedte a fogyókúrák 6 olyan buktatóját, amire, ha tudatosan odafigyelünk, elkerülhetjük a kudarcot és a jojó-effektust. 

1. Mikor vizsgáltassuk ki magunkat?
Ha nagy túlsúlytól szeretnénk megszabadulni vagy valamilyen betegségünk van, feltétlenül keressük fel a kezelőorvosunkat, mielőtt belevágnánk a testsúlycsökkentő étrendbe. Ez már akár 8-10 kilogramm feleslegnél is javasolt. Érdemes elvégeztetni egy általános vizelet- és vérképvizsgálatot, legalább a pajzsmirigy hormonszintjének vizsgálatával kiegészítve. Az orvos javaslatára akár, szív- és hasi ultrahangra, EKG-ra és terheléses EKG-ra is sor kerülhet. A kapott eredményt a kezelőorvos fogja kiértékelni. Ha bármilyen probléma merülne ezek alapján fel, akkor először az alapbetegséget kell kezelni, rendezni, ezután kezdhetünk a fogyókúrába, szakember(ek) felügyelete mellett.

Szülést követően is érdemes a fenti vizsgálatokat elvégeztetni a diétázás előtt, mert a terhesség számos hormonális változással jár, ami egyes esetekben nem normalizálódik a szülés után. Amíg szoptatjuk a kisbabánkat, ne fogyókúrázzunk! Helyette táplálkozzunk egészségesen, változatosan és kiegyensúlyozottan.


2. Kerüljük a szélsőséges diétákat

A hiedelemmel ellentétben, nem igaz, hogy az egyén érzi, hogy neki melyik divatfogyókúra a jó. Sajnos nem érezzük meg, hogy a szervezetünkre nézve mi a legmegfelelőbb diéta. Az, hogy melyik divatdiéta mellett döntünk, csupán a szimpátia alapján történik. Szakember segítségével hozzájuthatunk azokhoz az információkhoz, amivel biztonságosan, egészséges és kiegyensúlyozott étrend mellett csökkenthetjük a kilókat. A bizonyos tápanyagok elvonására alapuló diéták hiányállapotokhoz vezethetnek, megviselik a szervezetet és bár gyors fogyást ígérnek, általában jojo-effektushoz vezetnek.

3. Naponta ötször étkezzünk!
A főétkezésekben legyen lehetőség szerint valamilyen sovány fehérje, kisétkezésekre viszont elég például egy-egy gyümölcs vagy egy doboz joghurt, pár darab korpás keksszel. Sovány nyersanyagokat válasszuk elsősorban, de nincsenek tiltott táplálékok - csak a fogyasztás mennyiségére, gyakoriságára kell odafigyelni.

4. Igyunk eleget – de mit?

A megfelelő folyadékbevitel hozzájárul a sikeres fogyáshoz! A bőséges folyadékfogyasztás növeli az energialeadást, így segítve a zsírpárnák olvadását. Nem mindegy azonban, hogy miből is áll össze az ajánlott, napi, legalább 2 liter folyadékbevitel. A csapvíz és szénsavmentes ásványvizek fogyasztása javasolt, de cukrozatlan zöldség- és gyümölcslevek fogyasztása is belefér a diétába, igaz, csak 1-1 pohárral.

A cukrozott üdítőitalok, teák választása nem túl jó ötlet a diéta alatt, mint ahogy az alkoholos italok is rendkívül sok energiát tartalmaznak. Tea vagy kávé édesítésére mesterséges, energiát nem adó édesítőszereket használhatunk. A mézzel csínján bánjunk, mert kalóriatartalma nagyon hasonló a cukoréhoz.


5. Aludjunk eleget!

Öt óránál kevesebb alvás is már 32 százalékkal növeli a súlygyarapodás kockázatát!

Már pár napos alvásmegvonás is elég ahhoz, hogy az étvágyat szabályozó hormonok hatására megnőjön az étvágyunk. Mivel a szervezet nem tudja kipihenni magát, másféle úton próbál energiához jutni, megnő az étvágyunk, miközben kevesebb energiát égetünk el.

6. Hogyan vészeljük át a stagnálást?
Jó, ha előre tisztában vagyunk a stagnálás jelenségével. Akármilyen jól összeállított étrend alapján diétázunk, a fogyás egy idő után megáll és ilyenkor a mérleg nyelve semmi pénzért nem mozdul el. A súlystagnálásnak sok oka lehet. A fogyás üteme lépcsőzetesen történik, tehát a kezdeti fogyás után a folyamat átmenetileg megáll. A legtöbben ilyenkor adják fel a fogyókúrát, pedig csak egy élettani dologról van szó. Ez idő alatt nem kell drasztikusan tovább szigorítani a diétát és nem kell túlzásba esni a mozgás növelésében sem.

A stagnálást okozhatja még a zsír- és izomarány megváltozása, az izomzat javára. Lehet, hogy ez a mérlegen semmilyen változást nem mutat, de mégis érezzük magunkon a kedvező hatást. Készüljünk erre a jelenségre tudatosan, így kevésbé veszi el a kedvünket az egészséges életmód folytatásától!

Kreisz Andrea
dietetikus

Képek:
piqs.de: Helvetica - Schneewittchen
piqs.de: Renate65 - Diät ist angesagt
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 14428 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x