Szmogriadó - így védd a tüdődet!
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Szmogriadó - így védd a tüdődet!

Szmogriadó - így védd a tüdődet!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-29

Napok óta szmogriadó van több városban is. Amellett, hogy égetően szükséges változtatni a környezetet károsító egyéni szokásainkon, most azt nézzük végig, mit tehetünk a tüdőnk egészségéért - természetes módszerekkel. 


Rendezvénynaptár
Hogyan károsítja a szennyezett levegő a tüdőt?
A levegőben szálló finom por, a kipufogógázokból és égéstermékekből származó koromszemcsék és más szennyező anyagok a légutak nyálkahártyájára kerülnek, ami azonnal elindítja a szervezet védekezési mechanizmusait. A légutak nyálkahártyáján található csillószőröcskés hám tereli ki ezeket a káros részecskéket, ám bizonyos mennyiség már gátolja a csillók működését – ez vezet a nyálkahártya károsodásához, begyulladásához. Ha valaki tartósan ki van téve ennek a hatásnak, mint például a nagyvárosi ember, az krónikus elváltozásokat – asztmát, allergiát, krónikus melléküreg-gyulladásokat, súlyosabb esetben pedig a tüdő megbetegedéseit, például COPD-t (nehézlégzéssel és hörghuruttal járó krónikus obstruktív tüdőbetegség) és tüdőrákot okozhat.
A legfontosabb teendőnk kétségkívül a légszennyezés visszaszorítása egyéni és társadalmi szinten egyaránt. Emellett kiemelten fontos erősíteni a tüdőnk védekező képességét – nézzük, milyen természetes módszereink vannak erre.

Táplálkozás az ősi kínai elvek szerint
A hagyományos kínai orvoslás egy olyan ősi gyógyító rendszer, amely minden életfolyamatot egységben szemlél az öt elem tana alapján. Az öt őselemmel, illetve a Fa, a Tűz, a Föld, a Fém és a Víz egymásra hatásával minden élettani és kórtani folyamat egyaránt leírható az emberi testben. Minden elemhez hozzárendelnek egy jin és egy jang szervet, egy évszakot, egy színt, egy égtájat, egy ízt és az egyes ételfajtákat, növényeket is.


Ebben a rendszerben a tüdő a Fém elemhez tartozik, működését pedig támogathatjuk a Fém elemhez sorolt gyógynövényekkel és táplálékokkal.  A tüdőhöz a csípős íz tartozik, mivel élénkítő, szétoszlató, oldó hatása van: a tüdőben megrekedt nyálkát és méreganyagokat képesek feloldani és eltávolítani a csípős ízű ételek. Így remekül erősítik a tüdő működését az aromás, csípős, erős növények, mint például a chili, a bors, a gyömbér, a szegfűszeg, a torma, a retek, a kardamom, a curry. A Fém elemhez tartozó táplálékok még a zeller, mindenféle hagyma, így a fokhagyma is, a karalábé, a basmati rizs, a mustár, a borsmenta. Érdemes ezekből gyakran, akár több étkezés során is fogyasztani, valamint gyömbér- és borsmenta teával erősíteni a tüdő energiáját. Arra azonban ügyeljünk, hogy ne essünk át a ló túlsó oldalára, mert nagy mennyiségben viszont épp az ellenkező hatást érjük el – a túl sok csípős kiszárítja a tüdőt és a vastagbelet is károsítja.
Kevésbé elterjedt, de bioboltokban már kaphatók erős hatású kínai gyógynövények is, mint például a ginzeng és pangdahai (cukorhajfa), amelyek kiváló immunerősítők és a tüdő működését serkentik.

Magyar gyógynövények
Ne feledkezzünk meg a magyar népi és természetgyógyászatban használt gyógynövényekről sem! A kakukkfűből, ánizsból, édesköményből, édesgyökérből főzött tea szintén remekül oldja a nyákot és hörgők görcsét. Gargalizálásra és a torokfájás elmulasztására ajánlott az erős zsályatea – ezzel csak öblögetni szükséges, nem kell lenyelni! Általános immunerősítő növények a közkedvelt hársfa, bodza, kamilla, a bíbor kasvirág, a csipkebogyó – ezek teáját is érdemes a téli időszakban rendszeresen fogyasztani (a csipkebogyót mindig hideg áztatással készítsük magas C-vitamin tartalma miatt!).

A vastagbél erősítése

A kínai szemlélet szerint a jin tüdő párja a jang vastagbél, így még hatékonyabban tudjuk a tüdő működését erősíteni, ha a vastagbél munkáját is támogatjuk. Ezt elegendő rostbevitellel – teljes kiőrlésű gabonafélék, káposzta, zöld leveles zöldségek, brokkoli, kelbimbó – tehetjük meg elsősorban. Igyekezzünk sok friss, nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani és amennyire csak lehet, mellőzzük a cukrot. Nyákosító hatású a sajt és a tejtermékek, ezeket érdemes az étrendünkben visszaszorítani, de a vastagbél megfelelő ürülését is nehezítik. A méregtelenítő kúrák, a léböjt, de akár egy gyümölcsnap is aranyat érnek ilyenkor, akárcsak egy szakszerű olajos-sós vagy búzafüves beöntés.

A lélegzet ereje

A táplálkozás mellett kiemelten fontosak a légzőgyakorlatok és a jóga. A teljes hasi légzést önmagában is gyakorolhatjuk – ez az a légzés, amely a természetes légzési ciklusra alapulva tisztítja a testet és nyugtatja az elmét is. A napjainkban gyakori felületes légzés során nem jut elég oxigén a tüdő alsóbb rétegeibe, ezt a teljes légzéssel tudjuk megtenni. A teljes hasi légzés részét képezi számos meditációs technikának és jógagyakorlatnak is, amelyek szintén hatékonyan támogatják a tüdő munkáját az egész test energiaáramlásának helyreállítása révén. Érdemes megtanulni még a váltott orrlyukú légzést (Nádi sodhanam) és a tűzlégzést (Kapalabathi).

Bőrmegújítás
A Fém elemhez tartozik és a tüdő uralma alatt áll a bőr is, ami az egyik legfontosabb immunszervünk és a méreganyagok kiválasztásában is nagyon fontos szerepe van a tüdő, a vastagbél, a máj és a vese mellett. A bőr kiválasztó munkáját hatékonyan támogathatjuk a rendszeres szaunázással, a bőr leradírozásával és masszázzsal is.

Sós technikák
A tengeri só a tüdő egyik legjobb barátja, szmogos időben tehát különösen ajánlott látogatni a sóbarlangokat. A tengeri sós orröblítés is remek módszer, mivel elősegíti a nyálkahártyákon lerakódott méreganyagok egyszerű kiürítését. Tengeri sós vagy kamillás vízzel gőzölhetünk is: így a meleg, sós vagy kamillás gőz átjárja az egész tüdőt, az orrmelléküregekkel együtt. Egy-két csepp borsmenta, fenyő, citrom vagy eukaliptusz illóolajjal fokozhatjuk a hatást.

Magától értetődik természetesen, hogy a dohányzást célszerű abbahagyni és ugyanilyen fontos az időjárásnak megfelelő öltözék, hiszen a tartós hideghatás is megtámadja a tüdőt.

Sport
A sportról se feledkezzünk meg, hiszen egy kiadós mozgás, ami jól megizzaszt és munkára fogja a szívet és a tüdőt, segít karbantartani az egész szervezetet. Persze jobb nem szabadtéri sportot választani, de egy hosszú, erdei túrázás vagy az úszás remek választás lehet.

Kolontár Elvira
www.hazateres.net

Képek:
David Castillo Dominici / Freedigitalphotos.net
Wikipedia



 
 
[ 4436 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x