Cukor nélküli világ?
Címlap / Szépség-Egészség / Cukor nélküli világ?

Cukor nélküli világ?

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-05-24

Lehet cukor nélkül élni? Egy átlagember évente 40 kg cukrot fogyaszt el. Nagy részéről nem is tud, mert a termékek rejtve tartalmazzák. Milyen károkat okoz a szervezetünkben ez az óriási cukorbevitel? Ahhoz, hogy ezeket kiküszöböljük, le kell mondanunk az édes ízről is? Erről szerencsére szó sincs, csak tudni kell, mivel tudjuk egészségesen helyettesíteni a cukrot. 

A cukor függőséget okoz. Ez tény. Próbáljuk csak ki nélküle. Körülbelül az első két hét, ami igazán nehéz: könyörtelenül jön a sóvárgás. Ilyenkor várjunk 10 percet, vagy igyunk meg egy pohár vizet. Ennyi idő alatt a cukor utáni vágy általában alábbhagy.

A cukor kihagyása nem egyszerű a gyakorlatban. Próbáljunk csak meg felvágottat venni, amiben nincs cukor vagy szőlőcukor. Meg fognak lepődni! Nem egyszerű feladat. Vagy tudták, hogy szinte az összes ételízesítő is tartalmaz cukrot? Így már talán kezdjük is sejteni, miből is származik az a 40 kg cukor évente.

De miért is hagyjuk el a cukrot? Egyrészt azért, mert egyre több a cukorbeteg a világban. Ne is csodálkozzunk ezen, hiszen ennyi cukorbevitelre nincs felkészülve a szervezetünk. A hasnyálmirigyünk az évek alatt egyszerűen „elfárad” (ennek a szervnek bizonyos sejtjei termeik az inzulin nevű anyagot, ami csökkenti a vérben a cukorszintet). Ráadásul, ha a nagy cukorbevitel elhízással is társul, amikor is a zsírsejtek megakadályozzák, vagy nehezítik a termelődő inzulin működését, akkor még nagyobb az esélye, hogy a bevitt cukor által okozott hirtelen vércukor-emelkedést nem tudja kivédeni a szervezet. Először megpróbálkozik azzal, hogy több inzulint termel. Ez szintén rossz, hiszen a magas inzulin segíti az elhízás kialakulását. Tehát ez egy ördögi kör! Megoldása az, ha száműzzük a cukrot, szőlőcukrot és a mézet is. Ezek azok az anyagok, amik nagyon gyorsan megemelik a vércukorszintet. Helyette használjunk valamilyen más alternatívát.

Milyen lehetőségeink vannak?
Egyrészt használhatunk mesterséges édesítőszereket. Ezeket 6 év alatt nem javasolnám. Nagyon sokat vizsgálták őket, de összetételük, és hosszú távú hatásuk számomra kétséges, ezért, ha nem muszáj, én nem is alkalmazom.

Választhatunk viszont természetes ízesítőt is. Ilyen a xilit vagy nyírfacukor, a stevia, vagy a fruktóz (gyümölcscukor).

A sztevia Dél-Amerikából származó növény, melynek levelei 30-szor édesebbek a cukorénál, kivonata pedig 300-szor édesebb annál. Az Európai Bizottság tavaly novemberben elfogadta a sztevia növény élelmiszerekben való felhasználására benyújtott kérvényt. Tehát valószínűleg egyre gyakrabban találkozhatunk majd vele, mint édesítőszer, és mint csökkentett energiatartalmú és hozzáadott cukor nélküli termékek összetevője.
Kapott egy „E" betűs számot is: ez az E 960. Ha valahol mostantól ezt látjuk, akkor ez a szteviol glikozidokat jelenti. Napi bevitelét 4 mg/kg-ban maximalizálták.


Amellett, hogy édes, ráadásul kalóriaszegény is, és mindezen felül is rendelkezik pár igencsak szerethető tulajdonsággal. Egyrészt a cukorral ellentétben nem károsítja fogakat, ráadásul antibakteriális hatással is rendelkezik, ezáltal még a fogakon lévő baktériumokat is elpusztítja. Ebből adódóan viszont - a xilithez hasonlóan - nem használható kelt tésztákhoz, hiszen nem fognak megkelni. Gyulladásgátló tulajdonsága révén jól alkalmazható - akár külsőleg is - aknés, gyulladt bőrfelületeken.

Cukorbetegségben, amikor az inzulintermelés nem elégséges, képes serkenteni a hasnyálmirigy működését, ezáltal fokozni az inzulin termelését. Ezúton hívnám fel a figyelmét, például a PCOS-ben, és egyéb megnövekedett inzulintermeléssel járó betegségben szenvedőknek, hogy számukra nem biztos, hogy megfelelő a sztevia használata, hiszen akár ronthat is az állapotukon.

Mindenki másnak remek alternatíva, és nagyon jónak tartom, hogy a mesterséges édesítőszereken kívül más alternatíva is elérhető az egészségüket és alakjukat féltők számára.

A xilit, vagy más néven nyírfacukor remek alternatívát jelent a cukor pótlására, azoknak, akiknek fontos, hogy ezt természetes anyagokkal tegyék. Szeretjük, mert könnyű használni, egészséges, természetes, és nem utolsó szempont, hogy nincs mellékíze.

Ma Magyarországon ez az édesítő több néven is forgalomba kerül, de minden esetben ugyanarról az anyagról beszélünk. Milyen neveken találkozhatunk vele? Nyírfacukor, xilit, xilitol. Neve arra utal, hogy először nyírfacukorból vonták ki, manapság már kukoricarostból állítják elő. Egy xilóz nevű cukoralkoholt vonnak ki a rostokból, ami édes, de energiatartalma csak 40%-a a klasszikus cukorénak. Ez az anyag természetes módon előfordul a zöldségekben, gyümölcsökben.
Használata nagyon egyszerű. Édesítő hatása megegyezik a cukoréval, ezért ugyanannyit kell adagolnunk belőle, mint cukorból. Mellékízzel nem kell számolnunk. Hőre jól reagál. Egy dolgot mégis figyelembe kell vennünk: kelt tésztákhoz nem alkalmazható, mert gátolja az élesztőgombák működését. Antibakteriális hatása miatt a fogak védelmét is szolgálja.


A xilitnek "E-száma" is van, méghozzá az E967. Ha ezt látjuk egy terméken, akkor tudjuk, hogy ez a xilit. Napi ajánlott mennyiségre nézve nincsen hatósági korlátozás, de nagyobb mennyiségben fogyasztva (egyszeri 30 gramm fogyasztása esetén) hasmenést tapasztalhatunk. Érdekes módon gyerekeknél ez kevésbé megfigyelhető. Felnőttek kb. 5-10 %-ánál tapasztalataim szerint, első fogyasztás alkalmával szintén hasmenést okozhat, de ez a hozzászokás után többet nem jellemző.

Remélem, többeket is meggyőztem arról, hogy cukor nélkül is világ a világ. Próbáljuk ki! Még az is lehet, hogy leadunk pár kiló felesleget, megszépül a bőrünk, és energiával teltebbek leszünk. Ez azért nem egy borzasztó következmény, ugye?


Kovács Judit
dietetikus

Kép: Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 6725 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x