40 éves a Jethro Tull csodagyerek blöffje
Címlap / Sztárock / 40 éves a Jethro Tull csodagyerek blöffje

40 éves a Jethro Tull csodagyerek blöffje

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-04

St.Cleve angol kisváros, 1971. Egy Gerald Bostock nevű nyolcéves kisfiú versíró versenyt nyer, a díjkiosztáson botrányt okoz, amelyet meglovagol egy korábbi botrányból éppen csak kimászott rockzenekar. 

Megzenésíti a kölyök versét és a műfaj történetében először egy nagylemezt egyetlen, 43 perces kompozíció tölt be. Ez a rövid története a Jethro Tull: Thick As A Brickjének, amely közel 40 évvel ezelőtt jelent meg.


A történet szép - csak éppen nem igaz. A lemezborítóként szolgáló újság címlapján látható komoly, szemüveges kisfiú is csupán arcát adta a nem létező Gerald Bostocknak. A blöff persze olyan hatásos volt, hogy Ian Andersontól, a Jethro Tull frontemberétől, aki nemcsak zeneszerzője, hanem szövegírója is a darabnak, még 10-15 évvel később is megkérdezték az újságírók: mi van a kis Geralddal, szoktak-e néha találkozni?


Az igazi háttér sokkal prózaibb: a Jethro Tull már negyedik albumától, az Aqualungtól kezdve összefüggő darabokban gondolkodott, de az 1971-es lemez még külön dalokból állt. Az Aqualung az esztendő legnagyobb botrányköve lett, mivel Anderson alaposan leszedte benne a keresztvizet az anglikán egyházról, az üdvhadseregről, és más "könyörületes" intézményről. A lemez betiltását maga Canterbury érseke követelte - eredménytelenül.


Hamarosan megjelent a muzsikus fejében a folytatás: most a brit konzervatív középosztály bornírtsága, az önmagát korlátok közé szorítása lett a célpont, ehhez kellett egy csodagyerek álcája, aki valóságos eposzt írt egy "tipikus" életpályáról, amelyben mindent szigorúan szabályoznak a "bölcsesség" nevében, és mindennek a csimborasszója, hogy hősünk megírhatja emlékiratait a cserkészek kézikönyve számára. De közben senki sem tanítja meg neki milyen érzés "kőostobának" lenni. (Körülbelül így lehet a címet lefordítani).


Mindehhez a történethez Anderson fantasztikusan gazdag zenét szerzett: az angol-skót folk, a hard-rock, a reneszánsz motívumok, a súlyos és játékos-ironikus dallamok egyaránt megtalálhatók benne. A "nagyfőnök" egymaga öt hangszeren, akusztikus gitáron, fuvolán, furulyán, lanton, és hegedűn játszik, Martin Lancelot Barré gitárja mellett a mandolint pengeti, Jeffrey Hammond-Hammond basszusgitáros élete legjobb teljesítményét nyújtja, John Evan az orgona és a zongora mellett csembalót is megszólaltat, míg Barrie Barlow dobos valósággal tobzódik a harangjátékokban. A lemezre jellemző, hogy ha az ember százszor meghallgatja, százegyedikre is talál benne valami hangszerelési finomságot, vagy olyan futamot, melyre azelőtt nem figyelt fel.


A Thick As A Brick a Jethro Tull pályafutásának egyik legsikeresebb lemeze. Megjelenése után teljes színpadi show-t alapoztak rá, később pedig nem volt olyan koncertje a bandának, amelyen legalább egy 10 perces egyveleget ne játszottak volna belőle. Ma is felsikít a törzsközönség, ha Ian Anderson belekezd a híres akusztikusgitár-bevezetőbe.


Lehet, hogy éppen ezt nem tolerálja már Anderson, ugyanis legfrissebb nyilatkozata szerint, szeretné újra eljátszani az album zenei anyagát, de nem a Jethro Tull-lal, hanem szólókoncerten. Az 1972-es amerikai turnén történtek nagyon megviselték Iant, az állandósuló bekiabálásokra, fütyülésekre és egyéb közönségzajokra visszatekintve, ezek még ma is rémálomként hatnak rá. Abban bízik, hogy ha szólóban adja elő ezt a művét, a közönség reakciója is más lesz.


Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 2710 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x