HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-26
Címlap / Karrier / Működik-e a gerilla önéletrajz?

Működik-e a gerilla önéletrajz?

Forrás: HR Portál
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-09-26

Valóban nyerhetünk-e azzal, ha szakítunk az önéletrajzírás hagyományos módszereivel, és figyelemfelkeltő, kreatív ötletekkel próbálunk versenybe szállni a megcélzott állásért? A gerilla önéletrajz, amely lehet extrém önmarketing, vagy csak tudatosan felépített, újító szellemű "pályázati anyag", megváltoztathatja felvételi esélyeinket. A gerilla elvek hatékonyságáról kérdeztük a szakértőket. 

 

A ’gerilla’ definíciója: nem szokványos
A ’gerilla’ szó eredetileg azokat a nem reguláris katonákat jelentette, akik szokatlan harcmodorban csaptak le az ellenségre. A gerillamarketinghez hasonlóan az önéletrajzírásban is elterjedt fogalom tehát a nem konvencionális eszközök, illetve technikák használatára utal. Az egyik legismertebb történet a gerilla módszer sikerességéről Fülöp Attiláé, aki frappáns önmarketinggel kövezte ki a reklámszakmába vezető utat. A Szegedi Tudományegyetem tanárképző szakán végzett fiatalember saját magáról készített mozifilmplakátját küldte el álláspályázatában, és sikerrel járt. Ma már egy kommunikációs ügynökség munkatársaként több multicég kampányán dolgozik.

Egy másik álláskereső térképen örökítette meg karrierjének korábbi helyszíneit, de pályakezdő is foglalta már plakátba addigi "szakmai életútját". HR szakemberek és karrier-tanácsadók szerint a normával tudatosan szembemenő technikák hazánkban még nem általánosak, de egyre inkább kezdenek divatba jönni. Informatikusok rendre küldenek e-mailben továbbított CV mellé saját weboldalukra mutató linkeket, vagy pénzügyesek szerkesztenek magukról precízen kidolgozott PowerPoint prezentációt, mindezt látványos formában, a karrier korábbi állomásaival, céglogókkal, folyamatábrákkal.

A gerilla önéletrajz nem feltétlenül jelent azonban extrém műalkotást. A témával tudatosan foglalkozó szakember, Baráth András szerint elég a módszer filozófiáját magunkévá tenni, hogy tartalmukban és formájukban szabadabb, "színes önéletrajzok" szülessenek, és az üzenet biztosan eljusson a címzetthez, azaz a jövendőbeli állásadóhoz.



"Mit szólnál, ha szinte minden elküldött önéletrajz után behívnának interjúra?"
- ha a magyar keresőben gerilla önéletrajzok után kutatunk, azonnal szembetűnik Baráth András oldala, aki álláskeresőknek kínál segítséget. Baráth András okleveles önéletrajz szakértő képesítéssel rendelkezik, az Önéletrajzírók és Karrier-tanácsadók Nemzetközi Szövetségének akkreditált tagja. Küldetésének tartja, hogy megtanítsa az álláskeresőket piacképesen bemutatni szaktudásukat és tapasztalatukat.

A szakértő a HR Portálnak elmondta, egy multinacionális cég középvezetőjeként tömérdek rossz önéletrajz elolvasása után eszmélt rá arra, hogy sokkal tudatosabban kellene megtervezni az állás megszerzéséért tett első lépést, amely egyszerre lehet kezdete és vége egy pályafutásnak. Ezért fejlesztette ki a Gerilla Önéletrajz stratégiák szolgáltatást, melynek segítségével sikeresen ki lehet tűnni a tömegből. "Az őszi HVG állásbörzén 587 álláskereső önéletrajzát néztem át. Talán 20-30 volt közöttük, ami megragadta a figyelmemet. Ez 5 százalék. A másik 95 százalékról látszott, hogy berögzült, eredménytelen önéletrajz sablonokat követnek" - írja az oldalon.

A gerilla módszer néhány fontos tartalmi eleme:
  • Egy hagyományos önéletrajz 90 százalékban feladatokat sorol fel. Ezzel szemben a gerilla önéletrajzban a konkrét (akár számosított) eredmények bemutatására helyezik a hangsúlyt. Ennek oka, hogy míg feladatokat egy jó és gyenge jelölt is fel tud sorolni, a konkrét eredmények szakmailag hozzáértő és erős jelöltet sejtetnek.
  • Fontos eleme a gerilla önéletrajznak, hogy a megpályázott pozíció szempontjából mutatja be a jelöltet. Például ha valaki logisztikus munkára jelentkezik, akkor teljesen fölösleges a vadgazdálkodási tanulmányait feltüntetni. Vagy 2011-ben abszolút nincs jelentősége, hogy egy ötvenes éveiben járó jelölt mit csinált 1978 és ’82 között. Fontos ugyanakkor megfelelő hangsúllyal kiemelni minden olyan tapasztalatot, ami a pozíció szempontjából fontos, például a vezető készségeket. (Vezetői pozícióknál jellemző, hogy éppen a vezetői ismeretek és tapasztalat bemutatása nem kap elég figyelmet.)
  • Referenciaidézetekkel nagyban növelhető az önéletrajzban bemutatott információk hitelessége. A jó kommunikációs készség így önmagában nehezen hihető egy önéletrajzban. Ezzel szemben, ha egy volt főnök vagy ügyfél rövid referencia-idézete is szerepel az önéletrajzban a jelölt előadói készségeit dicsérve, akkor ez nemcsak formailag emelkedik ki a többi pályázatból, hanem az önéletrajz hitelességét is nagyban növeli.
  • Alapos kutatást kell végezni a cégről, amelyhez pályázni szeretnénk. Talán ez az, ami a gerilla szemlélet egyik legfontosabb sajátossága. Baráth András azt tanítja a jelölteknek, hogy ne tucatszámra küldjenek önéletrajzot, hanem alaposan nézzenek utána a cégnek, tudjanak meg minél többet róla, mert így sokkal relevánsabb és eredményesebb pályázatot írhatnak.
  • Szintén segít, ha nem elektronikusan érkezik meg az olvasatlan email-halom tetejébe a pályázatunk, hanem egy elegáns minőségi fehér papírra nyomtatva, postán vagy futárral. Nem sokkal valószínűbb így, hogy el is olvassák az önéletrajzot?

Minden esetben jó, ha eladjuk magunkat?
Ha valaki a szokásostól eltérően mutatja be magát, az azt jelentheti, hogy a szokásostól eltérően gondolkozik. Azokon a munkahelyeken vagy munkakörökben, ahol erős a struktúra és fontos a szabálykövetés, nem biztos, hogy az extrém vagy kirívó sorok jó benyomást keltenek - vélekedik Gerlei Béla karrier-tanácsadó, a Karrier Intézet igazgatója. Viszont tény, hogy a meghirdetett álláshirdetések egy részénél, ahol több száz jelentkező közül kell választani, gyakran szubjektív szempontok alapján hozzák meg a döntést. Például egy óvónő gerilla módszerekkel készült önéletrajzában dominálhatnak az érzelmekre ható dolgok, de egy gépészmérnök esetében már egészen másfajta leleményességre van szükség.

A magyarországi tapasztalat egyelőre az, hogy a hagyományos álláskeresési technikáktól leginkább a reklám, marketing, és a média területein dolgozók mernek elrugaszkodni, akik szakmai kompetenciáikat is bizonyítják, ha megmozgatják fantáziájukat. Baráth András szerint nem csak kreatív területeken nyerhet a kreativitás, előfordult már, hogy jegyzői állásra hívtak be általa "felkészített" jelöltet, mást az államigazgatásban alkalmaztak. A pályakezdők rendszeres problémája például az, hogy nem tudják "aprópénzre váltani" a nem szakmai tapasztalatokat, pedig a módszer számukra is beválhat. Az önéletrajz szakértő a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva (Munkaerő-forgalom: 2002-2005 című kiadvány) elmondta, 100 állásból csak 13-at töltenek be álláshirdetéseken keresztül. A rejtett állások "célba vételekor" pedig különösen nagy szerepet játszhat a gerilla technikák használata.

Kelemen Orsolya HR tanácsadó csak marketing területeken mozgó jelöltek esetén tudja elképzelni, hogy hatásos lehet a gerilla önéletrajz. Véleménye szerint, ahol nem ez az érték, ott nem ez fog nyerni. Hamar kiderül, hogy "csak az tud művészileg értékes absztrakt képet festeni, aki tudna klasszikusat is".



Kétélű fegyver

Gerlei Béla úgy gondolja, a nem szokványos tartalomnak és formának főként a célirányosságban kell megnyilvánulnia. Általánosságban írni ugyanis nem sok értelme van, sok helyre elküldeni egy "gerillát" teljesen felesleges. A szakértő azt mondja, a gerillaság, mint módszer, egyértelműen működhet. Az olvasója értékelheti már szimplán azt a meglehetősen nagy energia- és időbefektetést, amely a jó gerilla önéletrajz elkészítéshez nélkülözhetetlen. Egy-egy álláskiírásra több száz önéletrajz érkezhet, amelyek összevetésére és alapos elolvasására az esetek többségében nincs lehetősége a munkáltatónak. Ezért valóban számít, ha valahogyan meg tudjuk különböztetni magunkat, ami belépőt jelenthet a következő felvételi körre, a személyes interjúra. Egy önéletrajz-tanfolyam semmiképpen sem árthat, pár jó tippet biztosan kaphatunk - teszi hozzá.

Kelemen Orsolya úgy véli, a szokatlan pályázásnak megvannak a buktatói is, az eredetiség jegyében készült anyag könnyen válhat kétélű fegyverré. A célzatosságnak és a közvetlen hatáskeltésnek köszönhetően a célcsoport nem a HR, hanem inkább a szakmai vezetők. Munkája során eddig elsősorban a marketing és IT területekről kerültek a kezébe ilyen példák, illetve pénzügyestől kapott már Excel formátumban kitöltött bemutatkozást.

A kérdésre, hogy milyen benyomásokat hagytak az extrém anyagok maguk után, annyit mondott: furcsán veszi ki magát. Egyetért vele, hogy az egyéni vélemény gyakran sokat számít, és biztosan akad sok emlékezetes ötlet, szerinte a lényegen mégsem változtat. "Hallottam, hogy tréningeken lehet tanulni a módszert, ami lehet ugyanannyira profi, mint amennyire pénzszerzés. A különleges formátum előcsalhat egy mosolyt, és jelezheti az emberi kreativitást, de egy HR-es számára az összehasonlításban nem ez lesz a lényeg" - mondja szkeptikusan.

Kertész Dalma
Forrás: HR Portal

Képek:
piqs.de: connor212 - business woman
piqs.de: misterad - High Rollers



 
 
[10544]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x