Edward Bond: STOP ACTING!
hirdetés
Címlap / Kultúra / Edward Bond: STOP ACTING!

>

Edward Bond: STOP ACTING!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-30

A Tizenegy trikó című drámáját középiskolások vizsgálták helyzetgyakorlatokkal, értékelték esszéket írtak belőle. Hogyan kerül egy fiú az iskolapadból a katonasághoz, és a háború közepébe? Hol keletkezik az emberi gonoszság, egyik oldalon mindenki szeretetről beszél, de ha cselekedni kell nem tudjuk leállítani a "rossz"-at. Thomas Mann Varázshegyének utolsó részében a múlt században is felmerül a megoldatlan kérdés: miért kellett Hans Castorpnak bevonulni és gyilkolni. 


Rendezvénynaptár
Félünk a gyerekeinktől
A Családbarát város konferencián sok szépet elmondtak a városokról, a gyerekekről, de amikor megkérdeztem, ki szól rá a suhancokra, ha felteszik a lábukat a járművek ülésére, vagy megkarcolják az üvegeket, mindössze egy polgármester vállalta fel a konfliktust. Félünk a saját kölykeinktől. Hát még mennyire fél a tanító! Ő még vissza se üthet. Megvesszük a gyereknek a drága játékot, számítógépet, de nem tudjuk leküldeni a szeméttel. Úgy válaszol vissza, hogy megijedünk a saját indulatunktól, amit kivált belőlünk. 

Edward Bond, mint drámaíró, mint rendező és mint színházi szakember keresi ezekre az örök kérdésekre a választ. A nézőkből szereplők lesznek, átveszik az elnyomottak és az elnyomók, a diktátorok szerepét. Beülni a ketrecbe, mint egy fogvatartott állat, érezve a megkötöttség állapotát, vagy nekiindulni a semminek, a „szabadságnak”, ahol ismeretlen veszélyek, kelepcék leskelődnek ránk. Ennyi az ember szabasága. Bárhová kerül, mindenütt ki kell harcolnia önállóságát – ha van a lelkében önállóság. Ha nincs, egyforma rabszolga marad, akár saját testének rabszolgája.

Tanulás
Több mint hatvan éve minden gyerek tanulhat Európában. Legalább nyolc osztály elvégzése mindenkinek kötelező lenne. (Mária Terézia már kétszáz évvel korábban ezt szerette volna megvalósítani a birodalomban – eredménytelenül. Nemes uraink nem támogatták a parasztok iskoláztatását.) Miért kell még ma is büntetni a szülőket, hogy nem küldik a gyerekeket iskolába? Nincs olyan szülő, akinek ne lett volna módja tanulni, mert legalább harminc éven át az iskolában reggelit, ebédet, uzsonnát kaptak a gyerekek, ha rászorultak. S Budapest (London, Párizs, Berlin hasonlóképpen) közepén, a Józsefvárosban naponta több mint 50 ember jelenik meg a Kék Pont Alapítvány központjánál, hetente tíz új droghasználó bukkan fel. A többségük - 70 százalékuk - amfetamint használ, a többiek heroint. Húsz év körüli fiatalok, akiknek dolgozni, családot alapítani kellene, ehelyett hepatítisszel fertőzik egymást. Hol látjuk az eredményét hatvan év kultúrpolitikájának?

A szerző
Thomas Edward Bond, angol drámaíró, költő, forgatókönyvíró, színházrendező fiatalon elkezdett drámát írni, de műveit csak 1962-től játszották színpadon. Az elmúlt fél évszázad egyik legradikálisabb angol drámaírója. Darabjaival a zsarnokság, a mindennapivá lett erőszak, a faji megkülönböztetés, a társadalmi-politikai egyenlőtlenségek ellen emeli fel szavát. Európa színházaiban rendszeresen műsorra tűzik a mai napig aktív drámaíró műveit.

„Válság idején a lehetetlen szükségszerűvé válik, az elképzelhetetlen elkerülhetetlenné. Ha megértenénk, miért van ez így, magyarázatot találnánk a társadalom majd minden gyötrő bajára. A felfoghatatlan könnyen lesz magától értetődő, sőt a közösség szemében kívánatos – lásd a fasiszta társadalmakat –, mert eleve benne rejlik a liberális demokráciák irracionalitásában és bosszúszomjas természetében. A múltbéli erőszak megdöbbenést vált ki belőlünk, és talán ugyanígy kiváltana a jövőbeni is: mert nem élünk benne az adott hazugság-zárványban. Nem létezik „emberi természet", amelyet alapul vehetnénk, az emberit, mint olyat, folyamatosan újra kell teremteni. 1900-ban a tömeges elgázosítás elképzelhetetlen volt. Ötven évvel később már nem. Ötven vagy hetvenöt év múlva vajon mi számít majd elképzelhetőnek vagy éppen magától értetődőnek?" /Edward Bond/

A tizenegy trikó
A dráma főhőse képtelen kommunikálni a körülötte lévő világgal, egy olyan társadalommal, amely akadályozza a változást, ellenben a fennálló rend megkérdőjelezés nélküli elfogadására késztet. A gyerek végül agresszióval válaszol az agresszióra, és csak a történet végére sikerül megtalálnia ember mivoltát.

A fiatalkorú bűnözés  és az iskolai erőszak növekedése Magyarországon is aktuális kérdés. Az utóbbi időben közel duplájára nőtt az elítélt fiatalkorú bűnelkövetők száma, és azóta is ez a növekedés figyelhető meg. De ki a felelős? A gyermek vagy a környezete? Milyen összefüggés van a társadalmi átalakulások és a fiatalok világszemlélete között?

Bond a drámáiban arra tesz kísérletet, hogy a néző egyesítse önmagában az értelmet és az együttérzést, belássa saját felelősségét a jelen világ állapotában, és változást idézzen elő.

Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
Fő célkitűzése, hogy a demokratikus társadalmi működést és az embert mint felelős közösségi lényt vizsgálja a kis- és középiskolás fiatalok segítségével. E projekt kapcsán 3 előadást – Fivérek, Fogságban, Tizenegy trikó – tekinthetnek meg a gyerekek az év folyamán.

A projekt fő célkitűzése, hogy a fiatalok a demokratikus társadalmi működést, a szociálisan felelős gondolkodásmódhoz kapcsolódó  fogalmakat – szabadság, identitás, felelősségvállalás  és agresszió – vizsgálják a foglalkozásokon. „Meggyőződésünk, hogy Magyarországon és a környező országokban csak akkor alakul ki igazi ügyeket befolyásoló demokratikus párbeszéd, akkor lehet reményünk egészségesebb társadalomban élni, ha minél fiatalabb kortól elkezdünk társadalmunk legfontosabb kérdéseiről beszélni” – teszi hozzá Bethlenfalvy Ádám.

A színházi nevelés módszerének lényege, hogy a nézőket aktívan bevonja a színházi előadás felvetette problémába. A gyerekek, fiatalok nemcsak megfigyelői, hanem esetenként írói és szereplői is a színpadon megjelenített történetnek.

Dobosy Ildikó



 
 
[ 1828 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x