A női világ harmóniájába kontárkodó férfiak
Címlap / Otthon / A női világ harmóniájába kontárkodó férfiak

A női világ harmóniájába kontárkodó férfiak

Forrás: Szules.hu
HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-07-16

A szülő nőkről világszerte anyák, barátnők és bábák gondoskodtak, a szülés helye pedig kizárólagosan női felségterület volt. Mit is keresnek akkor napjainkban a férfiak ebben a történetben?  

Történetileg a szülést mindig is a nő életének jelentős fordulópontjaként tartották számon, amely megerősíti a társas kötődéseket a közösségen belüli családok között. Egy ilyen esemény alkalmával az asszonyok összejöttek, hogy az anya, a baba és kultúrájuk szempontjából megbeszéljék minden egyes szülés jelentését. A gyógyszerek és a gyógyítás tudománya minden asszony háztartásában ismert praktika volt.

A középkori Európában a vajúdás kezdetekor az asszony összehívta „nővéreit”(god-sibs), a férfiak pedig elhagyták a házat. A nők (az anyát is beleértve) erős italokat fogyasztottak – noha a szülést kockázatos dolognak tekintették, gyakorta kísérte nagyobb vigadalom, mint egy lakomát.

A ‘god-sib’ szó később ‘gossyp’-ra, azaz pletykára változott. (Ez némi betekintést adhat abba, vajon hogyan látták a férfiak a „nővérek” érkezését és a férfi fennhatóság lecserélését az otthonukban…)

Doulát keresek! Ki lesz a megfelelő?>>>

"Mária-öv"
A Szűz Mária szülését és Keresztelő Szent János születését ábrázoló sienai és firenzei festményeken esetenként akár hat asszonytársi segítőt is láthatunk: ételt-italt hoznak a szülő nőnek, valamint fürdetik és bepólyázzák az újszülöttet. Számos tizenhatodik és tizenhetedik századbeli feljegyzésben leírják, hogy az asszonyok a méhösszehúzódásokat stimuláló és fájdalomenyhítő gyógyító füveket és teákat, a vajúdó masszírozására szolgáló különleges kenőcsöket és balzsamokat, valamint alkoholos italokat és a szülés után elfogyasztandó tápláló ételeket hoztak. Valaki esetleg elhozta a „Mária-övet” is – ez általában egy élénkvörös selyemöv volt, amelyet az asszony csípője vagy combja köré csavartak, hogy Szűz Mária spirituális támogatásával is segítsék a szülést. Esetenként a helyi zárda is tartott ilyen „Mária-övet”, amelyet ki-kikölcsönöztek a környékbeli szülésekhez, vagy netán a család birtokában volt egy öv, melyet a nők továbbadtak egymásnak.


Észak-Amerikában a nők gyakran távoli farmokon vagy vidéki előőrsökön éltek, ezért komoly erőfeszítést kívánt, hogy a barátnők és rokon asszonyok jelen lehessenek a szüléseknél. A nők nemritkán hosszú utat tettek meg, hogy egy-egy szülésnél ott legyenek, és napokig vagy akár hetekig is maradtak. A barátnők és női rokonok mindent eligazítottak a szülés helyszínén – még akkor is, amikor amúgy orvos is jelen volt. Így az orvos nem mert olyasmit tenni, amivel a megjelent asszonytársi segítők nem értettek egyet.

Orvos kontra bábák
Akkoriban a fiatal orvosoknak (akik még kezdő szülészek voltak és kevés gyakorlati tapasztalatuk volt) először a saját otthonaikban kellett gondoskodniuk a szülő nőkről, ahol komoly tapasztalattal és a tennivalókról igen erős véleménnyel bíró asszonyokat találtak. Egy korabeli orvos beszámolója szerint egyszerűen lehetetlen volt steril körülményeket biztosítani, „a pácienst levetkőztetni és szappannal vagy kefével nekiesni vagy netán leborotválni”, mert öt-hat szomszédasszony volt jelen (köztük talán a nő saját anyja is), akik maguk is mind sokgyermekes családanyák voltak.

Vidéken a nőbarát, nők által kísért otthoni szülések némileg módosult formában még a huszadik században is folytatódtak.

A kizárólag férfi orvos segítségével zajló szülés gyakran veszélyes volt!
Akár a kórházakban – ahová nyomorban élő nők mentek, saját testükkel biztosítva klinikai alapanyagot a tanuló szülészek számára –, akár a kórházon kívüli szülőotthonokban vagy otthon. Leedsben például 1920 és 1929 között a legszegényebb kerületekben a bábás szüléseknél a nők három ezreléke halt meg gyermekszülésben. Ugyanez az adat a középosztálybeli kerületekben (ahol az orvosok kisérték a szülést) hat ezrelék volt. A The Lancet így írt ettől:

A bábát felkérő középosztálybeli nők arra számítanak, hogy maguk szülnek majd. […] Az a nő, aki orvost keres, […] gyakran azzal az elvárással teszi, hogy ha a szülés nem halad a megfelelő tempóban, a mesterséges segítség kéznél van, és azonnal elérhető.

A cikk első része: A kötelező megaláztatás: szülés a kórházban>>>

Férfiak a fronton
A szülés a második világháború alatt biztonságosabbá vált. Ennek egyik oka az volt, hogy a férfiak a frontokon voltak, így a szülésvezetés felelőssége újra a bábák kezébe került – a szülés pedig egy rövid, átmeneti időre újra nő-központú lett. Amikor a háborút követően a férfiak újra visszavették az irányítást, a szülészek gyakran alig várták, hogy a szülő nőkön új technológiákat próbálhassanak ki, hogy bemutathassák, mi mindenre képesek. Noha az alapkészségeket orvostanhallgatóként továbbra is bábáktól tanulták, karrierjük előrehaladásával mind inkább a rendellenes és „érdekes” esetekre összpontosítottak, így gyakran soha többé nem láttak normális vajúdást és szülést. Ez mind a mai napig így van.

HarmoNet tipp: Robbanás a világba! Krízis vagy katarzis? - a szülés>>>

(Sheila Kitzinger: Intézményi hatalom a modern szülészeti kultúrában: a szülésről az antropológus szemével)

További részletek olvashatók Sheila Kitzinger magyarul most megjelent könyvében, A szülés árnyékában, Katarzis vagy krízisben.

A témával kapcsolatos további információk itt találhatók: www.szules.hu

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 3895 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x