Sérült, lemaradt gyerek: Ha nincs pénzünk nem fejlődhet?...
Címlap / Otthon / Sérült, lemaradt gyerek: Ha nincs pénzünk nem fejlődhet?

Sérült, lemaradt gyerek: Ha nincs pénzünk nem fejlődhet?

Forrás: Medipress
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-08-12

Óriási trauma egy családnak, ha gyermekükről kiderül, hogy Down-szindrómás, vagy más hasonló betegségben szenved. Az első sokk után azonban el kell dönteniük, hogy vállalják-e - a nem is kevés - plusz anyagi terhet és magánóvodába-iskolába íratják, ahol van esélye a jobb fejlődésre, vagy maradnak az integrált állami intézményeknél.  

 

Nem örökölhető a Down-kór, de előfordulásának gyakorisága az anya életkorával egyenes arányban nő: azaz minél idősebb korban szül valaki, annál nagyobb az esély, hogy gyermeke a leggyakoribb veleszületett kromoszóma rendellenességgel jön a világra: körülbelül 650-800 babára jut egy Down-szindrómás csecsemő. Ezek a gyerekek fejleszthetők, kis segítséggel képesek lehetnek normális életet is élni.

Fejlesszük a kicsit minél hamarabb
Nagyon fontos a Down-kóros gyerekeknél az oktatás, hiszen jó az utánzóképességük, nagyon tanulékonyak: IQ szintjük átlagosan 50. Viszont ezt a fajta fejlesztést minél hamarabb, lehetőleg már kisbaba korukban el kell kezdeni. Így jó eséllyel vághatnak neki a felnőtt kornak: képesek lehetnek akár betanított munkákat is elsajátítani. Ez által valamilyen szinten önálló életet is élhetnek. Barátságosak, őszinték a középsúlyos értelmi fogyatékosság és testi rendellenességek ellenére is. Külön gondozást nem igényelnek az elváltozások rendszeres szűrésén kívül. Kortársaiktól eltérően fejlődnek, tehát a szobatisztaság, járás, beszéd kicsit később alakul ki náluk, de cserébe plusz – főleg művészi – képességekkel rendelkeznek. A legfontosabb, hogy ne csak szakorvos vagy gyógypedagógus foglalkozzon velük, hanem a család is: az anyuka és az apuka ugyanis érzelmi alapon tudja tanítani a gyereket.

piqs.de - Van segítség?

Milyen pluszt ad egy magánóvoda?
Mikor idősebb lesz a gyermek, nagy dilemma, hogy hova írassa be a szülő. Ha vállalja a havi körülbelül 80 ezer forintos plusz költséget a különleges módszerek alkalmazásával nagyobb esélye lehet megfelelően fejlődni.A mi magánóvodánkban a logopédiai és a pszichológiai fejlesztésen kívül, egyéni, személyre szabott képzést is kapnak a gyerekek” – mondta el a Medipressnek Horváth Anita, a Belvárosi Játékóvoda gyógypedagógiai asszisztense. „Ezen kívül minden rászoruló jár valamilyen speciális foglalkozásra, terápiára: például úszásra, mozgás – vagy lovas terápiára és mindenkivel külön-külön foglalkozunk” – tette hozzá. „Ha valaki nem tudja megfizetni a magánóvodát, viheti államilag támogatott intézményekbe gyermekét. Már egy csomó önkormányzati óvodában van integráció, ahol az épekkel együtt fejlődhetnek a kicsik” - fogalmazott Horváth Anita.

Integrálás minden áron?
Egyre nagyobb szükség van az integrálásra. Ez alatt értjük a sajátos nevelési igényű gyerek együtt nevelését a többséggel, mert a rendszerváltást követően a fogyatékkal élő gyermekek száma megháromszorozódott Közép- és Kelet Európában. Számuk 500 ezerről másfél millióra emelkedett. A kicsik betegségének súlyosságáról egy szakértői bizottság határoz, tehát az ő kezükben van a döntés, hogy a gyermek integrálható-e egyáltalán. Ha igen, akkor újabb nehézség előtt áll a szülő, mert nem minden állami intézmény tudja biztosítani feltételeket: „csak akkor integrálható egy gyermek, ha a fenntartó – mindegy, hogy önkormányzat vagy alapítvány – meg tudja teremteni a tárgyi és személyi feltételeket– fogalmazott Kaltsits Mária, pedagógiai szaktanácsadó, a 22. kerületi Pedagógiai Kabinet vezetője.

Pro és kontra
A megfelelő fejlődés érdekében egy csoportba, osztályba csak 2-3 sajátos nevelési igényű gyerek lehet. „Ha bekerülnek, ki kell számukra dolgozni egy speciális, egyénre szabott fejlesztési tervet: milyen ütemben, milyen tananyaggal integrálják a többségi társadalomba” – fogalmazott Kaltsits. Egy bizonyos szint után nem biztos, hogy jó, ha a szülő ragaszkodik az integráláshoz az egészségesek közé, annak ellenére, hogy a gyerek nem tudja tartani kortársai tempóját. Ez nehézség a pedagógus részéről is, vissza tarja a többi gyereket és a sérült kicsire sem lesz jó hatással, ha látja, hogy társai mennyivel jobban teljesítenek nála.

Az iskolák többsége általában nem rendelkezik olyan tantervvel, környezettel és gyógypedagógus szakemberrel, amely a sérült gyerekek speciális igényeinek megfelelő ellátását biztosítsa.

A heti néhány plusz óra korrepetálás, gyógytestnevelés, logopédia nem biztos, hogy minden gyereknél tudja pótolni a folyamatos, személyre szóló törődést, amit egy speciális intézményben kapna. Más részről – ha nem olyan súlyos a probléma – ösztönzőleg is hathat a gyerekre. Ráadásul a normál iskola a lexikális tudás elsajátítása, készségek, képességek fejlesztése mellett megtanítja őket a társadalomba való beilleszkedésre is.

piqs.de - Előre szomorú?

Elfogadás a cél
Egy Down-kóros kisgyerekeknek is meg kell tanulnia a többségi társadalomban mozogni. „Az integráció célja pont az, hogy a többség elfogadja a sérült kicsit, és ne bámulják meg az emberek az utcán” – mondta a szakértő. A speciális gyógypedagógia intézmények tanulói pedig nem a többséggel való együttélésre, hanem ellenkezőjére: az elkülönülésre szocializálódnak.

„Nagyon gyerekcipőben jár még ez a módszer, éppen ezért megítélése nagyon nehéz” – tette hozzá. Alakulóban van még csak a magyarországi integráció: jogi és finanszírozási háttere kialakult, de egy 2001-es felmérés szerint a vizsgált fogyatékkal élők alig fele tekinthető csak gyógypedagógiai szempontból ellátottnak az integrált iskolákban.

Ha megvannak a személyi és tárgyi feltételek, akkor van esélye a gyermeknek a fejlődésre integrált intézményekben is, de ez nagy részben a kicsi személyiségén és sérültségének mértékén múlik. A gyógypedagógus szakma is megosztott a kérdésben, mivel a sérült gyerekeknek a fejlődéshez külön figyelemre, gyógypedagógiai szakértelemre, megfelelő környezetre és eszközökre van szükségük, így az érintett szülők kénytelenek arról dönteni, hogy a kettő közül melyiket biztosítsák gyereküknek.

(Mindez hasonló terhet jelent pl. az autizmussal élők, a Cri Du Chat szindrómások, akár hiperkatív, vagy más, értelmi fogytékos gyerekek szüleinek is. De igaz ez egy általános iskolás diszkalkúliásra vagy egy érettségi előtt álló diszlexiásra is... - a szerk.)

Medipress

(Fotó: piqs.de - Lisa_d: Völlig...; peace4ever: Spontanheilung)
 






 
 
[ 3613 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x